Nieuws — 14 dec 2007

Het Stedelijk Museum ontving op vrijdag 14 december de 80.000ste bezoeker. Thomas Wijhe (26) en Sarah Dekker (23) waren de gelukkigen: zij kregen uit handen van Gijs van Tuyl, directeur Stedelijk Museum, de catalogus, het Andy Warhol Club-shirt én de Andy Warhol Club Card, waarmee zij de tentoonstelling onbeperkt kunnen bezoeken.

Het stel was erg verrast door de aandacht. Sarah: “We hebben een cultureel weekend, we gaan nog naar Keulen toe. Maar eerst naar de Warhol-tentoonstelling, die wilden we al een tijdje zien!” Thomas: “Toevallig ken ik al aardig wat werk van Warhol, ik heb het gezien in Buenos Aires en in Denemarken. Ik ben heel benieuwd hoe het Stedelijk het heeft opgezet, ik hoorde dat er veel film is. Ik woon op een steenworp afstand, met die kaart ga ik natuurlijk wel terugkomen!” 

Gijs van Tuyl: “We hebben als museum onze nek uitgestoken door een atypische tentoonstelling van Andy Warhol te maken, en konden alleen maar hopen op dit succes. Het blijkt nu dat niet alleen de doorgewinterde kunstliefhebber maar ook veel jongeren opnieuw kennis maken met het werk van Warhol. Hij is echt in een nieuw licht komen te staan. Dat is belangrijk: dat musea nieuwe verhalen vertellen en bekende thema’s voortdurend in een nieuwe context plaatsen.”

Veertig jaar na de eerste grote Europese Warhol-tentoonstelling in Amsterdam heeft het Stedelijk Museum het initiatief genomen om het oeuvre van de beroemde Pop Art-kunstenaar vanuit een ander perspectief te bekijken. Andy Warhol – Other Voices, Other Rooms geeft aan de hand van film, fotografie, video en bekende iconen als Marilyn Monroe, Mao en Campbell Soup Cans inzicht in het artistieke denken van deze trendsettende kunstenaar en legt daarmee de ‘conceptuele ziel’ van zijn werk bloot.

De tentoonstelling, die werd samengesteld door gastcurator Eva Meyer-Hermann, in samenwerking met het Andy Warhol Museum in Pittsburgh, is nog tot en met 13 januari 2008 te zien en tijdens de kerstdagen geopend. Daarna reist zij door het Moderna Museet in Stockholm, waar hij van 9 februari t/m 4 mei 2008 getoond wordt. NAi Uitgevers gaf de gelijknamige catalogus uit (€ 29,50), vormgegeven door Chezweitz and Roseapple, Berlijn, ook verantwoordelijk voor de scenografie van de tentoonstelling.