Het museum is open en veilig te bezoeken. Denk je aan je tijdslot, coronatoegangsbewijs en mondkapje?

Gallery talks — 4, 18, 25 nov 2021

Korte online talks waarin verschillende experts ingaan op actuele maatschappelijke kwesties met de tentoonstelling Kirchner en Nolde. Expressionisme. Kolonialisme als vertrekpunt.

Prijs
gratis
Locatie
Online
Tijd
4 nov, 19.30 tot 20.00
18 nov, 19.30 tot 20.00
25 nov, 19.30 tot 20.00
Taal
Nederlands (Engels ondertiteld)
Toegang
Te zien op 4, 18 en 25 nov om 19.30 uur via ons YouTube-kanaal en social media. Bekijk op YouTube

In de tentoonstelling Kirchner en Nolde: Expressionisme. Kolonialisme wordt met een nieuwe blik gekeken naar het werk van deze twee kunstenaars. De wederzijdse relatie tussen expressionisme en kolonialisme staat centraal. Bekijk de Short Talks die de komende maanden online zullen verschijnen, waarin experts ingaan op complexe maatschappelijke kwesties en de impact van het verleden op het heden ontrafelen.

Talks

De Minderjarige Muze – Wieteke van Zeil

Wat zegt de manier waarop wij kunst beoordelen eigenlijk over onszelf? In de tentoonstelling is veel naakt te zien, met name van vrouwen maar ook geseksualiseerde afbeeldingen van kinderen. In een tijd waarin het delen van afbeeldingen van kinderen allerlei ethische dilemma's oproept, rijst al snel de vraag: hoe kunnen we hiernaar kijken?

Een volwassen omgang met een slecht verleden – Jerry Afriyie

18 november

We zijn allemaal een product van onze omgeving. De kunst van Kirchner en Nolde laat zien hoe zij geïnspireerd werden door het ‘andere’ dat zij in Duitsland en Papua-Nieuw-Guinea aantroffen als gevolg van het kolonialisme en de mogelijke invloed die blackfacing op hun werk heeft gehad. Omgekeerd heeft hun werk ook bijgedragen aan het (stereotype) beeld van mensen van kleur dat toen heerste. Jerry Afriyie schetst dat beeld aan de hand van historische bronnen en toont hoe dit helaas nog altijd doorwerkt.

De inhoud van deze video is gebaseerd op het onderzoek dat Stichting Nederland Wordt Beter verricht heeft in relatie tot de tentoonstelling Kirchner en Nolde: Expressionisme. Kolonialisme, ten behoeve van een programma over culturele toe-eigening voor het Voortgezet Onderwijs. Meer informatie over dit programma is hier te vinden.

STEDELIJK X NEDERLAND WORDT BETER

Dit programma is ontwikkeld in samenwerking met Stichting Nederland Wordt Beter. Deze organisatie richt zich op een toekomst zonder racisme en uitsluiting. Zij zetten zich in voor de erkenning van de invloed die het koloniale en slavernijverleden heeft op de huidige samenleving en op alle Nederlanders. De stichting zet zich in voor meer kennis over de gevolgen van het koloniale en slavernijverleden van Nederland.

Kunst met een grote K? – Charl Landvreugd (afgelast)

25 november- Deze Talk is helaas afgelast

In Westerse musea wordt vaak het onderscheid gemaakt kunst met een grote K, en etnografische kunst. Waarom maken we dat onderscheid eigenlijk? Kunnen we deze koloniale erfenis opheffen en zorgen voor een gelijkwaardige kunstomgeving? Deze talk komt helaas te vervallen.

  • Wieteke van Zeil
    Wieteke van Zeil
  • Jerry Afriyie
    Jerry Afriyie

OVER DE SPREKERS

WIETEKE VAN ZEIL

Wieteke van Zeil (Den Haag, 1973) is cultuurjournalist en schrijver. Sinds 2003 schrijft ze over oude meesters en moderne mores in de Volkskrant. Ze studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, werkte enkele jaren in musea, organiseerde debatten over kunst, diversiteit en religie, en twijfelt toch nog altijd meer dan dat ze weet. Wekelijks maakt ze de serie Oog voor Detail in Volkskrant Magazine. Door het proces van kijken naar details centraal te stellen, ontdekte ze nog meer hoe kunstenaars vaak al honderden jaren geleden zagen wat ons nu geregeld nog ontgaat: essentiële details over hoe mensen leven, lijden, liefhebben, worstelen, en genieten. In 2018 verscheen haar tweede boek Goed kijken begint met negeren, de kunst van opmerkzaamheid, een gids voor wie beter wil observeren in het museum en daarbuiten. Eerder schreef zij Dichterbij, kunst in details (Atlas Contact, 2015) en maakte zij als

gast-curator de tentoonstelling Ik Zie, Ik Zie in het Frans Hals Museum in Haarlem. Oog voor Detail werd in 2015 bekroond met een European Newspaper Award.

CHARL LANDVREUGD

Dr. Charl Landvreugd is Hoofd Onderzoek en Curatorial Practice bij het Stedelijk museum in Amsterdam, kunstenaar, onderzoeker en educator. Hij groeide op in Rotterdam in een tijd waarin voor verschillende migranten gemeenschappen Nederland thuis werd. Als onderdeel van deze levendige ruimte, pleit hij voor lokale continentaal Europese concepten en taal die uit aan deze omgeving ontspruiten, en die de potentie in zich dragen om te spreken over gevoeligheden die specifiek zijn voor het gebied. Gebruikmakend van een breed scala aan artistieke disciplines past hij de resultaten van zijn onderzoek toe in het denken over burgerschap, erbij-horen, en hoe dit tot uiting komt in onder andere de beeldende kunst. Zijn opleiding heeft hij gevolgd aan Goldsmiths (BA, London), Columbia University (MA, New York) en de Royal College of Art (PhD, London). Naast zijn functie bij het Stedelijk, is hij verbonden aan het Masters Institute of Visual Cultures AKV| St. Joost als Pathway Leader van de Visual Arts & Post-Contemporary Practices. Hij is tevens een regelmatige externe tutor bij verschillende kunstacademies.

JERRY AFRIYIE

Jerry King Luther Afriyie is dichter, vader en mensenrechtenactivist. Als dichter is Jerry te vinden op grote en kleine podia in het land: van de Stadsschouwburg Amsterdam en TivoliVredenburg Utrecht tot bijeenkomsten en festivals, zoals Welcome to The Village in Friesland. Wanneer Jerry niet dicht, schrijft hij opiniestukken over maatschappelijke onderwerpen die hem raken. Zijn opiniestukken verschijnen regelmatig in onder andere NRC, Het Parool, Trouw, De Volkskrant en op Joop.nl. Als maatschappelijk kritisch persoon verzorgt hij met zijn stichting Nederland Wordt Beter gastlessen over racisme, uitsluiting en bewustwording rondom het koloniale- en slavernijverleden van Nederland. Verschillende organisaties, scholen en gemeenten in Nederland doen een beroep op Jerry bij het bestrijden van alledaags racisme, sociale uitsluiting en kansenongelijkheid. In 2011 startte hij samen met andere kunstenaars de bewustwordingscampagne Zwarte Piet is Racisme.