Theorie — 17 dec 2017

Prijs
Museumkaart € 3 (excl. entreeticket) / studenten € 11 (excl. entreeticket) / Regulier € 20,50
Locatie
Teijin Auditorium
Tijd
17 dec, 14.30 tot 16.00
Taal
Engels
Toegang
Tickets

In het openingsweekend van STEDELIJK BASE organiseert het Stedelijk een Sunday Seminar waarin de tentoonstelling van context en kritische analyses wordt voorzien. Welke rol speelt deze collectiepresentatie in de nieuwe indeling van het Stedelijk? Wat is de betekenis van het experimentele ontwerp? Hoe verhoudt de tentoonstelling zich tot bredere discussies rondom het tentoonstellen van collecties? Hoe werkt de mix van vormgeving en beeldende kunst? Curatoren, academici, critici en ontwerpers zullen met elkaar in gesprek gaan naar aanleiding van deze vragen, met onder andere: Rem Koolhaas (AMO/Rem Koolhaas), Ann Demeester (Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem), Dr. Rachel Esner (Universiteit van Amsterdam), Dr. Fieke Konijn (Vrije Universiteit Amsterdam), Madeleine van Lennep (BNO, De Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers), Bart van der Heide en Margriet Schavemaker (Stedelijk Museum Amsterdam).

BASE

STEDELIJK BASE is de permanente opstelling van hoogtepunten uit de collectie van het Stedelijk Museum. De presentatie beslaat de gehele nieuwe vleugel van het museum en toont een selectie van bijna 700 werken, gegroepeerd rond historische bewegingen, maatschappelijke thema’s en invloedrijke kunstenaars.

Nola Hatterman, Op het terras, 1930, collectie: Stedelijk Museum Amsterdam

Nola Hatterman, Op het terras, 1930, collectie: Stedelijk Museum Amsterdam


Alle media zijn gelijkwaardig, en worden in dialoog gepresenteerd. Het tentoonstellingsontwerp van STEDELIJK BASE in de ABN AMRO Zaal is ontwikkeld door AMO/Rem Koolhaas in samenwerking met Federico Martelli en biedt een innovatieve presentatiewijze voor de vaste collectie. De gedurfde tentoonstellingsarchitectuur en de nieuwste technologische ontwikkelingen scheppen samen een omgeving waarin de bezoeker de collectie kan ervaren via een vrij te kiezen route. Aan de buitenmuren van de zaal ontvouwt zich een chronologie, terwijl in het midden van de zaal een specifiek thema of aspect van de collectie wordt uitgelicht.

NIEUWE GEBOUWINDELING EN DYNAMISCHE COLLECTIE

STEDELIJK BASE is het sluitstuk van de nieuwe, meer inzichtelijke gebouwindeling. Zeventig procent van het vloeroppervlak is nu gewijd aan de collectie. Waar STEDELIJK BASE inzoomt op de hoogtepunten, oftewel de canon, wordt in de tentoonstellingen onder de noemer STEDELIJK TURNS de blik gericht op verborgen of onderdrukte verhalen en weinig tot niet getoonde werken uit het depot. Op de begane grond biedt STEDELIJK TURNS  steeds wisselende collectiepresentaties, vanuit nieuwe perspectieven, onderzoeken en actuele thema’s. Deze alternatieve perspectieven naar aanleiding van nieuw onderzoek en actuele thema’s zullen leiden tot wijzigingen in de BASE. STEDELIJK BASE is dus in beweging en zal bezoekers de komende vijf jaar meenemen in een transformatie van de Stedelijk canon.

THEMANUMMER STEDELIJK STUDIES

In het najaar van 2017 is #5 van het peer reviewed online journal Stedelijk Studies verschenen, gewijd aan het thema ‘Curating the Collection’ onder redactie van dr. Rachel Esner en dr. Fieke Konijn. Issue #5 biedt een overzicht van de actuele discussies rondom collectiepresentaties en maakt de gedachtevorming rondom STEDELIJK BASE en STEDELIJK TURNS inzichtelijk in de vorm van een rondetafelgesprek. 

