10 jun 2011

Tijd
10 jun 2011, 11.30

Locatie: Auditorium, Temporary Stedelijk 2
Taal: Engels
Entree: Gratis met een geldig entreebewijs
Reserveren: Verplicht

Het Stedelijk Museum organiseert de officiële boekpresentatie van The Biennial Reader: An Anthology on Large-Scale Perennial Exhibitions of Contemporary Art (onder redactie van Elena Filipovic, Marieke van Hal en Solveig Øvstebø, gepubliceerd door Hatje Cantz & Bergen Kunsthall, 2011).

Over de Biënnale is al veel gezegd, als wereldwijd en – volgens sommigen – uitgeput fenomeen. Maar wat kan er nog worden gedaan met de biënnale? In het kielzog van de publicatie van The Biennial Reader presenteert het Stedelijk Museum een middagprogramma waarin drie onderwerpen met betrekking tot de mogelijke toekomst van de Biënnale ter discussie worden gesteld: de context, de relatie tot kunstinstellingen en de positie binnen de kunstgeschiedenis.

De relatie van de Biënnale met de context waarin deze zich manifesteert is altijd lichtelijk ambivalent geweest: aan de ene kant is het een wereldwijd verschijnsel en trekt de biënnale een internationaal (kunst)publiek naar een bepaalde (centrale of perifere) regio. Aan de andere kant kan de Biënnale ook een urgentie voor een lokale en/of nationale omgeving creëren, of tendensen blootleggen die relevant zijn voor de situatie waarin deze plaatsvindt. Hoe kunnen Biënnales en vergelijkbare internationale kunstevenementen dit spanningsveld verder onderzoeken, en hoe kunnen dit soort exposities van moderne en hedendaagse kunst bemiddelen tussen het groeiende belang van het wereldwijde versus een herlevende nadruk op het lokale en het nationale – merkbaar in het hedendaagse politieke en maatschappelijke discours?

De organisatie van Biënnales ligt dikwijls in handen van overkoepelende organen, vaak gedreven door de behoefte van een stad of gemeente om zich te profileren. Daarnaast verkennen hedendaagse kunstinstellingen de grenzen buiten hun white cubes door samenwerking met andere instituten en met een expositie- en publieksprogramma buiten de deur (vaak in de publieke ruimte). Wat zijn de voordelen van het organiseren van Biënnales door organisaties die buiten het circuit van hedendaagse kunstinstellingen staan? Of zouden we moeten toewerken naar een model waarin de Biënnale uitsluitend wordt georganiseerd door samenwerkende instituten in een stad?

Biënnales en grote exposities zijn niet volledig opgenomen in de kunstgeschiedenis. Ondanks de trend om tentoonstellingsgeschiedenis te beschouwen als een nieuwe manier om de kunstgeschiedenis te benaderen, wordt de Biënnale vaak over het hoofd gezien. Hoe kan een analyse van een Biënnale of expositie op grote schaal een nieuwe invalshoek voor de kunstgeschiedenis opleveren? En welke plaats heeft de geschiedenis van de Biënnale in de tentoonstellingsgeschiedenis?

Deze zaken vormen het verband tussen de lezingen van Cláudia Cristóvão, Ute Meta Bauer, Solveig Øvstebø en Gerardo Mosquera, gevolgd door een paneldiscussie onder leiding van Hendrik Folkerts en Natasha Ginwala.


Programma:

13.30 uur Introductie door Hendrik Folkerts (curator Publieksprogramma, Stedelijk Museum, Amsterdam)

13.40 uur 20-minuten lezing door Ute Meta Bauer (conservator, hoogleraar en directeur van het MIT-programma Kunst, Cultuur en Technologie, Cambridge, VS), Solveig Øvstebø (directeur Bergen Kunsthall, Bergen en co-redacteur van de publicatie), Cláudia Cristóvão (beeldend kunstenaar, Amsterdam) en Gerardo Mosquera (freelance conservator en kunstcriticus, Havana)

15.00 uur Pauze

15.20 uur Rondetafeldiscussie tussen de sprekers, geleid door Hendrik Folkerts (curator Publieksprogramma, Stedelijk Museum, Amsterdam) en Natasha Ginwala (curator en criticus, Amsterdam)

16.15 uur Einde


Over de publicatie:

Deze anthologie over het wereldwijde verschijnsel Biënnale bevat oorspronkelijke, opnieuw gepubliceerde teksten van over de hele wereld, evenals recente bijdragen van vooraanstaande wetenschappers, conservatoren, critici en denkers.

