Nieuws — 8 sep 2023

Met veel plezier delen we ons jaarprogramma 2024!

ELLEN GALLAGHER – ALL OF NO MAN’S LAND IS OURS

2 december 2023 – 10 maart 2024

Het Stedelijk presenteert een nieuwe tentoonstelling van de van de in Rotterdam gevestigde Amerikaanse kunstenaar Ellen Gallagher (1965, Providence, Rhode Island, VS). Het is de eerste solotentoonstelling van de kunstenaar in Amsterdam. Gallagher schildert, snijdt en graveert rubber, werkt met gekreukt papier en zeer dun geslagen metaal, en verweeft die met elkaar tot een dynamisch geheel. Gallagher transformeert de IMC-zaal in het historische gebouw (ook bekend als de Erezaal, waar alle routes in het museum samenkomen) en geeft een toekomstbeeld mee dat altijd al bij ons is geweest.
Samengesteld door Vincent van Velsen, in nauwe samenwerking met de kunstenaar, en mede mogelijk gemaakt door ABN AMRO.

Meer informatie

Kunstwerk van Ellen Gallagher met de titel Ecstatic Draught of Fishes uit 2022
Ellen Gallagher, 'Ecstatic Draught of Fishes', 2022. GALLA 2022.0002 © Ellen Gallagher. Met dank aan Gagosian. Foto Tony Nathan
Fedir Tetyanych, Biotechnosphere – Boat, vroege jaren 80. Courtesy Bohdan-Liubomyr TetianychBublyk, collectie Stedelijk Museum Amsterdam

KOSMISME: VASILY CHEKRYGIN EN ANDEREN

13 januari – 3 maart 2024

Vasily Chekrygin (1897–1922) was net als zijn tijdgenoten een aanhanger van het kosmisme, een religieus-filosofische traditie die in het einde van de dood de redding van de mensheid zag. Wederopstanding en onsterfelijkheid zouden mogelijk worden door technologie. Omdat dit tot overbevolking zou leiden, was de verovering van de kosmos cruciaal: buitenaardse planeten zouden het toekomstige thuis worden van overleden generaties. In de tentoonstelling is te zien hoe kunstenaars zich deze utopische/dystopische fase in de ontwikkeling van de mensheid voorstelden. Een selectie tekeningen en schilderijen uit de Khardzhiev-collectie zal worden aangevuld met recent aangekochte werken van de Oekraïense kosmist Fedir Tetyanych (1942–2007). Met werk van o.a.: Vasily Chekrygin, Pavel Filonov, Natalia Goncharova, Elena Guro, Gustav Klutsis, Ivan Leonidov, El Lissitzky, Kazimir Malevich en Mikhail Matyushin. Ook Buro Stedelijk zal met films, lezingen en performances het kosmisme belichten, vanuit ideeën over de ruimte, sciencefiction en oneindigheid.
Een presentatie in het kader van de tweejaarlijkse Khardzhiev-conferentie op 1 en 2 maart 2024.
Samengesteld door Robbie Schweiger en Frank van Lamoen.

Meer informatie

MARINA ABRAMOVIĆ

16 maart – 14 juli 2024

Eerste grote solotentoonstelling in Nederland van de internationaal gelauwerde kunstenares Marina Abramović (1946, Belgrado, Servië), de godmother van de performancekunst, die in het begin van haar carrière werkte vanuit Amsterdam. In een carrière die vijf decennia beslaat, heeft Marina Abramović de performance vanaf het experimentele begin naar de mainstream gebracht. In dit retrospectief komt haar hele oeuvre aan bod – van haar vroege werken die ze in de jaren 1970 maakte in voormalig Joegoslavië en Amsterdam, tot de baanbrekende werken die ze maakte met haar partner Ulay en haar solowerk waar ze tot op de dag van vandaag mee actief is. Haar solowerk nodigt uit tot interactie met het publiek en houdt verband met spiritualiteit, de natuurlijke omgeving en de vergankelijkheid van het lichaam. Abramović was een vroege voorvechter van het gebruik van het lichaam in performances, en heeft consequent de grenzen van haar eigen fysieke en mentale uithoudingsvermogen getest. Ze breidde haar werk uit tot een meer collectieve ervaring, enerzijds doordat publiek eraan kon deelnemen, zoals bij The Artist is Present in 2010, anderzijds door een opleidingscentrum op te richten voor performancekunst, het Marina Abramović Institute.

