Nieuws — 5 aug 2016

Amsterdam, 2 augustus, 2016 - Het Stedelijk Museum presenteert dit najaar de Amerikaanse kunstenaar Jordan Wolfson (1980), een van de meest uitgesproken vertegenwoordigers van een nieuwe generatie kunstenaars die reflecteert op de digitalisering van de samenleving en andere technologische ontwikkelingen.
 
 De solotentoonstelling is opgezet als een tweeluik in de bovenzalen van de nieuwbouw, het eerste deel is te zien van 27 november t/m 29 januari, op 18 februari 2017 opent deel 2. In beide presentaties staan Wolfsons spectaculaire animatronic wezens centraal; fascinerende maar ook angstaanjagende, door computers aangedreven mensfiguren, uitgerust met sensoren waarmee ze interactie aangaan met het publiek. Ook zijn er videowerken en digitale schilderijen te zien. Het is de eerste solotentoonstelling van Jordan Wolfson in Nederland, de opening vindt plaats tijdens het Amsterdam Art Weekend.

Deel 1: MANIC / LOVE

27 nov 2016 t/m 29 jan 2017 
 De tentoonstelling opent met Colored sculpture (2016), Wolfsons nieuwste animatronic beeld dat is gebaseerd op de geschiedenis van Amerikaanse popcultuur. Met zijn werk laat Wolfson niet de glad gepolijste versie van de Amerikaanse droom zien, maar juist de donkere achterkant. Het rode haar en de sproetjes van Wolfsons jongetjesrobot roepen herinneringen op aan literaire en pop-cult karakters als Huckleberry Finn, Howdy Doody en Alfred E. Neuman, de mascotte van MAD Magazine. Het jongetje hangt aan zware kettingen in een stalen raamwerk, zijn bewegingen aangestuurd door een computer. Hij wordt omhoog gehesen, naar achteren getrokken, zweeft rond en wordt weer tegen de vloer gesmeten. Soms probeert hij met zijn ogen contact te maken met het publiek. Hij is echter vooral de speelbal van de computer, die hem, voor de toeschouwer bijna voelbare, fysieke ontberingen laat ondergaan.
 De indringende lichamelijkheid van de installatie, die de hele ruimte in beslag neemt, geeft het werk een onvoorspelbaar en gewelddadig karakter. Wolfson laat de grenzen tussen abstractie en figuratie vervloeien en onderzoekt de formele en verhalende mogelijkheden van sculptuur.

Naast Colored sculpture zijn verschillende videowerken en digitale schilderijen te zien. Een van de hoogtepunten is Raspberry poser (2012). Dit videowerk wordt bevolkt door een melange van Disney-achtige animatiefiguren, muterende rode bloedcellen, een rondspringend condoom, beelden uit de kunstgeschiedenis en een punker, gespeeld door Wolfson zelf. De beelden worden met elkaar verbonden door een schetterende soundtrack van pop hits, van Beyoncé tot Roy Orbison.

Jordan Wolfson, Raspberry poser (video stills), 2012, Projected video animation, 13:54 min (loop), color, sound, Dimensions vary with installation, Courtesy the artist, David Zwirner, New York, and Sadie Coles HQ, London

Ook zijn de ‘wall mounted digital paintings’ te zien; gladgeschilderde pop-art-achtige montages van teksten en beelden waarin elementen van zeer verschillende herkomst tegen elkaar opbotsen. Sommige tekstelementen hebben de vorm van ‘bumper stickers’: horizontale banen met krachtige tekstboodschappen zoals met name Amerikanen graag op de achterkant van een auto plakken om zo andere weggebruikers deelgenoot te maken van een humoristische, religieuze of polititeke boodschap.

Jordan Wolfson, Untitled, 2014, inkjet print on glossy photo paper on aluminium panel. Jordan Wolfson, Untitled, 2015, inkjet print on glossy photo paper on aluminium panel. Copyright the artist, courtesy Sadie Coles HQ, London

Deel 2: TRUTH / LOVE

18 feb t/m 23 apr 2017
In februari 2017 opent deel 2 van de tentoonstelling, met daarin onder meer een nieuwe video-installatie en Wolfsons eerste animatronic creatie: het opzienbarende Female figure uit 2014. Deze computergestuurde blonde vrouwenfiguur is gekleed als een hyper geseksualiseerde popster uit een videoclip: doorschijnend rokje, hooggehakte lieslaarzen, lange handschoenen. Haar gezicht is bedekt met een vogelachtig masker, van waaruit haar ogen via gezichtsherkenningssoftware de blik van de toeschouwer vangen. Terwijl ze de bezoeker aanspreekt - ondersteund door een soundtrack van popsongs - voert ze een geraffineerde dans uit voor de spiegel, verleidelijk en afstotelijk tegelijk in een ballet van kijken en bekeken worden. Ook is de nieuwe video-installatie Riverboat song te zien.

Catalogus

Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie met onder meer een interview met Jordan Wolfson door de samenstellers van de tentoonstelling, Beatrix Ruf, Bart van der Heide en Martijn van Nieuwenhuyzen.

Over de kunstenaar

Jordan Wolfson (New York, 1980) haalde in 2003 zijn Bachelor of Fine Arts in de beeldhouwkunst aan de Rhode Island School of Design. Zijn werk was onder meer te zien in het Cleveland Museum of Art in Ohio, S.M.A.K. in Gent, Kunsthalle Wien, REDCAT in Los Angeles, Galleria d'Arte Moderna e Contemporanea di Bergamo, Italië (2007) en de Kunsthalle Zürich (2004). In 2009 ontving Wolfson de prestigieuze Cartier Award van de Frieze Foundation. Hij woont en werkt in New York en Los Angeles.

Stedelijk Contemporary

Het Stedelijk Museum presenteert met regelmaat solotentoonstellingen van een veelbelovende generatie kunstenaars. Het gaat veelal om nieuwe producties en recente aankopen. Het Stedelijk reageert hiermee op de actualiteit en stimuleert hedendaags talent door, in sommige gevallen, ook de positie van opdrachtgever in te nemen. Voor het Stedelijk zijn kunstenaars de betekenisgevers van onze tijd. Door een langdurige relatie aan te gaan met de kunstenaars van nu krijgt de collectie van de toekomst een gezicht. 

Noot voor de redactie:

De data van deel 2 van de tentoonstelling zijn nog onder voorbehoud.

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de Press Office van het Stedelijk Museum, 020 - 573 2660 / 656 of pressoffice@stedelijk.nl

De Contemporary tentoonstellingen in 2016 en 2017 worden mede mogelijk gemaakt door Ammodo.