Events — 28 sep 2018

Op 28 september 2018 staat de Friday Night van het Stedelijk Museum in het teken van boeken met de derde editie van STEDELIJK BOOK CLUB: PRESS! PRINT! PUBLISH!
Prijs
Museumkaart gratis / Studenten € 9 / Regulier € 17,50
Locatie
Verschillende plekken in het museum
Tijd
28 sep 2018, 19.00 tot 22.30
Taal
Nederlands en Engels
Toegang
Tickets

PROGRAMMA 2018

Een gedetailleerd overzicht van het programma kunt u hierdownloaden.

OVER DE STEDELIJK BOOK CLUB

STEDELIJK BOOK CLUB: PRESS! PRINT! PUBLISH! is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij de vrijdagavond geheel in het teken staat van: boeken! Het boek heeft zich bewezen als een tijdloos en relevant medium, en is ondanks de digitale media nog steeds een geliefd (verzamel)object. Dit viert het Stedelijk door een podium te bieden aan een selectie interessante auteurs en uitgevers, om het belang van onafhankelijke uitgevers te onderschrijven. Het programma bestaat uit performances, voordrachten en presentaties van nieuwe publicaties op het gebied van beeldende kunst, fotografie en vormgeving.

Elk jaar ontvangt het museum voorstellen voor boekpresentaties en andere publicatiegerelateerde projecten. Deze hebben we gebundeld in één groot boekfestijn. Op deze manier biedt de avond een overzicht van recente, spraakmakende en vernieuwende publicaties. Naast de boekpresentaties, opent deze avond ook de tentoonstelling Best Verzorgde Boeken. De tentoonstelling toont producties van bekende uitgevers tot museumcatalogi, jubileumboeken van bedrijven tot moeilijk vindbare privé-uitgaven. De geselecteerde publicaties onderscheiden zich in vormgeving, typografie, beeldbehandeling, grafisch-technische productie en in de afstemming tussen vorm en inhoud. Met een historie die teruggaat tot 1932 is de jaarlijkse verkiezing door een vakjury van de Nederlandse Best Verzorgde Boeken de oudste van Europa.

Uiteraard is ook de bibliotheek onderdeel van Stedelijk Book Club. Hier vindt de jaarlijkse boekverkoop plaats, waar bezoekers talrijke publicaties over hedendaagse kunst uit binnen- en buitenland (zowel gebruikte als gloednieuwe exemplaren) kunnen aanschaffen.

PRESENTATIES

Boekverkoop in bibliotheek 

Onze jaarlijkse boekverkoop vindt plaats in de bibliotheek van het museum. Bezoekers kunnen tal van publicaties over hedendaagse kunst uit binnen- en buitenland kopen, zowel gebruikt als nieuw.
Vrijdag van 18.00-22.00 uur en zaterdag van 10.00-17.00 uur.

Radical Cut-Up door Lodown Magazine

Tijdens de Stedelijk Book Club wordt het volgende nieuwe nummer van Lodown Magazine, tijdschrift voor hedendaagse kunst en cultuur, gelanceerd. Lodown Magazine wordt uitgegeven en vormgegeven door het masterprogramma Radical Cut-Up van het Sandberg Instituut en verschijnt vier keer per jaar.

Programma
19.30-20.00 Presentatie Radical Cut-Up door Lodown Magazine
20.00-20.30 Meet the Family: Radical Cut-Up (Presentaties)
20.30-21.00 DJ Set: Lodown Magazine
21.00-21.30 Live Performance: COUSIN
21.30-22.00 DJ Set: Fenna Fiction
22.00-22.30 DJ Set: Wes Mapes

Jeffrey Babcock, Cinébulletins, 2018.

Er staat een privévliegtuig stand-by op de luchthaven Orly. Het staat er al weken. Het is voorjaar 1968 en er zijn plannen gemaakt om president De Gaulle uit zijn eigen land te halen als de situatie verslechtert. Tegenwoordig praten de media over de Parijse opstanden van mei '68 alsof het slechts een kortstondige periode van razernij was. Het wordt daarom hoog tijd dat we deze tamme, kleine mythe ontzenuwen en onthullen hoe wijdverspreid, diep geëngageerd en verbonden de Franse protesten werkelijk waren. Sinds de vroege jaren '60 was het overal in de wereld onstuimig. Maar uiteindelijk kwam het in Frankrijk tot een climax en werd daar een onvoorstelbaar experiment uitgevoerd.

In Cinébulletins bespreekt Jeffrey Babcock de gebeurtenissen, ideeën en films die voortkwamen uit een samenleving die in brand stond. Zijn presentatie wordt een audiovisuele gebeurtenis met een aantal van de hoofdthema's die in het boek worden besproken.

Stuart Hyatt, Janneane Blevins en Benjamin Blevins (reds.) Metaphonics, Jap Sam Books, 2018.

Een botsing met zwarte gaten, fluisterende grotten, smeltende gletsjers en exploderende vulkanen. Dit zijn enkele voorbeelden die je hoort tijdens de lancering van Metaphonics, het nieuwe boek van Field Works. De lezingen worden opgeluisterd door video en livemuziek.

