Theorie — 8 nov 2019

Symposium rond de presentatie van werken van studenten van de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten te Den Haag in de Audizaal van het Stedelijk Museum Amsterdam.

Prijs
Museumticket + € 3,-
Locatie
Teijin Auditorium
Tijd
8 nov, 19.00 tot 21.00
Taal
Engels
Toegang
Tickets

Het is nu honderd jaar geleden dat de Duitse architect Walter Gropius in Weimar het Bauhaus (1919-1932), de beroemde school voor beeldend kunstenaars, ambachtslieden en architecten, oprichtte. Na vele historische presentaties over het Bauhaus vraagt deze tentoonstelling: hoe relevant zijn de idealen en uitgangspunten van het Bauhaus nog voor de huidige samenleving? Heeft het streven naar een Gesamtkunstwerk (het samenwerken van alle disciplines) nog actualiteitswaarde? Wat betekenen het principe van het Bauhaus-onderwijs, de creatieve omgang met materialen, de balans tussen het ambachtelijke en het industriële, en het ontwerp van functionele objecten voor de leefomgeving van iedereen, vandaag de dag? Net als honderd jaar geleden kent de huidige maatschappij vele uitdagingen. Anders dan toen wordt ‘ontwikkeling’ echter niet langer kritiekloos geassocieerd met ‘groei’. Confrontatie met de schaduwkanten van de vooruitgangsmythe maakt een kritische herijking van onze sociaal-culturele en economische waarden noodzakelijk.

In samenwerking met het Stedelijk Museum Amsterdam onderzochten studenten van de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag mogelijkheden om het gedachtengoed van het Bauhaus naar het heden te vertalen. Het resultaat van dit onderzoek, nieuwe kunstwerken gemaakt door de studenten, is van 8 t/m 10 november hier te zien. 

In dit avondprogramma zal er aan de hand van korte presentaties en discussies worden nagedacht over de huidige staat van kunsteducatie en de rol van kunst en design in de samenleving. Deze discussies worden afgewisseld met op dit thema geïnspireerde performances van de studenten. Ook wordt er gereflecteerd op de unieke samenwerking tussen beide academies en het Stedelijk Museum.

Aansluitend op dit seminar zal er gelegenheid zijn om het werk van de studenten in de Audizaal te zien, gevolgd door een afsluitende borrel met muziek, verzorgd door studenten van het Koninklijk Conservatorium Den Haag, in het museumcafé TEN.

©Dora Lionstone.

PROGRAMMA - AUDI ZAAL EN STUDIO A

17.00 - 19.00 uur
Mogelijkheid tot bekijken van presentaties van de studenten in de Audizaal en Studio A

Programma - TEIJIN AUDITORIUM

19.00 uur
Welkom door Beatrice von Bormann, conservator Stedelijk Museum Amsterdam
19.05 uur
'Rethinking Bauhaus' – een project van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) en de Rietveld Academie te Amsterdam, in samenwerking met het Stedelijk Museum Amsterdam. 
Presentatie door Claire Wymer (Gerrit Rietveld Academie) en Peter Pflüger (KABK)
19.20 uur
'Het Bauhaus toen en nu'
Esther Cleven, conservator van het Bauhaus Archief, Berlijn
19.35 uur
Performance: Timoteo Carbone - 'A lost Flock'
19.50 uur
Rethinking Bauhaus: Art Education Today, Making & Changing Society 
Discussie met ontwerper en docent aan de Rietveld Academie Marjanne van Helvert, designcriticus, curator en Lector Design aan de KABK Alice Twemlow, evenals Muireann Nic An Bheatha, Kaja Hribšek en Hannah Mulqueen, studenten van de KABK*
20.20 uur
Performance: Muireann Nic An Bheatha - 'Bioplastics cooking workshop'
20.40 uur
Performance: Peter Pflügler - 'A Series Of Functional Movements'
21.00 uur
Einde programma
Mogelijkheid om de werken van de studenten nog een keer te bekijken
21.30 uur
Afterparty in Bauhaus stijl in het museum restaurant TEN, met muziek door studenten van het Koninklijke Conservatorium, Den Haag
22.00 uur
Museum sluit
*Gedurende de discussie is een PowerPoint presentatie met werken van studenten van de KABK en de Rietveld te zien, evenals van Bauhaus kunstenaars uit de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam. Samengesteld door Lucien Easton.

OVER DE SPREKERS

Esther Cleven is een gepromoveerde kunst- en designhistoricus en werkt als conservator aan het Bauhaus Archief in Berlijn. Daarvoor werkte ze als conservator voor toegepaste kunst en design aan de Klassik Stiftung Weimar en in Nederland als conservator van het Graphic Design Museum in Breda en als bijzonder hoogleraar voor moderne typografie en grafisch ontwerp aan de Universiteit van Amsterdam. In Breda en Weimar was Cleven betrokken bij het plannen van de nieuwe museumgebouwen. Ze heeft veel gepubliceerd, onder meer over de actualiteit en geschiedenis van design en grafische vormgeving, over museologie en over de geschiedenis van de kunstgeschiedenis.

Marjanne van Helvert is textielontwerper, onderzoeker en schrijver. Ze behaalde een Master in Culturele Studies aan de Radboud Universiteit in Nijmegen in 2007, en een Bachelor in Textiel Ontwerp aan de Rietveld Academie in 2013. In haar onderzoek houdt ze zich bezig dynamiek tussen ontwerptheorie en praktijk. Haar onderzoeksgebieden omvatten de relatie tussen ethiek en esthetiek in ontwerp, DIY-praktijken, modernisme en antimodernisme en 'gender politics'. (In 2014 werd ze genomineerd voor de Simon Mari Pruys Prijs voor design kritiek met haar duurzame ontwerp manifest 'Dirty Design', wat zich in 2015 ontwikkelde tot een sustainable unisex kledinglijn. Haar projecten zijn een queeste naar de rol van de idealistische hedendaagse ontwerper)

Alice Twemlow is designcriticus, curator en Lector Design aan de KABK. Ze behaalde haar PhD aan het History of Design programma van het Victoria & Albert Museum en de Royal College of Art in Londen. Haar interessegebied omvat de complexe samenhang tussen tijd en de omgeving binnen het onderwerp design. Momenteel doet ze onderzoek naar de materiële manifestaties en de betekenissen van design wanneer het tot afval wordt getransformeerd.

CREDITS

Met bijzondere dank aan José Coenjaarts, initiatiefnemer van dit project, Bert Taken, docent filosofie aan de Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam en Erik Blits, docent architectuur aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten, Den Haag.