Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Nieuws — 2 apr 2020

Het Stedelijk Museum heeft twee vacatures ingevuld. Darija Kalkan is aangesteld als Manager Marketing en Communicatie en treedt tevens toe tot het Management Team van het museum. Voor de positie van Hoofd Educatie en Inclusie is Emma Harjadi Herman aangenomen. Zij gaan zich inzetten om van het Stedelijk Museum een huis te maken waar iedereen zich welkom voelt om kunst te beleven en te ervaren.

Kalkan en Harjadi Herman beginnen aan hun nieuwe functie in een museum dat tijdelijk gesloten is vanwege de huidige Corona-crisis. Voor hen de uitdaging om het museum toch dichter bij iedereen te brengen dan ooit tevoren. Juist nu de samenleving in de ban is van de actualiteiten biedt kunst een positieve afleiding voor inspiratie, ontspanning, reflectie of troost. 

Darija Kalkan, Manager Marketing en Communicatie: “Ik vind het een eer om voor het Stedelijk Museum te mogen werken. Dit is natuurlijk een uitzonderlijke tijd om te starten. Het leven van veel mensen staat echt op z’n kop. Samen met mijn team en de rest van de collega’s wil ik het merk Stedelijk en bovenal haar kunst juist nu via een onconventionele manier over verschillende kanalen brengen. Het Stedelijk behoort in Nederland tot de instellingen met een grote en internationaal georiënteerde groep van followers en fans. Nu het museum voor een tijdje noodgedwongen offline is, proberen we vanuit die sterke online basis met nieuwe, ook interactieve formaten nog sterker met ons publiek te communiceren.” 

Emma Harjadi Herman, Hoofd Educatie en Inclusie: “Voor de meeste mensen is het een nieuwe ervaring om opeens aan huis gebonden te zijn, maar er zijn ook mensen die vanwege een beperking, dementie of chronische aandoening hier altijd al mee te maken hebben. Als we iets positiefs uit deze crisis kunnen halen hoop ik dat we als maatschappij meer oog krijgen voor mensen in een dergelijke situatie. Mijn team en ik werken er hard aan om iedereen in de gelegenheid te stellen om van kunst te genieten, ook als je niet fysiek naar het museum kunt komen.

DARIJA KALKAN

Het Stedelijk Museum haalt met Darija Kalkan iemand in huis die goed is in het opnieuw neerzetten en uitbouwen van merken. Zij heeft haar ruime marketing- en communicatie-ervaring opgebouwd in een breed palet van sectoren. Zo heeft ze destijds Pepper, een van de eerste datingwebsites, opnieuw geïntroduceerd, gebaseerd op het idee dat online daten juist leuk moet zijn. Bij Canal Digitaal heeft ze de transitie van traditionele satelliettelevisie naar een online streaming videoplatform vormgegeven. Enkele taken die onder haar vallen bij het Stedelijk zijn de strategische positionering van het museum, marketing- en communicatiebeleid, online strategie en publieksbereik.

Darija Kalkan
Darija Kalkan

EMMA HARJADI HERMAN

Met Emma Harjadi Herman is het Stedelijk verzekerd van een overtuigende kracht op het gebied van educatie en inclusiviteit. Zo zette zij zich als seniorprojectleider bij Mama Cash dagelijks in voor een wereld met gelijke rechten, met als jaarlijks hoogtepunt het Mama Cash Feminist Festival in onder andere het Stedelijk Museum. Ook haar functie als Lid van Raad van Toezicht bij Atria, Kennisinstituut voor Emancipatie en Vrouwengeschiedenis en haar verbondenheid als Senior Fellow bij Humanity in Action maken haar een sterke kandidaat om van het Stedelijk een meerstemmige plek te maken.

Emma Harjadi Herman
Emma Harjadi Herman