Events — 1, 2 jul 2022

De volgende halte in de reis van sonsbeek 20→24, de internationale Arnhemse kunstmanifestatie, is het Stedelijk. Er worden in de tentoonstelling werken belicht van de Nederlands-Joodse schilder en componist Sedje Hémon, de Pakistaanse kunstenaar en ontwerper Imran Mir en de Afro-Braziliaanse schilder, dichter, essayist, toneelschrijver en politicus Abdias do Nascimento. Ter gelegenheid van het openingsweekend vinden er diverse publieksprogramma's plaats.

Prijs
Gratis, reserveren verplicht
Locatie
Teijn Auditorium, Stedelijk Museum Amsterdam
Tijd
1 jul, 17.00 tot 19.00
2 jul, 14.00 tot 16.30
Taal
Engels
Toegang
Tickets

De tentoonstelling Abstracting Parables is benaderd als een vertaalwerk, in de zin van ‘overdragen’: van betekenis naar vorm, van gedachten naar symbolen, van symbolen naar taal en van taal naar ervaringen. Centraal in deze tentoonstelling staat de relatie die Hémon, Mir en Nascimento hebben met abstractie, geometrie, spiritualiteit en geschiedenis en de manier waarop hun werken de grenzen van het modernisme uitdagen – daarmee een wereld van meerdere modernismen openend.  De tentoonstelling belicht de veelzijdige oeuvres van de kunstenaars in verschillende geografische gebieden en geschiedenissen, als verhalen die esthetische, sociaal-politieke, spirituele en wetenschappelijke discoursen samenbrengen en met elkaar verbinden. 

De openingsdagen op vrijdag 1 en zaterdag 2 juli worden gevierd met een reeks gesprekken en interventies over Abdias Nascimento, Imran Mir en Sedje Hémon, met uiteenlopende sprekers, waaronder Elmyra van Dooren, Zippora Elders, Claire van Els, Krista Jantowski, Elisa Larkin Nascimento, Aude Christel Mgba, Nighat Mir, Bonaventure Soh Bejeng Ndikung en Romy Rüegger. 


PROGRAMMA

“wata go leave stone” on Abdias Nascimento

Datum: 1 juli 2022
Locatie: Teijin Auditorium
Tijd: 17.00 - 18.15 uur

Na afloop ben je welkom om aan te sluiten bij DWARS DOOR HET STEDELIJK - AFTER SIX.

SPREKERS

Bonaventure Soh Bejeng Ndikung
Elisa Larkin Nasicmento
Aude Mgba
Charl Landvreugd (TBC)

Meer informatie over dit programma hier te vinden.

Abdias Nascimento, Afro Standard, acrylverf op doek, 84 x 54 cm, Rio de Janeiro, 1993. Collectie: Abdias Nascimento/Black Art Museum/IPEAFRO Collection. Foto: Miguel Pacheco e Chaves, RCS Arte Digital
Imran Mir, Eighth Paper on Modern Art, acrylverf op doek, 183 x 154 cm, 1996. Collectie: Imran Mir Art Foundation

‘Thinking in Relationships’ on Imran Mir

Datum: 2 juli 2022
Locatie: Teijin Auditorium
Tijd: 14.00 - 15.15 uur

SPREKERS

Nighat Mir
Zippora Elders
Hajra Haider Karrar

Meer informatie over dit programma en de sprekers hier te vinden.


‘Every definition is a restriction on freedom.’ on Sedje Hémon

Datum: 2 juli 2022
Locatie: Teijin Auditorium
Tijd: 15.15 - 16.30 uur

SPREKERS

Claire van Els
Krista Jantowski
Elmyra van Dooren
Romy Rüegger

Meer informatie over dit programma en de sprekers hier te vinden.

Sedje Hémon, Fête, olieverf op doek, 93 x 77 cm, 1957. Collectie: Sedje Hémon Stichting. Foto: Marjon Gemmeke

Parasite Radio

Schuif aan bij de sonsbeek20→ 24 curatoren om dieper te graven in Abstracting Parables.

Midden in het circuit van de tentoonstelling vind je een ‘Contextualisation Room’ waar artistieke fragmenten van de drie kunstenaars laten zien hoe ze met elkaar verbonden zijn via overkoepelende thema's als verzet, kosmos en geluid. Hier bevindt zich ook Parasite Radio, het programma van sonsbeek20→24 in de (digitale) ether. 

Op 3 juli luister je live of online mee vanaf 11.00 uur: https://www.sonsbeek20-24.org/en/parasite-radio/

Sedje Hémon. Imran Mir. Abdias Nascimento. Abstracting Parables is samengesteld door Amal Alhaag en Aude Christel Mgba met de steun van Zippora Elders, Krista Jantowski en Stedelijk curator Claire van Els, onder artistieke leiding van Bonaventure Soh Bejeng Ndikung voor sonsbeek20→24 en Rein Wolfs voor het Stedelijk Museum Amsterdam.

De tentoonstelling is gekaderd binnen de vierjaarlijkse sonsbeek20→24 “Force Times Distance: On Labour and Its Sonic Ecologies”, Arnhem, Nederland.De tentoonstelling is ontwikkeld in samenwerking met de Sedje Hémon Stichting, Afro-Brazilian Studies and Research Institute (IPEAFRO) en de Imran Mir Art Stichting.De tentoonstelling is een samenwerkingsproject tussen Stedelijk Museum Amsterdam en Stichting Sonsbeek.Over SonsbeekDoor het tijdsbestek tot 2024 uit te breiden en een vertragingsproces in gang te zetten, organiseert sonsbeek20→24 een continu publiek en educatief programma gechoreografeerd op verschillende schalen, dat een reeks demonstraties, evenementen, lezingen, workshops, uitvoeringen en luistersessies omvat. sonsbeek20→24 zet zich in voor het aangaan van langdurige relaties tussen kunstenaars en hun praktijken, lokale gemeenschappen en instellingen, evenals verschillende openbare plekken en hun dagelijkse bezoekers.Het curatorial framework van sonsbeek20→24, gecentreerd rond arbeid en zijn soniciteiten, verbindt een duizendjarige geschiedenis door tijden en geografieën met het huidige moment, door middel van een veelheid aan stemmen, geluiden en vibraties. Het nodigt ons uit om te luisteren naar de geluiden die zijn gedegradeerd tot de ‘randen’ van het ‘hoofd’motief, naar de gefluisterde verhalen, naar de geluiden die door middel van zang en vertellingen worden doorgegeven, en naar belichaamde verhalen. Een editie met de afwezigheid van het dominante beeld en die bijzondere aandacht vestigt op wat anders is geschreven – in zang, spel, uitvoering, dans, zorg, polyfone ritmes en meerdere moederloze tongen waardoor herinneringen, tradities, spiritualiteiten, hele kosmologieën oceanen en woestijnen doorkruisen. Deze editie wil de complexe arbeidsverhoudingen en ongelijkheden blootleggen die laten zien wie (on)gezien is, wie (on)misbaar is, wie ons applaus waard lijkt en wie kruiperig zwijgt. www.sonsbeek20-24.org