Meer info.

PROGRAMMA

14:30 Welkom
14:40 Rondetafelgesprek: tentoonstellingsontwerp & onderzoek
15:00 Vragen uit het publiek
15:10 Column: perspectieven op collectiepresentaties
15:20 Rondetafelgesprek: curating the collection
15:50 Vragen uit het publiek
16:00 Bezoeken van STEDELIJK BASE

MEER OVER DE SPREKERS

Ann Demeester is directeur van het Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem sinds 1 februari 2014. Van 2006 tot 2014 werkte ze als Algemeen en Artistiek directeur van De Appel arts centre in Amsterdam. Hiervoor was ze directeur van W139, curator (2003-2006), en adjunct van directeur Jan Hoet bij Marta Herford, Duitsland (2001-2003). Ze studeerde Cultural Studies (MA) aan de Katholieke Universiteit Leuven, België (1997-1998), Engelse en Noorse Literatuur aan de Universiteit van Bergen, Noorwegen (1995-1996), en Germaanse filologie aan de Universiteit van Gent, België (1993-1997).

Hans Lentz is Coördinator Tentoonstellingsbouw bij het Stedelijk Museum Amsterdam en verantwoordelijk voor de uitvoering van het tentoonstellingsontwerp van Stedelijk BASE. Hij leidt sinds 2012 de tentoonstellingsprojecten van het Stedelijk Museum, van kleine presentaties tot grote en complexe projecten. Zo was hij verantwoordelijk voor de bouw van immersieve tentoonstellingsontwerpen van mediakunstenaars Aernout Mik en Ed Atkins. In 2012 gaf hij leiding aan het bouwteam van de collectiepresentatie voor het nieuwe, heropende museumgebouw onder leiding van artistiek directeur Ann Goldstein. Nu, vijf jaar later, leidt hij de omvangrijke herindeling van het museum naar het idee van voormalig directeur Beatrix Ruf in samenwerking met AMO/Rem Koolhaas.

Bart van der Heide werkt als Chief Curator en hoofd onderzoek voor het Stedelijk Museum. Hij is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van het museumbeleid in tentoonstellingen en collectiepresentaties. Daarnaast coördineert hij het wetenschappelijk onderzoek binnen het museum. Hiervoor was hij curator bij Cubitt Gallery in Londen, Witte de With in Rotterdam en Kunstverein München, waar hij publiceerde en tentoonstellingen samenstelde over kunstenaars als Trisha Baga, Bernadette Corporation, Keren Cytter, Ger van Elk, Harun Farocki, Ian Kiaer, Tobias Madison, Richard Tuttle, Tris Vonna-Michell, Rebecca Warren, Cathy Wilkes en Haegue Yang.

Fieke Konijn is een kunsthistoricus en criticus gevestigd in Amsterdam. Samen met Rachel Esner is ze co-editor van de vijfde editie van het peer-reviewed online journal Stedelijk Studies, met het thema ‘Curating the Collection’. Ze doceerde aan de afdeling Kunstgeschiedenis van de Vrije Universiteit te Amsterdam, waar ze van 2003 tot 2015 hoofd was van het masterprogramma Museumcurator. Haar onderzoeksinteresse ligt bij de institutionele geschiedenis van musea voor moderne kunst, inclusief de moderne en recente geschiedenis van het curatorschap, tentoonstellingen en presentatievormen.