De tentoonstelling Marina Abramović is georganiseerd door het Stedelijk Museum Amsterdam en de Royal Academy of Arts, Londen. De tentoonstelling is mede tot stand gekomen dankzij de genereuze bijdrage van Art Mentor Foundation Lucerne, de begunstigers van de Marina Abramović Circle en de begunstigers van het Stedelijk Museum Fonds, en mede mogelijk gemaakt door ABN AMRO.

Meer informatie

Een zwart wit foto van Marina Abramovic die haar haar borstelt.
Marina Abramović,' Art must be beautiful, artist must be beautiful', 1975–76, collectie Stedelijk Museum Amsterdam. c/o Pictoright Amsterdam
een man die naar een schilderij kijkt.
Wilhelm Sasnal, 'The Assistant', 2023. Film still Roman Gancarczyk. © Wilhelm Sasnal

WILHELM SASNAL

30 maart –1 september 2024

Deze tentoonstelling van Wilhelm Sasnal (1972, Tarnów, Polen) is geïnspireerd door zijn nieuwe project: de verfilming van de roman The Assistant (1908) van de Zwitserse schrijver Robert Walser, waarin Joseph Marti, als assistent van de ingenieur-uitvinder Carl Tobler, verstrikt raakt in diens bizarre wereld. In Sasnals interpretatie legt hij verbanden tussen Marti’s avonturen en het hedendaagse leven, waarin flexibiliteit een nieuwe norm is geworden. De tentoonstelling presenteert een selectie van schilderijen, tekeningen, teksten en filmfragmenten. Sasnal schilderde voor de film een aantal werken, die iconische moderne klassiekers en minder bekende werken interpreteren, en zal deze schilderijen opnieuw schilderen voor de tentoonstelling. Daarnaast maakt hij nieuwe schilderijen op basis van bestaande historische kunstwerken en toont hij enkele recente werken uit 2021–2023.
Samengesteld door Adam Szymczyk, curator-at-large bij het Stedelijk.

Meer informatie

Een kunstwerk van Ana Lupas. Een hangende jas aan een rek
Ana Lupas, 'Coats to Borrow' (1989) (detail), coll. Stedelijk, verworven met steun van de Vriendenloterij, het Mondriaan Fonds, het Tijl Aankoopfonds en de begunstigers van het Stedelijk Museum Fonds. Foto Carlo Favero

ANA LUPAS

9 mei – 15 september 2024

Eerste overzicht van het meer dan zeventig jaar omvattende oeuvre van Ana Lupas (1940, Cluj-Napoca, Roemenië). Lupas is een van de meest vooraanstaande vrouwelijke kunstenaars uit Oost-Europa. In Nederland is ze echter nog niet erg bekend bij het grote publiek. In de jaren 1960 begon zij als vernieuwer van de textielkunst, en realiseerde vervolgens happenings en monumentale installaties. Haar werk is conceptueel, spiritueel en radicaal, en kan gezien worden als een vorm van protest tegen de dictatuur in Roemenië in die jaren. De tentoonstelling omvat haar belangrijkste installaties zoals The Solemn Process, Humid Installation en Coats to Borrow – een installatie waarbij het handelen van een groep mensen centraal staat.
De tentoonstelling wordt door het Stedelijk ontwikkeld ism. met de kunstenaar en is een coproductie met Kunstmuseum Liechtenstein. Curator: Leontine Coelewij (Stedelijk).

Meer informatie

UNRAVEL

14 september 2024 – 5 januari 2025

Hedendaagse kunstenaars verkennen via naaien, weven, vlechten en knopen het transformerende potentieel van textiel. Zij onderzoeken noties van gender, koloniale erfenissen en de beweging en ontheemding van mensen. Met hun werk dagen zij ideeën over thuis en belonging uit, delen ze hun levenservaringen met migratie, protesteren ze tegen sociaal-politieke onrechtvaardigheid en gebruiken ze oude en Inheemse vormen van kennis. Van intieme handgemaakte werken tot grootschalige sculpturale installaties: alle werken zijn radicaal in hun vorm en politiek, en onthullen hoe textiel de kracht van verzet en herstel kan vormgeven. De tentoonstelling brengt meer dan 100 kunstwerken samen van internationale makers, waaronder Magdalena Abakanowicz, Mounira Al Sohl, Mercedes Azpilicueta, Louise Bourgeois, Cian Dayrit, Tracey Emin, Quiltmakers of the Gee’s Bend (Loretta Pettway), Jeffrey Gibson, Antonio Jose Guzman en Iva Jankovic, Sheila Hicks, Teresa Margolles, Małgorzata Mirga-Tas, Faith Ringgold, Billie Zangewa.
Samengesteld door Amanda Pinatih voor het Stedelijk en door Lotte Johnson en Wells Fray-Smith voor Barbican, Londen.

