Nieuws — 21 apr 2017

Amsterdam, 6 april 2017- Edward Krasiński (1925-2004) was de hoofdrolspeler in de Poolse avant-garde in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw en zijn werk wordt op dit moment herontdekt door een jonge generatie kunstenaars en curatoren. Na Tate Liverpool presenteert het Stedelijk Museum Amsterdam nu het eerste retrospectief van één van de belangrijkste kunstenaars die Oost-Europa gekend heeft. De tentoonstelling omvat zijn gehele artistieke loopbaan, van de sculpturen van gevonden materialen uit de vroege jaren 60 tot zijn latere installaties, en benadrukt zijn experimentele benadering in het maken van objecten, ruimtelijke installaties en tentoonstellingen.

Edward Krasinski, Intervention, 1969, courtesy Paulina Krasinska and Foksal Gallery Foundation

Krasiński liet zich inspireren door vooroorlogse avant-garde bewegingen als het Poolse constructivisme. Tegelijkertijd kenmerkt zijn werk zich door een speelse humor en een interesse in de rol van toeval. In de tentoonstelling zijn ruim 50 werken te zien, waaronder hangende objecten en draad-sculpturen, die getuigen van zijn belangstelling voor de sculptuur als lijn. In 1968 introduceerde hij in zijn werk blauw plakband, een eenvoudig kant-en-klaar materiaal, waarmee hij ruimtes en objecten met elkaar verbond. Het zou zijn handelsmerk worden. Zelf zei hij hierover: “I place it horizontally at a height of 130 cm everywhere and on everything. I encompass everything with it and go everywhere.”

In de turbulente zomer van 1968 protesteerden studenten en de Poolse intelligentsia voor meer vrijheid. Dit werd de kop ingedrukt door de regering, die een verbod op het samenkomen van meer dan drie personen instelde. Als protestactie organiseerde Krasiński Farewell to Spring, een bal waar de belangrijkste spelers van de Poolse avant-garde aan deelnamen, in een carnavaleske setting van installatie, happening en feest. Het bal was een belangrijk moment voor Krasiński; vanaf dat moment ging hij zich toeleggen op het transformeren van de omgeving om hem heen.

In de tentoonstelling zijn ruimtelijke installaties van Krasiński te zien, waarin hij fotografie en beeldhouwkunst combineerde. Krasiński’s atelier in Warschau, waar hij woonde en werkte, en waar kunstenaars, schrijvers en intellectuelen bijeenkwamen, wordt in beeld gebracht in de film Edward Krasiński’s Studio (2012) van de Frans-Amerikaanse filmmaker Babette Mangolte. Verder komen de minder bekende performatieve kanten van zijn werk aan bod evenals zijn contact met kunstenaars als Daniel Buren en Tadeusz Kantor.

Edward Krasinski, Intervention 27, 1975, plakband en verf op hardboard. Courtesy: Tate Londen

Krasiński en het Stedelijk Museum

Krasiński’s werk sluit aan bij de minimal art en conceptuele kunst van de jaren 60 en 70, internationale stromingen die goed verzameld zijn door het Stedelijk Museum. Krasiński’s oeuvre, dat de laatste jaren wordt herontdekt door een jongere generatie kunstenaars en curatoren, heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de moderne kunst maar is bij het grote publiek nog weinig bekend. Curator Leontine Coelewij: “Dat Krasiński relatief onbekend is gebleven, heeft vooral te maken dat we in het verleden eigenlijk heel weinig kennis hadden van wat er zich afspeelde in de communistische landen achter het IJzeren Gordijn. Dat in Polen ook moderne kunst werd gemaakt, daar wisten we toen nauwelijks iets van. Ondanks de moeilijke omstandigheden waaronder men in Polen leefde, was er toch een vernieuwende kunstscene. Deze tentoonstelling onderstreept de betekenis van zijn ruim 40 jaar omvattende oeuvre.”

Over de kunstenaar

Krasiński werd geboren in 1925 in Loetsk (nu Oekraïne) en studeerde in de jaren 40 aan de kunstacademie in Krakow. In 1954 vestigde hij zich in Warschau, waar hij een groep vooruitstrevende kunstenaars en critici ontmoette en met wie hij Galeria Foksal oprichtte, vanaf 1964 dé plek voor grensverleggende kunst in Warschau. Krasiński exposeerde tijdens zijn leven zowel in Polen als in New York, Parijs en in Tokio (Tokio Biënnale, 1970).

Publicatie

Bij de tentoonstelling is een publicatie verschenen met essays van Jean-François Chevrier, Kasia Redzisz, Karol Sienkiewicz en Stephanie Straine, die Krasiński plaatsen in de context van de avant-gardetraditie en het mondiale minimalisme, en de performatieve aspecten van zijn werk belichten.

De publicatie is tot stand gekomen in samenwerking met Tate Liverpool.
Prijs € 19,95 | 24 x 21,5 cm | Engels | ISBN 978-1-84976-492-6 | Vormgeving: Sara De Bondt

De tentoonstelling Edward Krasiński is samengesteld door Leontine Coelewij, conservator Stedelijk Museum Amsterdam en Kasia Redzisz, conservator Tate Liverpool. De tentoonstelling is tot stand gekomen in samenwerking met Tate Liverpool.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de Press Office van het Stedelijk Museum, 020 - 573 2660 / 662 of pressoffice@stedelijk.nl