Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Events — 29 apr 2021

Mis het niet, de online première van ULAY: REVOLT! op donderdag 29 april. Een avond gewijd aan Frank Uwe Laysiepen (Ulay) zijn werk, leven, activisme en liefde voor de stad Amsterdam.

Prijs
Gratis
Locatie
Online
Tijd
29 apr 2021, 20.00 tot 21.00
Taal
Nederlands/Engels
Toegang
Meld je aan en krijg op tijd een seintje via het
Facebook event Bekijk talkshow (v.a. 29 april 20:00)

Programma

Een online programma over zijn werk, leven, activisme en liefde voor de stad Amsterdam. In 1968 reist de 25-jarige Duitse Frank Uwe Laysiepen, beter bekend als Ulay, af naar Amsterdam. Het markeert een kantelpunt in het leven van de kunstenaar, die later als duo met Marina Abramović wereldfaam zal oogsten met hun baanbrekende performancekunst. Amsterdam betekent voor Ulay vrijheid. Hij voelt zicht direct verbonden met de provo’s, herkent zich in hun activisme. Hij dompelt zich onder in het nachtleven, onderzoekt zijn fluïde identiteit en begint met het fotograferen van zichzelf, een vorm van performance-fotografie die hij ‘autopolaroids’ noemt.

In deze talkshow duiken we samen met kunstjournalist Yuki Kho in het leven en werk van Ulay. Met fotograaf Daantje Bons bespreken we haar fascinatie voor Ulay’s werk, de raakvlakken en verschillen met haar eigen praktijk, maar ook het activisme van Ulay. Monika Szewczyk, directeur van de Appel, vertelt over de bijzondere band tussen deze kunstinstelling en Ulay en over het huidige kunstklimaat in Amsterdam voor kunstenaars die, zoals Ulay, graag in de rafelranden opereren. Sophie Straat, zangeres van het levenslied, treedt op met het nummer De Pijp, over de verandering van haar geliefde buurt in Amsterdam. Het programma wordt gepresenteerd door Mirthe Frese.

Ulay, S'he, 1973–74, Original Auto-Polaroid, type 107, 8.5 x 10.8 cm. Met dank aan ULAY Foundation.
Ulay, S'he, 1973–74, Original Auto-Polaroid, type 107, 8.5 x 10.8 cm. Met dank aan ULAY Foundation.

YUKI KHO

Yuki Kho (1991) praat en schrijft over (beeldende) kunst. Ze vindt dat kunst een universele taal is die iedereen spreekt, maar je moet wel weten dat je 'm spreekt. Samen met Ko van 't Hek runt ze het platform Kunst Kijken met Ko & Kho en met Heske ten Cate maakt ze de podcast Naakt op een Kleedje over vrouwelijke kunstenaars. Voor de VPRO maakt ze als online samensteller het boekenprogramma Brommer op Zee.

DAANTJE BONS

Vrouwelijkheid, seksualiteit en identiteit zijn thema’s waar ik graag mee werk als visueel kunstenaar. Hierin onderzoek ik gedachten en gevoelens en laat me leiden door ervaringen. Aangeleerde rolpatronen en gewortelde idealen spelen daarbij een hoofdrol. Rebellie is dan ook een grote liefde van me. Fotografie, met name het zelfportret, is een belangrijke vorm van zelfexpressie waarin ik taboes bevraag en bespreekbaar maak. Daarbij speel ik met suggestie, waarbij ik zoete esthetiek als lokaas gebruik om de toeschouwer vervolgens te confronteren met een provocatieve gedachte. Hierdoor ontstaat er vaak een humoristisch of absurd geheel, iets wat ik graag omarm om complexe onderwerpen te relativeren en toegankelijker te maken.

MONIKA SZEWCZYK

Szewczyk werd geboren in Szczecin, Polen en groeide op in Vancouver, Canada, waar ze ook haar eerste ervaring als curator opdeed. Szewczyk heeft ruime internationale ervaring, meest recent als curator van documenta 14: Learning from Athens. Ze studeerde internationale betrekkingen (BA) en kunstgeschiedenis (MA) aan de University of British Columbia in Vancouver. Ondertussen werkte ze als curator, schrijver en redacteur en gaf ze les. Szewczyk werkte als hoofd publicaties bij het voormalig Witte de With Centrum voor Hedendaagse Kunst, en als hoofddocent aan het Piet Zwart Instituut. Monika Szewczyk is sinds 2019 directeur van de Appel Amsterdam.

SOPHIE STRAAT

De Nederlandse volkszangeres Sophie Straat groeide eind jaren 1990 op in de voormalige – maar inmiddels sterk gegentrificeerde – volksbuurt de Pijp. Zij schrijft met haar compagnon Wieger principiële smartlappen over de effecten van gentrificatie in Amsterdam. Debuutalbum T Is Niet Mijn Schuld (met bijdrage van Danny de Munk) kwam uit als afstudeerproject, maar won vrijwel meteen een Edison in de categorie Hollands. De jury prijst Straats actualiteit en urgentie en zegt: ‘Door muziek luisteren mensen beter naar een boodschap en protest. Daarnaast maakt door dit album een nieuwe generatie kennis met de traditionele smartlap, onderdeel van de Nederlandse cultuur. Sophie Straat is een act maar zeker geen parodie en is daarom het begin van een hopelijk lange carrière die min of meer plotseling en zonder enige muzikale ervaring is begonnen.’

MIRTHE FRESE

Mirthe Frese is moderator, schrijver en programmamaker. Bij De Balie maakte Frese succesvolle programmaseries als De Vrijheidslezing, Grote Denkers en Generatie IK. In 2018 schreef en speelde ze voor Theater Na de Dam haar eerste solovoorstelling, Retourtje Polen. Ze schrijft aan een historische familieroman over haar Joods-Molukse wortels (verwacht 2022, uitgeverij Nijgh & Van Ditmar). Of ze nu schrijft, theater maakt, een debat leidt of een programma samenstelt, haar uitgangspunt is altijd om een diversiteit aan verhalen, geschiedenissen en meningen bij elkaar te brengen.

Daantje Bons, Revival of the Fittest, met dank aan de kunstenaar.
Daantje Bons, Revival of the Fittest, met dank aan de kunstenaar.