bloemachtig kunstwerk

Events — 20, 21 mrt 2024

Het Stedelijk Museum Amsterdam presenteert, in samenwerking met de Gerrit Rietveld Academie: Technodiversity – Beyond Datafication and Digital Colonialism. Dit is een grootschalig, meerdaags event in het museumgebouw en een feestelijke Friday Night. Er zijn lezingen, presentaties, screenings en performances van internationale kunstenaars, theoretici en Rietveld-studenten. 

Prijs
Museumticket + € 3,- (per dag)
Rietveld studenten en werknemers gratis op vertoon van Rietveld pas 
Locatie
Teijin Auditorium
Tijd
20 mrt, 10.30 tot 17.00
21 mrt, 10.30 tot 11.30
Taal
Engels
Toegang
Tickets

De samenwerking tussen het Stedelijk Museum en de Rietveld Academie bestaat uit twee onderdelen. Studium Generale presenteert een tweedaagse conferentie waarbij twee curatoren elk een dag vult met uiteenlopende artistieke perspectieven op het thema Technodiversity. Rietveld Uncut is een tentoonstelling met projecten van studenten en collectieven gerelateerd aan dezelfde thema’s. Deze presentatie culmineert in een feestelijke Friday Night op 22 maart met performances en interventies.

Het volledige programma met tijden is te vinden op de Rietveld website.

moving picture rietveld academie

PROGRAMMA

WOENSDAG 20 MAART: KAREN ARCHEY

Karen Archey, Soft Machines: Technology and Material Impact 

Terwijl de mechanica van geavanceerde technologie door het grote publiek vaak wordt begrepen als een abstractie, is de impact ervan ook sterk voelbaar in de geleefde ervaring. Zulke machines zijn verre van neutraal, maar eerder doordrenkt met de geloofssystemen en vooroordelen van de mensen die ze hebben gemaakt. Het begrip "Soft Machine", geleend van schrijver William Burroughs, verwijst naar het menselijk lichaam en zijn relatie tot controlemechanismen.  

Karen Archey, curator Hedendaagse kunst bij Stedelijk Museum Amsterdam, verzorgt op 20 maart een conferentiedag waarin geavanceerde technologie vanuit een materieel perspectief wordt onderzocht. Tijdens deze dag zal een mix van kunstenaars en theoretici spreken over de persoonlijke en politieke implicaties van kunstmatige intelligentie, machinaal leren, eugenetica en datamining naast begrippen als klasse, gender, ras, modernisme en kolonialisme. Tot de uitgenodigde sprekers behoren Dr. Ramon Amaro, Dr. Lila Lee-Morrison, Natasha Tontey en Kate Cooper. Door middel van een kritisch discussie- en performanceprogramma zullen deze sprekers benadrukken hoe bestaande machtsstructuren uit het verleden - vaak van uitbuitende aard - de ervaring van hedendaagse technologieën en digitale culturen compliceren.

Ten eerste komen het onderzoek en de praktijk van Dr. Ramon Amaro samen op het snijvlak van psychosociale studies, Black Studies, computerredeneringen en "wetenschappelijk" racisme. Schrijfster en wetenschapster Lila Lee-Morrison onderzoekt de "machinale manieren om het gezicht te zien" door middel van algoritmische gezichtsherkenning en de sociale en filosofische theorie van eugenetica en samengestelde portrettering. Daarnaast zal de multidisciplinaire kunstenaar en ontwerper Natasha Tontey spreken over haar lopende onderzoek naar de kosmologie en ecologie van het inheemse volk Minahasa uit de provincie Sulawesi in Indonesië. In haar videowerk Garden Amidst the Flame verkent Tontey noties van queerness, oude kennis, het niet-Anthropoceen en het evenwicht tussen menselijk en niet-menselijk. Tot slot onderzoekt het artistieke werk van Kate Cooper de politiek van commerciële reproductie en de positie van het vrouwelijk lichaam in de geschiedenis van de digitale beeldtechnologie. In haar immersieve performance talk presenteert Cooper haar nieuw geproduceerde werk A Child Theme. Met dit werk onderzoekt Cooper ideeën over moederschap en opvoeding door middel van technologie, terwijl het kind van de kunstenaar (een AI-gegenereerde bot) lasertekeningen maakt op basis van de data-invoer van de kunstenaar. 

Samen presenteren deze theoretici en kunstenaars een veelzijdig beeld van de raakvlakken tussen digitale kunst, de sociale wetenschappen en de gevoelde gevolgen van datakolonialisme. Tijdens de conferentiedag evalueren deze sprekers hoe de "Man behind the Machine" de geleefde ervaring van technologie en politieke controle in de moderne samenleving diepgaand beïnvloedt.

Deelnemers: Ramon Amaro, Lila Lee-Morrison, Natasha Tontey, en Kate Cooper

DONDERDAG 21 MAART: ZACH BLAS

Zach Blas, That Which Protects the Diverse

Thus, that which protects the Diverse we call opacity.

— Édouard Glissant

In 1985 theoretiseerde de feministische wetenschap- en technologiewetenschapper Donna Haraway de informatica van de overheersing als een genetwerkte, computationele herconfiguratie van wat bell hooks het imperialistische witte supremacistische kapitalistische patriarchaat noemde. Nu, bijna veertig jaar later, leven en sterven de meesten van ons in de greep van deze epistemologie, omringd door informaticamodi van controle en onrecht. Maar bestaat er een andere informatica? Welke technologieën die de informatica van overheersing overstijgen kunnen bestaansdiversiteit voeden en mogelijk maken? Deze dag van het conferentie-festival deelt glimpen, verlangens, verbeeldingen, stellingen, praktijken, theorieën en geleefde ervaringen in antwoord op deze vragen, door een intergenerationele, transnationale bijeenkomst van kunstenaars en wetenschappers samen te brengen die zich inzetten om te overleven in en voorbij de informatica van overheersing.

Het programma gaat in op Yuk Hui's technodiversiteit door een ontmoeting met Édouard Glissants notie van de Diverse. Dat wil zeggen: minderheidswezens op aarde die zich verhouden tot elkaar door middel van alteriteiten die onkenbaar en onvoorspelbaar zijn voor gestandaardiseerde, dominante ordes. Gedurende de dag zullen we de technodiversiteit van de Diverse ervaren: een reeks kritieken en constituties, beschermingen en vieringen die antikoloniaal, antiracistisch, feministisch en queer zijn. Van Maya Technologie en de wetenschap van de onderdrukten tot Black data en computationele hexes, van queer viral love en dragging tot xenologie en locaties van ondoorzichtigheid in cybernetica. Het programma gaat ook in op de institutionalisering van diversiteit onder de informatica van overheersing en stelt ook de diversiteit van diversiteit vandaag ter discussie. Relaterend aan en resonerend op Glissants ondoorzichtige Diverse, laten de hier verzamelde kunstenaars en wetenschappers zien hoe je kunt creëren, gebruiken, dromen en denken met technodiversiteit, in code en tekst, beeld en geluid, performance en protest, op zoek naar zowel bescherming als bevrijding van de informatica van overheersing, maar ook naar alliantie en plezier onderweg.

Deelnemers: Shu Lea Cheang, Ricardo Dominguez, Isadora Neves Marques, Shaka McGlotten, en Nelly Yaa Pinkrah

STEDELIJK X RIETVELD: STUDIUM GENERALE

20, 21 maart 2024
Boek tickets