Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Nieuws — 4 jun 2016

Amsterdam, 3 mei 2016  
Met Tomorrow is the Question nodigt Rirkrit Tiravanija (1961) het publiek met een serie chromen pingpongtafels uit voor een potje tafeltennis. Het uitgangspunt van zijn werk is sociale interactie. Tiravanija exposeerde zijn werk over de hele wereld. Met Tomorrow is the Question (2015) – dat eerder te zien was in o.a. Moskou en Arles - maakt hij zijn debuut in Amsterdam. Tiravanija wordt gezien als een van de meest invloedrijke multimediakunstenaars van zijn generatie. 

Met zijn installatie op het Museumplein tart Tiravanija de grens tussen kunst en het echte leven. Op humoristische wijze toont hij zijn radicale visie op de klassieke tentoonstellingsvorm en de bijbehorende etiquette. Hij stelt daar een theatralere en socialere ervaring voor in de plaats. Tiravanija ziet kunst als iets wat een kunstenaar samen met zijn publiek maakt, het liefst buiten de muren van een tentoonstellingsruimte, zo laagdrempelig mogelijk. Hij wil hedendaagse kunst toegankelijk maken en de afstand tussen kunstenaar en toeschouwer verkleinen door sociale ontmoetingen te ensceneren. ‘It is not what you see that is important, but what takes place between people,’ aldus Tiravanija. 

De sociale interactie die Tiravanija met zijn tafeltennisproject nastreeft kent verschillende historische referenties: van de pingpongwedstrijden die de Slowaakse kunstenaar Julius Koller in de jaren 70 in een galerie in Bratislava organiseerde als een communicatiemiddel, tot de ‘pingpongdiplomatie’ van de Verenigde Staten in de tijd van de koude oorlog. De VS organiseerden in 1971 in China een pingpongtoernooi tussen Amerikaanse en Chinese spelers onder het motto “Friendship First, Competition Second”. 

Praktische informatie

Het werk is gratis toegankelijk. Pingpongbatjes en -balletjes zijn iedere dag te leen bij een uitgiftepunt op het Museumplein (tegenover het Stedelijk). 

Over de kunstenaar 

Rirkrit Tiravanija (1961) werd als zoon van een Thais diplomatenechtpaar geboren in Buenos Aires. Hij groeide op in verschillende werelddelen en woont in New York, Bangkok en Berlijn. In zijn dynamische installaties combineert Tiravanija onder meer elementen van traditionele beeldende (object)kunst, culinaire tradities, sport, openbare performances en sociale interactie. Beweging staat hierbij altijd centraal en dient als stimulans voor het scheppen van nieuwe netwerken en vriendschappen. De doorgaans passieve kunstkijker krijgt in zijn werk een actieve rol. Hij laat de grens tussen publiek en privé vervagen door, bijvoorbeeld, bezoekers te vragen thee met hem te drinken in een replica van zijn huis, curry te serveren in expositieruimtes of toeschouwers aan het puzzelen te zetten aan een gigantische picknicktafel. In The Land (1999 - heden) nodigt hij deelnemers uit op een braakliggend stuk grond in Thailand, hun eigen artistieke, agrarische of sociale project te verwezenlijken. Tiravanija exposeerde onder meer in het MoMA, New York, LACMA, LA, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, Museé de la Ville de Paris (2005) en de Kunsthalle Bielefield (2010). Zijn werk werd diverse malen bekroond, zo ontving hij de Lucelia Artist Award van het Smithsonian American Art Museum, de Hugo Boss Prize van Guggenheim Museum en de 2010 Absolut Art Award. Als docent is Tiravanija verbonden aan de School of Visual Art van Colombia University. Ook is hij één van de oprichters van het kunstcollectief Utopia Station.

Over de samenwerking 

Het Stedelijk Museum en Holland Festival hebben hun jaarlijkse samenwerking geïntensiveerd. In 2015 resulteerde dit in de omvangrijke installatie van Liam Gillick op het Museumplein en Tino Sehgals indrukwekkende project This Variation, onderdeel van zijn jaarlange tentoonstelling. Ieder jaar wordt een beeldend kunstenaar - die werkt op het snijvlak van beeldende kunst en performance – uitgenodigd door de twee instituten om een gratis toegankelijk werk in de openbare ruimte te maken. Door de handen ineen te slaan worden grote, kostbare producties mogelijk gemaakt die anders niet te realiseren zouden zijn. Daarnaast is het de missie van Holland Festival en het Stedelijk om kunst in de openbare ruimte te tonen en zoveel mogelijk mensen met kunst in aanraking te laten komen.  

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Annematt Ruseler, Press Office van het Stedelijk Museum, a.ruseler@stedelijk.nl of 020-5732660.