Theorie — 30 mei 2018

Prijs
€3,- (excl. museumticket)
Locatie
Teijin Auditorium en Studio A
Tijd
30 mei 2018, 15.30 tot 17.00
Taal
Engels
Toegang
Tickets

Sinds 2015 ondersteunen het RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis, het Stedelijk Museum Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam (UvA) elk jaar gezamenlijk de komst van een gastonderzoeker (Visiting Fellow) op het gebied van beeldende kunst. Eerdere visiting fellows waren Martha Rosler (2017), Claire Bishop (2016) en W.J.T. Mitchell (2015). De fellow in 2018 is professor Sarat Maharaj.

ONDERWERP LEZING

Maharaj pleit voor meer bewustzijn over archieven in de kunsten, hetgeen hij beschrijft als  historische gedachten in relatie tot de verbeelding van het hedendaagse, en curatorschap als een analytisch proces dat kennis genereert. In zijn lezing zullen een ethiek van 'leven met verschil en multipliciteit', vraagstukken over identiteit en thuishoren, de kritiek op multiculturalisme, en institutionele ideeën over 'diversiteit' aan bod komen.

In de drie ochtenden voorafgaand aan de lezing bespreekt Maharaj met studenten van de Universiteit van Amsterdam de zogeheten 'Art History Room of the Apartheid years' (Kunsthistorische kamer van de Apartheid), over de jaren van segregatie aan het University College in Durban, Zuid-Afrika. 

De openbare lezing in het Stedelijk zal inzoomen op deze praktijk- en theoriegerichte onderzoeksmethode, en deze zowel in een hedendaags Amsterdams kader plaatsen als in de bredere context van de publicaties, onderwijsactiviteiten en curatoriale praktijk van professor Maharaj. 

PROGRAMMA GASTONDERZOEKER

  • Maandag 28 mei 2018, 10.00 – 13.00 uur: seminar UvA (niet open voor publiek)
  • Dinsdag 29 mei 2018, 10.00 – 13.00 uur: seminar UvA (niet open voor publiek)
  • Middag: lezing RKD, Den Haag
  • Woensdag 30 mei 2018, 10.00 – 13.00 uur: seminar UvA (niet open voor publiek)
  • Middag: lezing Stedelijk Museum (gevolgd door bezoek aan de Art History Room in Studio B)

MEER OVER DE SPREKER

Sarat Maharaj werd geboren in Zuid-Afrika en opgeleid in Zuid-Afrika en het Verenigd Koninkrijk. Hij is professor in Visual Art & Knowledge Systems aan Lund University/Malmö Art Academy, Zweden, en onderzoeksprofessor aan Goldsmiths, University of London, waar hij van 1980 tot 2005 professor in Art History and Theory was. 

Maharaj was in 2001 en 2002 de Rudolf Arnheim Visiting Professor aan Humboldt University, Berlijn, en van 1999 tot 2001 gastonderzoeker beeldende kunst aan de Jan Van Eyck Academie, Maastricht. 

Zijn onderzoek is gericht op Marcel Duchamp, James Joyce en Richard Hamilton.

Onder Maharajs recente publicaties zijn The Sarat Maharaj Reader (Engels/Chinees, 2010); ''Small Change of the Universal': Beyond Modernity?' (British Journal of Sociology, 2010); ''Hungry Clouds Swag on the Deep': Santu Mofokeng at Kassel 2002' in Chasing Shadows (2011); 'The Jobless State: Work, Global Assembly Line, Indolence' in Work, Work, Work: A Reader on Art and Labour (2012), en 'What the Thunder Said' in Art as a Thinking Process (2012).

Hij was co-curator van documenta 11 (2002); curator van retinal .optical .visual. conceptual samen met Richard Hamilton en Ecke Bonk in Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (2002); co-curator van Farewell to Postcolonialism, Guangzhou (2008) en Art, Knowledge and Politics, São Paolo Biënnale (2010), en curator van de Göteborg Biënnale Pandemonium: Art in a Time of Creativity Fever (2011).