Events — 26 feb 2017

at De Brakke Grond
Locatie
De Brakke Grond
Tijd
26 feb 2017, 19.30 tot 22.59
Taal
Engels
Toegang
Passepartout tickets

Het programma van zondag 26 februari staat geheel in het teken van de première van de nieuwe film van Luke Fowler, Electro-Pythagoras: A Portrait of Martin Bartlett - een coproductie van Sonic Acts en het Stedelijk Museum. De film brengt een hommage aan het werk en de muzikale ideeën van Martin Bartlett (1939-1993), een Canadese componist en trotse homoseksueel die in de jaren 1970 en 1980 als eerste met een 'microcomputer' werkte.

Download blokkenschema

LUKE FOWLER Electro‑Pythagoras: A Portrait of Martin Bartlett

45', film (wereldpremière), 21.00 uur

Electro-Pythagoras is gemaakt in opdracht van Sonic Acts en het Stedelijk Museum Amsterdam. Met deze film brengt Luke Fowler een hommage aan het werk en de muzikale ideeën van Martin Bartlett (1939‑1993), een Canadese componist en trotse homoseksueel die in de jaren 1970 en 1980 als eerste met een 'microcomputer' werkte. Bartlett krijgt nauwelijks erkenning in het culturele leven, laat staan dat hij in de canon is opgenomen. Hij onderzocht intieme relaties met behulp van technische middelen en was vooral geïnteresseerd in handgemaakte elektronische instrumenten waarbij, zoals hij bij één van zijn uitvoeringen vertelde, 'het intieme karakter van het handwerk de technische anonimiteit verzacht en er individuele verschillen ontstaan die van elk instrument een landschap vol onzekerheden maken waarmee je al doende vertrouwd raakt'. Na de filmvertoning zal Luke Fowler in gesprek gaan met Amy Cimini en Ernst Karel. Luke Fowler is een filmmaker en musicus uit Glasgow. Hij studeerde grafiek aan het Duncan of Jordanstone College of Art and Design in Dundee.

ERNST KAREL + LUKE FOWLER

Glyphs (Muziek uit het tape‑archief van Martin Bartlett), kwadrofonisch concert: 22.30 uur.
Glyphs is een nieuw werk dat geheel bestaat uit niet eerder uitgebrachte en zelden afgespeelde geluidsbanden uit het archief van de elektro‑akoestische componist Martin Bartlett, die zijn gedigitaliseerd door Luke Fowler in het kader van zijn onderzoek voor de film Electro‑Pythagoras. Ernst Karel (VS) maakt elektro‑akoestische muziek en experimentele non‑fictie geluidswerken voor meerkanaals installaties en uitvoeringen, naast audiovisueel werk in samenwerking met filmmakers en kunstenaars.
 

LUKE FOWLER + RICHARD MCMASTER

The Mechanics of Dissonance, audiovisuele performance: 23.15 uur.
Dit is de eerste gezamenlijke productie van het duo Luke Fowler en Richard McMaster op het gebied van originele film en geluid. Het werk bestaat uit een 16 mm film op twee schermen met meerkanaals geluid en draait om een nieuwe compositie voor de Russische ANS synthesizer. De ANS werd ontworpen tussen 1937 en 1957 en is een van de meest mythische elektronische instrumenten van de twintigste eeuw, niet in de laatste plaats omdat er nog maar één exemplaar van bestaat. De film is op locatie opgenomen in het Glinka State Central Museum of Musical Culture in Moskou. Richard McMaster (GB) woont en werkt in Glasgow. Sinds hij in 2011 afstudeerde aan de Glasgow School of Art heeft hij zich vooral toegelegd op het maken en produceren van muziek in verschillende groepen en samenwerkingsverbanden.

Luke Fowler

Luke Fowler is een kunstenaar, filmmaker en musicus uit Glasgow. Hij studeerde grafiek aan het Duncan of Jordanstone College of Art and Design in Dundee. Hij maakt filmische collages die vaak zijn vergeleken met de British Free Cinema, een beweging uit de jaren 1950. Zijn documentaire films gaan over tegendraadse figuren uit het culturele leven, zoals de Schotse psychiater R.D. Laing en de Engelse componist Cornelius Cardew.

Ernst Karel

Ernst Karel maakt elektro-akoestische muziek en experimentele non-fictie geluidswerken voor meerkanaals installaties en uitvoeringen, naast audiovisueel werk in samenwerking met filmmakers en kunstenaars. Tot zijn video's met meerkanaals geluid behoren onder andere Ah humanity! (met Lucien Castaing-Taylor en Véréna Paravel) en Single Stream (met Toby Lee en Pawel Wojtasik). Recente non-fictiefilms waarvoor hij de geluidsband verzorgde zijn The Iron MinistryManakamana en Leviathan, die allemaal tot stand kwamen in het Sensory Ethnography Lab van de Universiteit van Harvard, waar hij sonische etnografie doceert.