Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Nieuws — 15 jun 2017

Met deze tentoonstelling bracht het Stedelijk een jaar lang live art van de Brits/Duitse kunstenaar, met elke maand ander werk, zestien werken in totaal. Stedelijk-directeur Beatrix Ruf en conservator Martijn van Nieuwenhuyzen waren verantwoordelijk voor het concept.

De jury, bestaande uit Edo Dijksterhuis (Parool), Laura van Grinsven (Metropolis M) en Joke de Wolf (Trouw), roemt het feit dat het Stedelijk met dit overzicht een veel grotere groep bezoekers dan gebruikelijk kennis heeft laten maken met de live art van Tino Sehgal. ‘Daarmee heeft het Stedelijk de performancekunst definitief uit de elitaire niche heeft gehaald.’ En ze herkent de enorme inspanning die het museum zich heeft getroost, want het betekende een langdurige en zeer nauwe samenwerking met de kunstenaar en een jaar van non stop audities, repetities en uitvoeringen. Deze investering in organisatie en middelen wordt uitzonderlijk genoemd.

Bovendien ontwikkelde het Stedelijk met dit project een nieuw tentoonstellingsconcept. Want hoe een overzicht van live werk te maken? Dat is immers iets heel anders dan een groot aantal schilderijen bij elkaar brengen. Door een jaar lang elke maand andere werken te programmeren, in verschillende ruimtes in het museum, kregen bezoekers een goed beeld van het oeuvre van de kunstenaar. Een concept dat door Tino ook is meegenomen naar de Martin-Gropius-Bau in Berlijn en Palais de Tokyo in Parijs; op die manier kon het Stedelijk de opgedane kennis en ervaring delen.

A Year at the Stedelijk: Tino Sehgal maakte van 2015 een onvergetelijk jaar. Uitvoerenden waren onder meer kinderen, volwassenen, dansers, economen en daklozen. Er waren verraste, gefascineerde en ongemakkelijke bezoekers. Bezoekers die in gesprek gingen of mee gingen dansen. Die elke maand terugkwamen, of zelfs elke dag. Of die op de laatste dag het werk kwamen uitzwaaien. Het overzicht werd door NRC ‘een briljante zet’ genoemd en Artforum schaarde het bij de beste performancekunst van het jaar.

 

Het volledige juryrapport is hier te lezen. 
Het is nu aan de bij AICA aangesloten kunstcritici om te stemmen – de uitslag wordt in september bekend gemaakt. De andere genomineerden zijn de Jeroen Bosch-tentoonstelling in het Noordbrabants Museum en : gerlach en koop in het Bonnefantenmuseum.