Nieuws — 31 aug 2017

Amsterdam, 31 augustus 2017 - Het Stedelijk Museum presenteert Carlos Motta: The Crossing, een in opdracht van het Stedelijk vervaardigde tweedelige installatie met video's en objecten. In The Crossing verweeft Motta (Bogotá, 1978) hedendaagse en historische verhalen over vluchten en gedwongen migratie. In videoportretten vertellen elf LHBTQI*-vluchtelingen op indringende wijze over de constante druk van homofobie en transfobie in hun geboortelanden, hun vervolging, hun riskante vluchtroutes naar Nederland en hun ervaringen met het Nederlandse asielbeleid. Daarnaast omvat The Crossing twee grote vitrines met voorwerpen die verwijzen naar migratiestromen en kolonialisme, gepresenteerd zonder de gebruikelijke ordening naar context of historische periode. Ze werden door Motta geselecteerd uit de collecties van het Rijksmuseum, het Tropenmuseum en het Amsterdam Museum.

De intieme verhalen van de geportretteerden (afkomstig uit Egypte, Iran, Irak, Marokko, Syrië en Pakistan) voelen bijna als bekentenissen. Ze beschrijven de toedracht van hun vlucht, en hoe het uiten van hun genderidentiteit en seksuele geaardheid in hun geboorteland vrijwel onmogelijk was. Ook tijdens hun asielprocedure in Nederland werden deze personen door andere vluchtelingen vernederd en geïntimideerd.
De etsen, foto's, porselein, aardewerk, memorabilia en andere objecten in de vitrines zijn stille getuigen van eerdere migratiestromen naar Nederland, waaronder die van protestanten in de 18e eeuw en Belgische oorlogsvluchtelingen in 1914 en van de arbeidsmigranten uit Turkije en Marokko in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Ook verwijzen ze naar het koloniale verleden van Nederland en de invloed van Nederlandse overheersing op de culturele identiteit van gekoloniseerde volken. 

Carlos Motta, Mala uit The Crossing, 2017 (videostill). Met dank aan de kunstenaar, Instituto de Visión, Bogotá, galerie Mor Charpentier, Parijs, Galeria Filomena Soares, Lissabon en galerie P.P.O.W., New York

Motta kreeg de afgelopen jaren bekendheid met zijn projecten waarin hij zoekt naar geschiedenissen van onderdrukking van seksualiteit en genderidentiteit in het heden maar ook in de geschiedenis, zoals die van zijn geboorteland Colombia. Zijn werk bestaat uit films, foto’s, sculpturen en installaties. Hij won in 2014 de Future Generation Art Prize van het Pinchuk Art Centre in Kiev. Zijn werk werd getoond in musea en kunstcentra in Europa, de VS en Zuid-Amerika, zoals Tate Modern, Guggenheim Museum, Museo de Arte Moderne de Medellin en MALBA, Buenos Aires. In Nederland was zijn werk eerder te zien in Witte de With als bijdrage aan de tentoonstelling ‘The Temptation of AA Bronson’ (2014) en in een screening tijdens Pride 2016 in het Stedelijk Museum. In oktober 2017 presenteert Motta in het kader van Frieze Projects in Londen een cross over project van queer activisme, kunst en choreografie samen met het collectief SPIT!.

Klik hier voor het volledige eerste persbericht. 

Klik op de afbeelding voor een kort fragment uit de video-installatie The Crossing, met het aangrijpende verhaal van Butterly.

*LHBTQI staat voor Lesbisch, Homoseksueel, Biseksueel, Transgender, Queer en Interseksueel.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de Press Office van het Stedelijk Museum, 020 - 573 2660/662 of pressoffice@stedelijk.nl.

Carlos Motta is op 14 en 15 september in Amsterdam. Zowel hij als conservator Martijn van Nieuwenhuyzen zijn beschikbaar voor interviews. De perspreview is op aanvraag. 

De Stedelijk Contemporary presentaties in 2017 zijn mede tot stand gekomen dankzij de genereuze bijdrage van hoofdbegunstiger Ammodo, de International Collector Circle en de Curator Circle.