In de teksten worden de artistieke, theoretische, politieke en andere ambities van grote tentoonstellingsprojecten vergeleken met de exposities die eruit voortvloeiden. Dit gebeurt door het spoor te volgen van de ontstaansgeschiedenis van de vorm van de terugkerende expositie (hieronder wordt niet alleen verstaan Biënnales, maar ook andere terugkerende exposities zoals driejaarlijkse en vierjaarlijkse tentoonstellingen) en door een aantal van de meest emblematische voorbeelden van de 20e en 21e eeuw te onderzoeken —van de Biënnale in Venetië en Johannesburg tot die in Havana en Gwangju, en van Documenta tot Manifesta.

The Biennial Reader belooft een bron van essentieel belang te worden. Deze anthologie kijkt terug op het verleden, de belofte en de toekomst van deze exposities. Tegelijkertijd pleit de bundel voor een nieuwe kunstgeschiedenis, die wordt geschreven door de analyse van dit soort projecten. En passant verkent deze "essayreader" de actuele wereldwijde verschuivingen die de jaarlijkse exposities mogelijk hebben gemaakt, evenals hun invloed op de hedendaagse kunst, conservering, cultuur en kunstinstellingen.

Teksten van: Lawrence Alloway, George Baker, Carlos Basualdo, Michael Brenson, Daniel Buren, Charlotte Bydler, John Clark, Okwui Enwezor, Bruce W. Ferguson, Elena Filipovic, Marieke van Hal, Maria Hlavajova, Milena M. Hoegsberg , Ranjit Hoskote, Caroline A. Jones, Yacouba Konaté, Oliver Marchart, Sabine Marschall, Federica Martini, Vittoria Martini, Thomas McEvilley, Gerardo Mosquera, Rafal Niemojewski, Paul O'Neill, Solveig Øvstebø, Marion Pastor Roces, Donald Preziosi, Raqs Media Collective, Simon Sheikh, Vinicius Spricigo, Jan Verwoert

Engels
2010. 512 p., 70 ill.
16.80 x 25.10 cm
zachte kaft
Bijgesloten: 56 pagina’s tellend geïllustreerd boekje van de Bergen Biennial Conference 2009


Over de sprekers:

Cláudia Cristóvão is beeldend kunstenaar en woont in Amsterdam. Volgend op haar studies in film, voltooide zij het Visual Arts programma aan de Gerrit Rietveld Academie. Daarnaast behaalde zij een MA in Artistic Research aan Saint Martins, Londen. Thema’s als identiteit, geheugen, geschiedenis en het publieke domein spelen een grote rol in haar werk, dat onderdeel was van diverse internationale tentoonstellingen, van Los Angeles tot Shanghai. Haar werk is gepresenteerd op de biënnales van Dakar, São Paulo, Guangzhou, Tessaloniki, Marrakech en Bucharest. Dit jaar zal Cristóvão’s werk worden tentoongesteld bij haar galerie in Berlijn.

Ute Meta Bauer is hoogleraar en directeur van het MIT-programma Kunst, Cultuur en Technologie in Cambridge (VS). Bauer werkt al meer dan twee decennia als conservator van tentoonstellingen en presentaties over hedendaagse kunst, film, video en geluid, met de nadruk op transdisciplinaire vormen. Ze was medeconservator van Documenta11, artistiek directeur van de 3e Biënnale in Berlijn en beheerde het Mobile_Transborder Archive voor InSite05, Tijuana / San Diego. Bauer heeft talrijke publicaties geredigeerd, waaronder: What’s left…What remains? SITAC VI (Mexico City 2009), Education, Information, Entertainment. New Approaches in Higher Artistic Education (Vienna, 2001) en de kunsttijdschriften META 1-4 (Stuttgart, 1992-94), case (Barcelona, 2001; Porto, 2002), en Verksted # 1-6 (Oslo, 2003-06). Bauer is adviseur en bestuurslid van o.a. MIT List Visual Arts Center, Neuer Berliner Kunstverein, Bauhaus Dessau Foundation en ZERO Foundation. Haar liefhebberij is de samenwerking met apparatjik, een creatief, multi-genre platform opgericht door vier muzikanten, die zij bij speciale gelegenheden vergezelt als artistiek directeur.