Margriet Schavemaker is Manager Educatie, Interpretatie en Publicaties in het Stedelijk Museum Amsterdam en co-curator van Stedelijk BASE. Vanuit haar positie als manager leidt ze de educatie- en publieksprogramma’s en het publicatiebeleid van het museum. Als curator stelde ze verschillende tentoonstellingen samen: Nalini Malani: Transgressions (2017), Zero: Let us explore the stars (2015) en Het Stedelijk in de Oorlog (2015). Ze studeerde kunstgeschiedenis en filosofie aan de Universiteit van Amsterdam en verdedigde daar in 2007 haar proefschrift Lonely Images: Language in the Visual Arts of the 1960s. Daarnaast organiseert zij inhoudelijke programma’s zoals de veelgeprezen lezingenreeks Right about Now: Art and Theory since the 1990s (2006-2007), Now is the Time: Art and Theory in the 21st Century (2008-2009) en Facing Forward. Art and Theory from a Future Perspective (2011-2012).

Rachel Esner is Universitair Hoofddocent Kunstgeschiedenis Nieuwste Tijd aan de Universiteit van Amsterdam en coördinator van het professionele masterprogramma Curating Art and Cultures. Samen met Fieke Konijn is ze co-editor van de vijfde editie van het peer-reviewed online journal Stedelijk Studies, dat het thema ‘Curating the Collection’ heeft. Rachel Esner is gespecialiseerd in negentiende-eeuwse kunst en de receptie hiervan, het imago van de kunstenaar in kunst en populaire media, en de geschiedenis van museale tentoonstellingen. Ze is auteur van diverse artikelen en de editor van meerdere overzichtspublicaties.

Madeleine van Lennep is directeur van de BNO, de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers. De BNO, het grootste collectief van ontwerpers in Nederland, verbindt en vertegenwoordigt alle ontwerpdisciplines: communicatieontwerp, productontwerp, ruimtelijk ontwerp en service design. In haar werk heeft Van Lennep uiteenlopende posities binnen het culturele veld ingenomen, waarbij ze beleid koppelde aan praktijken in de beeldende kunst, vormgeving en cultureel erfgoed. Ze werkte onder meer bij de Raad voor Cultuur en was adjunct-directeur van de Mondriaan Stichting en het latere Mondriaan Fonds, dat voortkwam uit de fusie met het Fonds voor Beeldende Kunst, Vormgeving en Bouwkunst.

Rem Koolhaas is de tentoonstellingsarchitect van Stedelijk BASE, dat hij ontwikkelde vanuit AMO – de research-tak van bureau OMA – in samenwerking met Federico Martelli. Koolhaas startte OMA in 1975, samen met Elia Zenghelis, Zoe Zenghelis en Madelon Vriesendorp. Zijn architectonische werk omvat onder andere het Garage Museum of Contemporary Art in Moskou (2015), Fondazione Prada in Milaan (2015), de hoofdkwartieren van China Central Television (CCTV) in Peking (2012), het Casa da Musica in Porto (2005), de Seattle Central Library (2004) en de Nederlandse Ambassade in Berlijn (2003). Hij studeerde af aan de Architectural Association in London en publiceerde in 1978 Delirious New York: A Retroactive Manifesto for Manhattan. In 1995 kwam zijn boek S,M,L,XL uit, dat het werk van OMA samenvatte in ‘a novel about architecture’. Koolhaas is professor aan de Harvard Universiteit en in 2014 was hij de directeur van de veertiende Internationale Architectuurbiënnale van Venetië, die de titel Fundamentals droeg.

Damien Hirst, Waste, 1994. © Damien Hirst and Science Ltd. All rights reserved, DACS 2015 c/o Pictoright Amsterdam. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam, verworven dankzij de financiële steun van de Stichting Vrienden van het Stedelijk Museum
Damien Hirst, Waste, 1994. © Damien Hirst and Science Ltd. All rights reserved, DACS 2015 c/o Pictoright Amsterdam. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam, verworven dankzij de financiële steun van de Stichting Vrienden van het Stedelijk Museum
Nan Goldin, Cookie and Sharon Dancing in The Back Room. Provincetown, MA, 1976, 1976. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Nan Goldin, Cookie and Sharon Dancing in The Back Room. Provincetown, MA, 1976, 1976. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.