Nieuws — 5 jan 2006

Plaats: Auditorium van de Universiteit van Amsterdam (Oude Lutherse Kerk, Singel 411, Amsterdam). Aanvang: 20.00 uur. 
Toegang: €7.50, pas voor de complete serie: €40. Studenten gratis. UvA Alumni en medewerkers, CJP houders en Vrienden van het Stedelijk Museum: €5,-, Passe partout €30,-.
 

Kaarten graag van te voren reserveren:
www.rightaboutnow.nl 

Lezing 7: Woensdag 7 juni 2006
* ENGAGEMENT
Sprekers: Hal Foster, USA &  Jeroen Boomgaard, NL (vervangt Sven Lütticken)

Leidt een toenemende globalisering tot een hernieuwde kennismaking met de wereld om ons heen? Wat is precies onze relatie tot de Ander? En hoe komt dit tot uitdrukking in de kunst? Hal Foster betoogt in The Return of The Real. The Avant-Garde at The End of the Century (1996), dat er na het paradigma van kunst-als-simulacrum (Baudrillard) uit de jaren tachtig, in de jaren negentig een zogenaamde terugkeer naar de werkelijkheid, het echte leven valt waar te nemen. Kunst richt zich niet meer op zichzelf, zoals dat eerder tijdens het modernisme en postmodernisme het geval was, maar onderzoekt  relevante maatschappelijke fenomenen (de kunstenaar als antropoloog).

Kunst trekt de wereld in, schept platformen en gaat, kortom, de dialoog aan. Maar, in welke zin valt deze ontwikkeling daadwerkelijk aan te merken als een uitbreken van de kunst uit haar traditionele domein van musea en galeries? Loopt zij als ‘neo-neo-avantgarde’, zoals Foster formuleerde, niet opnieuw het risico geinstitutionaliseerd te worden? Met andere woorden: is de kunst van afgelopen 15 jaar nog in staat ‘the real’ te bereiken of staat zij, onschadelijk gemaakt, op een sokkel in het museum?

Hal Foster is Townsend Martin Professor of Modern Art at Princeton University and a regular contributor to the international art magazine October. He is the author of The Return of the Real: The Avant-Garde at the End of the Century(Cambridge, 1996) and most recently of the joint effort Art since 1900: Modernism, Antimodernism and Postmodernism, with Rosalind Krauss, Yves-Alain Bois and Benjamin Buchloh (London, 2005).

Jeroen Boomgaard is als Lector Kunst en Publieke Ruimte verbonden aan de Gerrit Rietveld Academie en Universiteit van Amsterdam. Daarnaast is hij verbonden als docent aan de Faculteit Bouwkunde van de Technische Universiteit Eindhoven. In 2004 publiceerde hij Een Jaar in het Wild, essays over kunst en de publieke ruimte.

Inleiding

Sinds het begin van de jaren negentig is veel kunst te zien geweest en stond met name de kunstenaarspraktijk of de kunstenaar zèlf in het licht. Maar wat er is er in de tussentijd precies gebeurd op het gebied van de kritische theorievorming? De jaren tachtig hebben wat dit betreft inmiddels al zo hun eigen canon verworven. Dit kan nog niet echt van de jaren negentig worden gezegd. Wat is er gebeurd na het postmodernisme en het deconstructiedenken? Kwam toen het post-postmodernisme? Of een gedeeltelijke terugkeer naar het modernisme? Leven we nu in het tijdperk van het post-medium en het meta-discours? Of zijn we daar ook net weer voorbij en beleven we een nieuwe opleving van mediumspecificity en autonomie? En wat zijn daarvan de implicaties op theoretisch niveau? Kortom, hoe is het eigenlijk gesteld met de hedendaagse kunsttheorie? Hoog tijd dus voor een kritisch onderzoek naar relevante hedendaagse theorievorming.

Deze reeks lezingen is het resultaat van een uniek samenwerkingsverband tussen vier instellingen in Amsterdam: W139, Stedelijk Museum Bureau Amsterdam, het Stedelijk Museum en de afdeling Kunstgeschiedenis van de Universiteit van Amsterdam. Door de krachten te bundelen hopen deze instellingen dat de studie naar de beeldende kunst die sinds het begin van de jaren ’90 is geproduceerd in een stroomversnelling zal raken en het tekort aan theorie en debat over deze recente periode snel zal worden aangevuld.

Vanaf het najaar van 2005 worden in de Aula van de Universiteit van Amsterdam, een reeks Engelstalige lezingen en debatten georganiseerd. De avonden zullen gewijd worden aan thema’s die de beeldende kunstwereld van het heden en recente verleden beheers(t)en zoals ‘interactiviteit’, ‘documentary evidence’, ‘money’, ‘the body’ en ‘engagement’. 

Een mix van startende (deels in Amsterdam opererende) kunstwetenschappers en internationale experts op dit terrein zal de avonden aantrekkelijk maken voor zowel studenten van o.a. kunstacademies en universiteiten als doorgewinterde kunstprofessionals. De debatten zullen worden gevoerd onder leiding van docent Kunstgeschiedenis van de UvA, Margriet Schavemaker.

De Engelstalige bundel die na afloop van de lezingenreeks zal verschijnen (najaar 2006) met daarin bijdragen van de sprekers en organisatoren van Right about Now zal ervoor zorgen dat het debat ook nog op de langere termijn, en met groter bereik, van input wordt voorzien. 

Right About Now is mogelijk gemaakt dankzij steun van de Mondriaanstichting