Voor Stuart Hyatt is de wereld een opnamestudio waar mensen, plaatsen en dingen de instrumenten worden. De afgelopen vier jaar heeft Hyatt de geluiden verzameld en verwerkt tot unieke muziek die precies past bij een specifieke locatie. Onder de naam Field Works hebben musici van over de hele wereld ruim 50 nieuwe composities bijgedragen aan de collectie. Metaphonics: The Field Works Listener’s Guide is een gids bij de zevendelige albumset Field Works. In het boek wordt vanuit verschillende perspectieven de relatie tussen het geluid en de plaats toegelicht. Het voorwoord is geschreven door natuurkenner Bernie Krause. Hierin stelt hij een taxonomie op van de soundscapes die worden beschreven in de essays van het boek: geofonie (aardgeluiden), biofonie (dierlijke geluiden), antropofonie (menselijke geluiden) en kosmofonie (geluiden uit de ruimte). Het boek is vormgegeven door PRINTtEXT en bevat bijdragen van Cheryl Tipp, Leah Barclay, Gustavo Valdivia, Enrique Ramirez, Yiorgis Sakellariou, Sarah Laskow, Stuart Fowkes, Budhaditya Chattopadhyay, Manuja Waldia en Peter Liversidge.

Noor Issa, You are me, I am you, look! We are the book!

Net als bij haar eerste performance Take a Piece of Me zet Noor Issa haar lichaam ook nu in als communicatiemiddel met het publiek. In haar tweede performance keert ze de relatie met de toeschouwer echter om: in plaats van te ‘nemen’, wordt het publiek uitgenodigd om te ‘geven’ door hun verhalen op te schrijven of op haar lichaam te tekenen om zo gezamenlijk een boek te creëren. In haar huidige werk richt Noor zich op thema's als grenzen, thuis, delen en onderlinge verbinding.

Oneacre.online

Experimenteel publicatie- en distributieproject oneacre.online presenteert Meaning-Seeking Animals door Lisa van Casand. De publicatie onderzoekt de mogelijkheid van een publicatie-als-wereld.  Het is daarmee een persoonlijke verzameling van vergaarde kennis die blijft groeien naarmate Van Casand nieuw werk produceert. Het is een wereld, een aura, of een veld waar de persoonlijke ervaring en kennis van de kunstenaar openbaar is gemaakt. De uiteenlopende verzameling van fragmenten wordt gecombineerd met bronnen uit de biologie, filosofie, kunst en psychologie. Tezamen groeit het onder het toeziend oog van Van Casand.

De publicatie heeft geen specifieke leesrichting, geen midden en geen einde. Als een topografische kaart biedt het een gids voor het vinden van posities of kruispunten door middel van auditieve wandelingen. Deze wandelingen zijn verzorgd door kunstenaar Marit Mihklepp, theoreticus Aleid de Jong en geograaf Jacob Knegtel.

De presentatie tijdens de Book Club begint met een glimp van de publicatie in de vorm van een audiotour gevolgd door een discussie tussen de auteur Lisa van Casand en kunstenaar Marit Mihklepp.

Ernst van Alphen, Failed Images, Valiz, 2018.

Failed Images probeert fotografie te begrijpen als een medium dat de realiteit transformeert. Het boek analyseert verschillende manieren waarop een foto die transformatie activeert. De mogelijkheden van de fotografie worden niet alleen bepaald door technische kenmerken, maar ook door de gangbare benaderingen van het medium, waarbij de ‘snapshot’ dominant is. Maar er zijn veel verschillende benaderingen mogelijk, en dus ook veel verschillende soorten fotografische beelden.

Dit blijkt wanneer men kijkt naar de variatie aan fotografische toepassingen buiten de dominante benadering van het medium. Dit boek onderzoekt de betekenis van het fotografische beeld aan de hand van toepassingen die de conventionele benadering van de hand wijzen, en duikt in geënsceneerde fotografie, wazige fotografie, onder- en overbelichte fotografie en archieffotografie. De presentatie in het Stedelijk zal zich richten op het fotografische werk van de Nederlandse kunstenaar Roos Theuws en gaat dieper in op de manier waarop haar werk uit mislukte beelden bestaat. Theuws zal aanwezig zijn en reageren op de beoordeling door Van Alphen van haar werk als "mislukt".

Hans van der Meer, Het moet anders, Paradox, 2018. 

Het voordeel van raadselachtige beelden.
Van zijn eerste boek Quirk of Fate (1987) tot Het moet anders heeft Hans van der Meer altijd een voorliefde getoond voor het vangen van raadselachtige situaties. Tijdens de Book Club zal hij enkele foto's en video's van dit laatste project Het moet anders laten zien. Op de achterkant van het boek staat:

Via fotografie, film en tekst onderzoekt Van der Meer de wereld om ons heen. Zijn foto's van amateurvoetbal in Hollandse Velden (1998) en European Fields (2006) geven ons een kijk op zowel het menselijk gedrag als op het landschap. In Nederland - uit voorraad leverbaar (2012) laat hij via droge observaties de toenemende eenvormigheid in middelgrote gemeenten zien.

