Theorie — 30 mei 2021

Lezing door Mignon Nixon, Professor Moderne en Hedendaagse Kunst aan University College London, gevolgd door een gesprek met Sophie Berrebi, Universiteit van Amsterdam en Emma Harjadi Herman, Stedelijk Museum Amsterdam.

Prijs
Gratis
Tijd
30 mei, 11.00 tot 17.00
Toegang
Bekijk lezing (Beschikbaar op 30 mei, vanaf 11:00 u) De lezing wordt gevolgd door een Zoomgesprek om 16:00 u (aanmelden via events@rkd.nl)

In juli 1968 bericht United Press International over een naakte anti-oorlogmanifestatie georganiseerd door kunstenaar Yayoi Kusama. De kop luidt: ‘All’s Quiet on the Stock Market, but Wall Street “Bares” Busy’. Het event, Anatomic Explosion on Wall Street getiteld, is onderdeel van een reeks politieke protesten opgezet door Yayoi Kusama. De protesten vinden plaats door heel New York City gedurende de presidentiële verkiezingscampagne van 1968. Het doel is de kandidaten aan te sporen om de oorlog in Vietnam te beëindigen en tegen nucleaire bewapening. Enkele maanden later, in maart 1969, kondigen avant-gardekunstenaar Yoko Ono en muzikant John Lennon aan dat zij gaan trouwen en dit zouden vieren in een Amsterdams hotel, bij wijze van huwelijksreis. Ze nodigden de pers uit om langs te komen bij wat zou uitgroeien tot hun wereldberoemde Bed-in for Peace Protestactie.

Zowel Kusama’s Anatomic Explosions als Ono’s en Lennons Bed-in for Peace werden opgezet tijdens een moment van gendercrisis in de anti-oorlogbeweging: lichamen werden op nieuwe manieren ‘in de vuurlinie’ geplaatst om aan te tonen dat genderpolitiek cruciaal was voor het sociale proces dat een einde moest maken aan de Amerikaanse oorlog in Vietnam en bijdragen aan de vorming van een denkkader voor toekomstige vrede. Mignon Nixon’s lezing keert terug naar deze interventies vanuit het huidige tijdvak dat zich kenmerkt door doorlopende oorlogen, heroplaaiend militarisme en een overtrokken, ‘toxisch’ concept van mannelijkheid. Zij bespreekt de historische acties van Kusama en Ono/Lennon naast werk van andere kunstenaars die zich hebben afgevraagd: waarom is wat we in bed doen van belang voor wat we in oorlog doen? 

PROGRAMMA

11:00 – 16:00   Lezing door prof. Mignon Nixon (45 min.), beschikbaar via het Youtube-kanaal van het Stedelijk Museum Amsterdam

16:00 – 17:00   Live-discussie tussen Mignon Nixon, Sophie Berrebi en Emma Harjadi Herman via Zoom (aanmelden voor Zoom-login via events@rkd.nl)

'WAR IS OVER ! IF YOU WANT IT. LOVE AND PEACE FROM JOHN & YOKO' (1969) by John Lennon and Yoko Ono

BIOGRAFIEËN

Mignon Nixon is professor in Moderne en Hedendaagse Kunstgeschiedenis aan het University College London, en gespecialiseerd in interacties tussen kunst en feminisme, gender en vraagstukken met betrekking tot seksualiteit, vrede en oorlog. Haar essay “What’s Love Got to Do, Got to Do with It? Feminist Politics and America’s War in Vietnam” is onderdeel van Artists Respond: American Art and the Vietnam War, 1965-1975 (red. Melissa Ho, 2019). Onder haar overige publicaties zijn Sperm Bomb: Art, Feminism, and the American War in Vietnam, Fantastic Reality: Louise Bourgeois en October Files over Eva Hesse. Voorgaand aan haar huidige positie was Nixon professor in Amerikaanse kunst aan het Courtauld Institute of Art in Londen, en Visiting Professor in Genderstudies aan de University of Cambridge. Haar onderzoek werd ondersteund door het Getty Research Institute, Clark Art Institute, Terra Foundation, en het Radcliffe Institute for Advanced Study van Harvard University. 

Mignon Nixon
Mignon Nixon

Sophie Berrebi is auteur, kunsthistoricus en tentoonstellingscurator, en werkzaam als Associate Professor aan de Universiteit van Amsterdam. Haar huidige en recente curatoriale en academische onderzoek omvat de thema’s mode en beeldcultuur, postkoloniale archieven en kunst, fotografie en film in kunst. In 2003 ontving zij haar PhD van het Courtauld Institute of Art in Londen over kunstenaar Jean Dubuffet. Haar onderzoek werd door de jaren heen ondersteund met meerdere beurzen en fellowships. Onder haar publicaties bevinden zich het prijswinnende Dubuffet and the City: People, Place and Urban Space (2018) en The Shape of Evidence, Contemporary art and the document(2015).

John Lennon en Yoko Ono tijdens hun vreedzame 'bed-in' protest in het Hilton hotel, Amsterdam. Foto: Nico Koster
John Lennon en Yoko Ono tijdens hun vreedzame 'bed-in' protest in het Hilton hotel, Amsterdam. Foto: Nico Koster

Emma Harjadi Herman is Hoofd Educatie en Inclusie van het Stedelijk Museum Amsterdam. Voor haar aantreden bij het Stedelijk Museum in 2020 was ze projectleider bij Mama Cash, een organisatie die vrouwen, meisjes, trans personen en intersex personen ondersteunt in de strijd voor hun rechten. Ze is lid van de Raad van Toezicht van Atria, Kennisinstituut voor Emancipatie en Vrouwengeschiedenis, en Senior Fellow bij Humanity in Action, een internationale educatieve non-profitorganisatie en onderdeel van een samenwerkende leergemeenschap in Europa en de Verenigde Staten.

CREDITS

Deze lezing wordt georganiseerd in het kader van de jaarlijkse Visiting Fellow of Modern and Contemporary Art, een samenwerking tussen het RKD - Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis, het Stedelijk Museum Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam. Eerdere Visiting Fellows zijn Sarah Wilson (2020), Briony Fer (2019), Sarat Maharaj (2018), Martha Rosler (2017), Claire Bishop (2016) en W.J.T. Mitchell (2015).