Events — 18 nov 2018

In samenwerking met Stichting Pelicula organiseert het Stedelijk Museum een Sunday Seminar rond de landelijke première van de documentaire Hildo Krop – Beeld van een kunstenaar.
Prijs
Museumticket + €3
Locatie
Teijin Auditorium
Tijd
18 nov 2018, 15.00 tot 17.00
Taal
Nederlands
Toegang
Tickets

Naast de vertoning van de documentaire Hildo Krop – Beeld van een kunstenaar, geregisseerd door Ricardo Alvarez en geproduceerd door Stichting Pelicula, staat deze middag in het teken van de vraag hoe het publiek in het algemeen (en jongeren in het bijzonder) voor erfgoed, zoals de vele beelden in de openbare ruimte van Hildo Krop, geënthousiasmeerd kan worden.

De documentaire Hildo Krop – Beeld van een kunstenaar is een biografisch portret van de uit Overijssel afkomstige Amsterdamse School-beeldhouwer en ontwerper Hildo Krop. Eind 1912 vestigde Krop zich, na vele omzwervingen, definitief in Amsterdam. In 1956 werd hij officieel benoemd tot stadsbeeldhouwer. Tot aan zijn overlijden in 1970 realiseerde Krop meer dan 400 beelden voor de Amsterdamse openbare ruimte, op bruggen, pleinen en gebouwen. Het is opvallend hoe mensen aan deze indrukwekkende productiviteit voorbijgaan, letterlijk en figuurlijk. Hoe komt dit? En hoe kunnen we er zorg voor dragen dat de betekenis van het werk van Hildo Krop voor Amsterdam (en de rest van Nederland) voor meer mensen zichtbaar en relevant wordt?

© Hildo Krop jr.
© Hildo Krop jr.

De documentaire van regisseur Ricardo Alvarez en producent Stichting Pelicula gaat in op de identiteit van Hildo Krop als kunstenaar en mens. Tegelijkertijd geeft de film een beeld van de tijd waarin hij leefde: een periode met twee wereldoorlogen, opkomend socialisme en later communisme. Er is gebruik gemaakt van archiefmateriaal en interviews met kenners van de kunstenaar Krop, zoals Frans van Burkom, Loek van Vlerken en Geert Buelens, en kenners van de mens Krop, onder wie zijn kleinzoon Hildo Krop jr. en voormalig assistent Henk Oddens.

Tijdens het programma wordt ingegaan op Krop als ontwerper en zijn relatie met de stad Amsterdam. Daarnaast wordt gediscussieerd over de vraag in hoeverre middelen als films, apps en andere digitale media geschikt zijn om mensen, specifiek jongeren, voor cultureel erfgoed in de openbare ruimte te enthousiasmeren.

Op dezelfde dag vertoont het Stedelijk Museum in samenwerking met regisseur Wilma Kuijvenhoven de documentaire Het Schip over de restauratie van het meest iconische gebouw van Michel de Klerk. Kijk hier voor meer informatie.

PROGRAMMA

15.00 - 15.10
Introductie Ingeborg de Roode
15.10 - 15.20
Korte lezing Sebastiaan Capel
15.20 - 16.10
Vertoning van de documentaire Hildo Krop – Beeld van een kunstenaar
16.10 - 17.00
Discussie met o.a. Tom Ooms (programmeur LAB111), Joost Schrickx (Stichting Pelicula), Merel van der Vaart (promovendus en docent aan de UvA, gespecialiseerd in (digitaal) publieksbereik van cultureel erfgoed) en Dorian Andrzejewski (projectmanager Appelsap, o.a. van Piet Parra x Appelsap sculptuur in het Amsterdamse Flevopark).

MEER OVER DE SPREKERS

Ingeborg de Roode is sinds 2001 conservator industriële vormgeving in het Stedelijk Museum Amsterdam. Voor het museum organiseerde zij vele tentoonstellingen, recentelijk onder andere Wonen in de Amsterdamse School (2016), Oplossing of Utopie? Ontwerpen voor vluchtelingen (2017) en Studio Drift: Coded Nature (2018). Daarnaast publiceert zij over vormgeving uit de periode vanaf het eind van de 19de eeuw tot nu. De Amsterdamse School is een van haar speciale aandachtsgebieden.

Sebastiaan Capel is voorzitter van het dagelijks bestuur van Stadsdeel Zuid in Amsterdam en portefeuillehouder Kunst en Monumenten. Hij beschouwt kunst in de openbare ruimte als de meest democratische en toegankelijke vorm van kunst. Het stadsdeel koestert het werk van beeldhouwer Hildo Krop, die er vele beelden vormgaf. Ook vandaag de dag is Stadsdeel Zuid onder leiding van Capel actief met het ontwikkelen van kunst in de openbare ruimte. Onlangs werd in het Beatrixpark het beeld Future Past Glory onthuld en op het Stadionplein het kunstwerk 11 Rue Simon-Crubellier. Met deze en andere opdrachten zorgt Zuid ervoor dat kunst in het stadsdeel voor iedereen zichtbaar is en de stad mooier en beter wordt.

Joost Schrickx is als producent en regisseur verbonden aan Stichting Pelicula. Hij produceerde de film over Hildo Krop. Eerder realiseerde hij documentaires over onder meer ADHD, depressie, de bevrijding van Brabant, drie generaties duivenmelkers en over het oorlogsverleden van zijn vader. Daarnaast schreef Schrickx scenario’s voor televisieseries en de speelfilm BARDSONGS en is hij de auteur van het Basisboek Scenarioschrijven. Schrickx probeert footage uit zijn films vaak via andere kanalen onder de aandacht te brengen. Zo bereidt hij een app-gestuurde Krop-route door Amsterdam voor, waarin hij opnames voor de documentaire over Hildo Krop gebruikt.

Dorian Andrzejewski staat met één been in de wereld van het recht en met de andere in de culturele sector. Hij is founder en jurist bij Flawless legal agency en mede-eigenaar van evenementenproductiebureau EventCare. Daarnaast is hij co-founder van Hoodstock Blockparty – Een viering van de hiphop cultuur – en founder van NIGHTCARE-dinner, drinks & live music, op verschillende locaties. Momenteel werkt hij als projectmanager bij Stichting Appelsap – Festival & platform voor hiphop-, jeugd- en straatcultuur.
In het verleden was hij projectmanager bij Stichting Nachtburgemeester en bij Jongens van de Wereld en event-programmer bij Generator Hostel Amsterdam.

Merel van der Vaart is promovendus en docent aan de faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. In haar onderzoek richt ze zich met name op de relatie tussen bezoekers, museumcollectie en (digitale) media. Ze daagt haar studenten uit om kritisch te reflecteren op de rol, het privilege en de expertise van erfgoedprofessionals. Met haar adviesbureau Muse – Mensen & musea helpt ze musea en andere culturele instellingen om een betekenisvolle relatie aan te gaan met bestaande en nieuwe doelgroepen. Van der Vaart schreef verschillende academische publicaties over (digitale) innovatie en publieksparticipatie en werkt met culturele organisaties in binnen- en buitenland.

Tom Ooms is programmeur van de nieuwe cult-bioscoop LAB111. Daarnaast organiseerde hij jarenlang verschillende culturele evenementen voor o.a. Cineville en schreef hij als (film)columnist voor de jongerenplatforms van EYE Filmmuseum (EXPOSED) en de Stadsschouwburg (SSBA Salon).