Hendrik Folkerts studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Folkerts werkt momenteel als Curator Publieksprogramma bij het Stedelijk Museum in Amsterdam en als coördinator van het Curatorial Programme bij de Appel art centre in Amsterdam. Hij publiceert regelmatig in tijdschriften en op platforms zoals Metropolis M, The Journal for Art and Public Space, Afterall Online, Tubelight en voor het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam. Ook is hij mederedacteur van de publicatie The Curating Anthology, die naar verwachting eind 2011 verschijnt.

Natasha Ginwala is freelance curator en kunstcriticus, en neemt momenteel deel aan het Curatorial Programme van de Appel arts centre (Amsterdam). Zij studeerde aan The School of Arts and Aesthetics (JNU, New Delhi) en voltooide de postacademische opleiding Broadcast Journalism aan het Asian College of Journalism (Chennai). Ginwala werd geselecteerd als critic-in-residence voor de PEERS ’09 Residentie bij KHOJ Studios (New Delhi) en was assistent-curator van het Monsoon Festival IV – een interdisciplinair openbaar festival over klimaatverandering. Zij is momenteel gastredacteur van het tijdschrift Take On Art (New Delhi), nr. 05: Curate, en heeft het platform Work in Progress: Dialogues on Curation geïnitieerd in samenwerking met Foundation for Indian Contemporary Art (FICA), een forum voor het bediscussiëren van de hedendaagse tentoonstellingspraktijk en de rol van kunstenaars en cultuurtheoretici als facilitators in het maken van tentoonstellingen. In 2008 Ginwala was deel van het team dat de tentoonstelling Where in the World maakte voor de Devi Art Foundation (Gurgaon).

Gerardo Mosquera is een freelance conservator en kunstcriticus uit Havana. Hij is adviseur van de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam en voor kunstcentra en tijdschriften. Hij was medeoprichter van de Havana Biënnale, conservator voor het New Museum of Contemporary Art in New York, en hij organiseerde een groot aantal internationale exposities. Mosquera is de auteur van talrijke teksten en boeken over moderne kunst en kunsttheorie en de artistiek directeur van PHotoSpain 2011, 2012 en 2013 in Madrid.

Solveig Øvstebø is kunsthistorica. Zij is sinds 2003 directeur van de Bergen Kunsthall. In deze periode heeft zij de Kunsthall ontwikkeld tot een van de belangrijkste hedendaagse kunstinstellingen in Noorwegen, waarbij de nadruk ligt op productie, onderzoek en discours. Ze heeft talloze exposities (mede) georganiseerd, waaronder Cerith W. Evans (2011), Gambaroff, Krebber, Rayne, Quaytman (2010), Christopher Williams (2010), Looking Is Political: Nairy Baghramian, Bojan Šarcevic, Ane Hjort Guttu (2009), Sergej Jenssen, (2008), Leibhaftige Malerei Jxxxa: Jutta Koether (2008), The Absence of Mark Manders (2007), Center of Gravity: Runa Islam (2007), Awakenings: Rodney Graham (2006) en The Welfare Show: Elmgreen & Dragset (2005). Ze is bestuurslid van de Arts Council Norway. Øvstebø heeft kunsttheorie en –geschiedenis gedoceerd aan de kunstacademies van Helsinki en Bergen en schreef en sprak uitgebreid over de hedendaagse kunst. In 2009 was ze initiator en co-organisator van de Bergen Biennial Conference, in samenwerking met Elena Filipovic en Marieke van Hal, met wie ze ook werkte aan The Biennial Reader. Solveig Øvstebø woont en werkt in Bergen.