Nieuws — 21 feb 2023

Tentoonstelling - za 1 apr 2023 t/m zo 16 jul 2023
General Idea, 'P is for Poodle', 1983/89. © General Idea. Foto: General Idea Archives, Berlin, courtesy the artist.
General Idea, Infe©ted Mondrian #2, 1994, Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Verworven met steun van het Mondriaan Fonds en de International Collector Circle en Curator Circle van het Stedelijk Museum Fonds

Het Stedelijk presenteert het grootste overzicht ooit van de grensverleggende Canadese kunstenaarsgroep General Idea. In de jaren 70 en 80 kreeg General Idea internationale bekendheid met hun speelse, satirische benadering van de media en de kunstwereld. Geheel in de sfeer met de hippiecultuur van de jaren 60, begon General Idea als een groter collectief, en werd vanaf 1969 bekend als een trio, bestaande uit Felix Partz, Jorge Zontal en AA Bronson. General Idea hield in 1994 op te bestaan nadat Partz en Zontal waren overleden aan aids. Dankzij de bijzondere band van de groep met het Stedelijk en een grote schenking van General Idea aan het museum in 2018, opent in nu Amsterdam het meest omvangrijke overzicht ooit van hun oeuvre, bestaande uit grote sculpturen en installaties, schilderijen, verrassende en vernieuwende video’s en publicaties, archiefmateriaal – en wallpaper. Rein Wolfs, directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam: "Met de lange geschiedenis die we met General Idea hebben, past deze tentoonstelling perfect bij het DNA van het Stedelijk. Als een van de wereldwijde kenniscentra van hun werk, was het de hoogste tijd om een uitgebreid retrospectief te presenteren. Ik ben mijn voorganger Beatrix Ruf zeer erkentelijk voor de uiterst zorgvuldige en precies samengestelde tentoonstelling en AA Bronson dank ik voor zijn enorme generositeit, betrokkenheid en zijn kritisch meedenken. We zien ernaar uit om weer nieuwe generaties kennis te laten maken met het bijzondere werk van General Idea, dat nog altijd niets aan kracht verloren heeft."

General Idea, 'AIDS', 1987. Private collection, Courtesy Blondeau & Cie. © General Idea. Photo: Blondeau & Cie
General Idea, 'AIDS', 1987. Private collection, Courtesy Blondeau & Cie. © General Idea. Photo: Blondeau & Cie

Serious humor

General Idea gaf met speelse en opvallende kunstwerken kritiek op populaire media en de kunstwereld. Gedurende 25 jaar gaven zij hun visie op de invloed van massamedia, consumptiecultuur, queer identiteit, sociale ongelijkheid, de kunsteconomie en de aidscrisis. Dat deden zij met hun typische serious humor: een rebelse en absurdistische benadering van taal en beeld, altijd met een ernstige ondertoon. Een voorbeeld daarvan is een serie werken over de aidscrisis, zoals Infe©ted Mondrian, hun iconische AIDS logo-schilderijen en AIDS Wallpaper. General Idea gaat de geschiedenis in als voorlopers van ‘creatief activisme’: ze brachten kunst én hun boodschap direct in het publieke domein, zoals met hun AIDS-werken. Ze legden zo de basis voor een jongere generatie kunstenaars. Ook hun ideeën over collectief auteurschap en het ontkennen van de heiligheid van het unieke, originele kunstwerk was een inspiratie voor kunstenaars na hen om zich te verenigen en samen te werken als een groep.

Pop Art met diepere laag

Net als hun tijdgenoten uit de Pop Art omarmde General Idea het concept van uitvergroting en herhaling, en combineerden dit met massamedia als een platform voor hun satirische en kritische boodschappen. Hun gebruik van verschillende media was in die tijd voor kunstenaars ongekend. Ze ontwierpen controversiële merchandise voor hun eigen portable pop up shop. Ze maakten video’s die de opzet hadden van talkshows, soapseries en nieuwsprogramma’s. Hun FILE Magazine was een gedurfde parodie op het bekende LIFE Magazine. Met hun AIDS logo-werk veranderden zelfs een Amsterdamse tram in een kunstwerk - wat nieuw was in die tijd. General Idea moedigde ook altijd het publiek aan om op speelse wijze interactie aan te gaan met hun werk, bijvoorbeeld via mail art, in musea en op straat. Het werk van General Idea is ontstaan ruim voor de uitvinding van de computer. Maar hun strategieën met betrekking tot het infiltreren in bestaande dingen, het uitwissen van wie iets gemaakt heeft, wat origineel is of kopie en hoe met kunst een massapubliek te bereiken, staan centraal in hoe veel hedendaagse kunstenaars werken en is volop terug te vinden in digitale en sociale media.

General Idea, 'Magi© Bullet' en 'Magi© Carpet', 1992, MoMA 2020. Collectie Hartwig Art Foundation, promised gift aan Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed/Rijkscollectie © General Idea

Amsterdam als tweede thuis

Dit is het grootste overzicht ooit, mede dankzij de bijzondere relatie van General Idea met het Stedelijk. In 1979 organiseerde het Stedelijk als eerste museum ter wereld een tentoonstelling van General Idea, vlak na de oprichting van de groep, en begon hun werk te verzamelen. Hierdoor heeft General Idea Amsterdam altijd beschouwd als hun ‘second home’ en kreeg het museum in 2018 een grote schenking van AA Bronson: de General Idea Collection, waardoor het Stedelijk nu een belangrijk kenniscentrum is, naast het MoMA in New York en de National Gallery of Canada. Deze reizende tentoonstelling met meer dan 300 werken is in Nederland een thuiskomst voor General Idea en wordt eenmalig aangevuld met unieke werken uit de collectie van het Stedelijk en uit bovengenoemde schenking. De tentoonstelling is georganiseerd door de National Gallery of Canada in Ottawa in samenwerking met het Stedelijk Museum Amsterdam, en is samengesteld door Adam Welch voor de National Gallery of Canada en door Beatrix Ruf voor het Stedelijk Museum en de Gropius Bau in Berlijn.

Zaalopname, General Idea, 3 juni-20 november 2022, National Gallery of Canada, Ottawa. © General Idea. Foto: NGC

Publicatie

Bij dit grote overzicht is een al even monumentale Engelstalige publicatie verschenen. General Idea geeft een uitgebreid visueel overzicht van het oeuvre van General Idea, van hun vroegste performances en hun gebruik van consumenten- en reclamemedia in het publieke domein tot hun werk in galeries en musea. Editor: Adam Welch, bijdragen van David Balzer, AA Bronson, Diedrich Diederichsen, Dominic Johnson, Theodore Kerr, Alex Kitnick, Sholem Krishtalka, Élisabeth Lebovici, Philip Monk, Diana Nemiroff en Beatrix Ruf. 756 pagina’s, 500 illustraties, JRP|Editions, 2022, ISBN 978-3-03764-585-7.

Publieksprogramma

De tentoonstelling wordt begeleid door een speciale audiotour, die voert langs voor General Idea belangrijke plekken in Amsterdam en hoogtepunten in de tentoonstelling. Verder zijn er elk weekend gratis korte introductielezingen bij de tentoonstelling, in Nederlands en Engels. Op zaterdag 10 juni 2023 zal het Meet the Masters-programma geheel in het teken staan van General Idea. De invulling van dit programma wordt de komende weken bekendgemaakt.

NOOT VOOR DE REDACTIE

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de Press Office van het Stedelijk Museum, pressoffice@stedelijk.nl