In Het moet anders kijkt hij via koeien naar de melkveehouderij, dierenwelzijn, hightech voedselproductie en de gevolgen voor het milieu. Van der Meers foto's zijn de trigger voor een reeks observaties die de complexiteit van de moderne landbouw benadrukken.

Stephanie Noach en Beatriz Gago, Boektentoonstelling Delta, gedrukt door het Charles Nypels Lab, Jan van Eyck Academie, 2018.

Tijdens de boekpresentatie zullen Nanne Timmer (universitair docent Latijns-Amerikaanse Literatuur, Universiteit Leiden) en Tatiana Acevedo (Lecturer Politics of Sanitation, IHE Delft Institute for Water Education) enkele hoofdthema's van de boektentoonstelling Delta nader toelichten: het gebruik van tekst om beeldende kunstwerken tentoon te stellen, en de zorg om de stromen van water.

Timmer zal zich concentreren op de curatoriële aspecten van Delta. Ze analyseert de manieren waarop een tentoonstelling die wordt verteld in plaats van te worden getoond, met andere woorden, een tentoonstelling van beeldende kunst zonder beeld, zich verhoudt tot een Latijns-Amerikaanse traditie waarin tekst wordt gevisualiseerd en beeld wordt getekstualiseerd. Acevedo, aan de andere kant, zal zich richten op het curatoriële thema van Delta: de beweging van water. Aan de hand van een analyse van enkele deelnemende kunstwerken zal ze de centrale rol die water speelt in oorlogsvoering bestuderen.

Kunstenaars: Bas Jan Ader, Matthew Barney, Milena Bonilla, Elizabet Cerviño, Yornel Martínez, Cildo Meireles, Oscar Muñoz, Marianela Orozco, Adrienne Rich, Ulay, Luisa Ungar, Irving Vera, José Eduardo Yaque
Curatoren: Noach & Gago

Brian Elstak, TROBI, Das Mag Uitgeverij B.V., 2018.

Tall Tales en TV Tunes: de weg naar TROBI. Een gesprek tussen Maarten van Hinte en Brian Elstak.

Wouter Davidts, Triple Bound: Essays on Art, Architecture, and Museums, Valiz, 2017.

Eens in de zoveel tijd wordt mij gevraagd naar mijn favoriete museumontwerp, of omgekeerd, wat ik beschouw als de grootste fout die er is gemaakt in de recente museumarchitectuur – vragen die me altijd verbazen.

Omdat ik niet van hitlijsten houd, heb ik de neiging om te vertrouwen op een standaard maar nogal ontwijkend antwoord. Steevast reageer ik dat ik geen favoriete museumgebouwen heb, alleen geliefde museale situaties.

Dit antwoord is gebaseerd op twee persoonlijke overtuigingen, ten eerste dat het kaliber van een gebouw enkel naar voren komt in de manier waarop het wordt gebruikt, en ten tweede dat een museumgebouw niet exquis hoeft te zijn om een unieke ontmoeting met een kunstwerk te leveren. Alles hangt af van de zorgvuldigheid waarmee een kunstwerk in een tentoonstellingsruimte is geïnstalleerd, waarbij rekening gehouden wordt met zowel de eigenheden van het kunstwerk als die van de architectuur.

Door sommige van deze 'onvergetelijke plaatsen' te onthullen – een frasering ontleend aan de Belgische architect Paul Robbrecht – licht ik in mijn lezing toe dat het antagonisme tussen kunst en architectuur in de nexus van het museum niet hoeft te worden opgelost, maar moet worden geactualiseerd, steeds opnieuw.
- Wouter Davidts

Gerard Unger, Theory of Type Design, nai10 publishers, 2018.

Boekpresentatie door Hansje van Halen, ontwerper van het boek Theory of Type Design, gescheven door Gerard Unger. De presentatie zal gevolgd worden door een kort gesprek tussen Van Halem en Eelco van Welie, directeur van NAI 010 uitgevers.

Marijn Bax, MAR, Fw: Books, 2018 

MAR is het resultaat van een tienjarig project waarin kunstenaar Marijn Bax de vrouw die haar ter wereld bracht, (nu) in haar huis ontmoet.

Het boek vertelt niet, het laat zien, in flarden en herhalingen van beeld en tekst. Het laat je kijken naar – en voelen aan. Details. Fragmenten op gevouwen vellen – het boek valt uit elkaar. We passen het weer in elkaar. Elke volgorde is goed. Want wie bepaalt er hoe het moet? Bax bevraagt en speelt met de waarheid van verhalen en de invloed die tijd en perceptie hierop hebben.

PROGRAMMA 2018

Een gedetailleerd overzicht van het programma kunt u hier downloaden.

PRESS! PRINT! PUBLISH!

Stedelijk Book Club: Press! Print! Publish! 2017