Meer informatie

Een kunstwerk gemaakt van textiel door Teresa Margolles
Teresa Margolles, 'american Juju for the Tapestry of Truth', 2015. Courtesy kunstenaar en Galerie Peter Kilchmann, Zürich/Parijs

stanley brouwn

1 juni – 1 september 2024

Deze tentoonstelling wordt georganiseerd door Art Institute of Chicago in samenwerking met het Stedelijk Museum en is samengesteld door Ann Goldstein en Jordan Carter. Curator voor het Stedelijk Museum is Leontine Coelewij.

een schilderij van een blote vrouw
Miriam Cahn, 'Dentata', 2020, collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Verworven met steun van Freddy Insinger en de begunstigers van het Stedelijk Museum Fonds

MIRIAM CAHN – READING DUST

5 oktober 2024 – 26 januari 2025

Het werk van Miriam Cahn (1949, Bazel, Zwitserland) heeft zijn wortels in feminisme en activisme. Haar artistieke doorbrak was in de jaren 1980 van de vorig eeuw, met tekenen als performance. Haar oeuvre omvat inmiddels tekeningen, teksten, schilderijen, sculpturen, found footage, fotografie en film. Cahn reageert invoelend op oorlog, vernietiging van de leefgebieden van mensen en ontheemding van hele bevolkingsgroepen. Zij beeldt lichamen af die zich in extreme situaties bevinden; verscheurd door geweld, in ballingschap en pijn – maar ook hoopvol en open voor plezier. Haar veelbesproken werk is wereldwijd tentoongesteld en maakte grote indruk tijdens documenta 14 (2017), de 59ste Biënnale van Venetië (2022) en in haar recente tentoonstelling in Palais de Tokyo, Parijs (2023). Het Stedelijk verwierf onlangs twee schilderijen van Miriam Cahn en presenteert nu de eerste grote tentoonstelling van de kunstenaar in Nederland.
Meer informatie

VOORSTELLEN VOOR DE MUSEUMCOLLECTIE

26 oktober 2024 – eind maart 2025

Elke twee jaar organiseert het Stedelijk een grote groepstentoonstelling met werk van kunstenaars of vormgevers die wonen en werken in Nederland. Leidraad is altijd een discipline of een actueel thema. Dit keer is de nieuwe koers van het museum op het gebied van fotografie het uitgangspunt, waarbij werken worden gepresenteerd die zich bevinden op het snijvlak van beeldende kunst en fotografie. Een jury zal de deelnemers selecteren, die doorgaans nieuw werk maken voor de tentoonstelling. Een deel van het getoonde werk wordt aangekocht voor de museumcollectie.
De tentoonstelling wordt samengesteld door Vincent van Velsen. De tweejaarlijkse Voorstellen voor de museumcollectie worden financieel gesteund door de Gemeente Amsterdam.

Meer informatie

COLLECTIEOPSTELLING

doorlopend

Het Stedelijk wil steeds weer nieuwe verhalen vertellen met de collectie. De recent vernieuwde collectiepresentatie combineert dan ook bekende en nieuwe publiekslievelingen, in een aantrekkelijke mix van beeldende kunst en design. De opstelling beslaat maar liefst drie vleugels in het historische gebouw: Yesterday Today, met de collectie tot 1950, Everyday, Someday and Other Stories, de collectie tussen 1950 en 1980 en Tomorrow is a Different Day, de collectie van 1980 tot nu.

Meer informatie

een foto van een zaal in everyday, someday and other stories.
Installation view Everyday, Someday and Other Stories. Collection 1950 – 1980. Photo: Peter Tijhuis

POST/NO/BILLS

doorlopend

POST/NO/BILLS laat het Stedelijk steeds actuele grafische vormgeving zien, die inspeelt op ontwikkelingen in de maatschappij en het vakgebied. De vormgevers krijgen een groot podium, namelijk de enorme wanden rondom de iconische trap van het museum. Eerder konden bezoekers zich laven aan het werk van Kristyan Sarkis, Sophie Douala, Now You See Me Moria en Metro54. De huidige presentatie is van Hezin O.
Samengesteld door Thomas Castro.

Meer informatie

Zaalopname Hezin O
Zaalopname Hezin O — BHLNTTTX , Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Peter Tijhuis