Nieuws — 10 nov 2016

Jordan Wolfson, Colored sculpture, 2016. Mixed media. Collectie Luma foundation, courtesy of Sadie Coles HQ, London en David Zwirner, New York. Foto: Dan Bradica

Amsterdam, 10 november, 2016 - In New York stonden er lange rijen om zijn nieuwste installatie te zien. Het Nederlandse publiek krijgt nu voor het eerst de kans om het werk van de Amerikaanse kunstenaar Jordan Wolfson (New York, 1980) te ervaren. Dit eerste Nederlandse overzicht ontvouwt zich in twee delen, waarin Wolfsons spectaculaire animatronic sculpturen beiden keren centraal staan. Het tweeluik opent met Wolfsons nieuwste computer gestuurde beeld, Colored sculpture (2016) tijdens het Amsterdam Art Weekend. In het tweede deel staat het interactieve Female figure (2014) centraal. Beide delen tonen naast Wolfsons robotsculpturen ook zijn animatievideo’s en digitale schilderijen.

Directeur Beatrix Ruf over de tentoonstelling: "Jordan Wolfson is één van de meest uitgesproken geesten en indrukwekkende kunstenaars van zijn generatie. Hij heeft tegendraadse ideeën over de mensheid in de huidige heftige beeldcultuur, en die ideeën verpakt hij in treffende beelden. We werken graag met jonge kunstenaars die reflecteren op het hedendaagse leven, iets waarin Wolfson uitblinkt. Je loopt niet zomaar langs zijn werk; het zoekt direct contact met de toeschouwer. De tentoonstelling wordt een spectaculaire ervaring, één die je echt gezien moet hebben.”

Jordan Wolfson, Colored sculpture, 2016. Mixed media. Collectie Luma foundation, courtesy of Sadie Coles HQ, London en David Zwirner, New York. Foto: Dan Bradica

 Deel 1: MANIC / LOVE

Colored Sculpture zorgde afgelopen mei voor lange rijen bij galerie David Zwirner in New York. In het werk hangt een jongetje in felle cartoonkleuren aan zware kettingen in een stalen raamwerk, zijn bewegingen aangestuurd door een computer. Er volgt een ritmische dans van de kettingen, die een reeks elegante poses aan het jongetje ontlokken. Het sierlijke ballet verandert echter al snel in een gewelddadige danse macabre. Soms probeert de jongen met zijn ogen contact te maken met het publiek via gezichtsherkenningstechnieken. Hij is echter vooral de speelbal van de computer, die hem bijna voelbare, fysieke ontberingen laat ondergaan. De indringende lichamelijkheid van de installatie, die de hele ruimte in beslag neemt, geeft het werk een onvoorspelbaar en gewelddadig karakter.

Colored Sculpture is een ongemakkelijk kunstwerk vol tegenstrijdigheden. Het is een computergestuurde machine en een bezielde ‘menselijke’ sculptuur: intens lichamelijk en tegelijk afstandelijk abstract, aandoenlijk maar ook beangstigend. Zo creëert Wolfson een vreemde, intuïtieve ruimte voor interactie tussen kijker en kunstobject.

Jordan Wolfson, Colored sculpture, 2016. Mixed media. Collectie Luma foundation, courtesy of Sadie Coles HQ, London en David Zwirner, New York. Foto: Dan Bradica 

Videowerken

 In zijn animatievideo’s brengt Wolfson extreem uiteenlopend beeldmateriaal samen. De video’s zijn een mix van traditioneel gefilmde en computergegenereerde beelden, die in lagen over elkaar heen bewegen. Voordat zich een samenhangende betekenis kan aftekenen maken ze zich weer van elkaar los. Zo ontstaat een ruimte waarin vertrouwde interpretaties geen houvast bieden. Wolfson lijkt dan ook minder geïnteresseerd in de verbeelde onderwerpen dan in de formele dynamiek van animatie als medium.

In Raspberry Poser (2012) springt een animatie van het aidsvirus vrolijk rond in de luxe winkelstraten van Manhattan. Samen met een condoom en een aantal bloedcellen groepeert het zich tot bekende iconen, zoals het anarchiesymbool en het driehoekssymbool van de activistische aidsgroep ACT UP. Vertraagde versies van Beyoncé’s ‘Sweet Dreams’ en Polly Pops ‘Beautiful Nightmare’ vormen de soundtrack. Het geheel wordt doorsneden met een live action-scène van een archetypische punker, gespeeld door Wolfson. De roodharige stripfiguur die voortdurend opduikt is op te vatten als het alter ego van de kunstenaar: getormenteerd, narcistisch, onzeker, – neurotische eigenschappen die Wolfson, zo blijkt ook uit de video The Crisis, aan het artistieke scheppingsproces verbindt.
 
In The Crisis (2004) loopt een jonge Wolfson als toerist door een middeleeuwse kerk. Driftig gesticulerend vertelt hij over het proces van kunst maken in de schaduw van de grote voorbeelden uit de hedendaagse kunst. Zal zijn werk zich ooit aan dat van zijn helden kunnen meten? Moet hij gewoon elke dag naar zijn atelier gaan en afwachten wat er gebeurt? Of toch maar een gezin stichten en later zien of hij nog artistieke ambities heeft? Vanwege de kerkelijke context leest dit werk als een biecht over de angsten en twijfels van een kunstenaar aan het begin van zijn carrière.

Jordan Wolfson, Raspberry poser (video still), 2012, Projected video animation, 13:54 min (loop), color, sound, Dimensions vary with installation, Courtesy the artist, David Zwirner, New York, and Sadie Coles HQ, London

Ook Wolfsons digitale wandobjecten zijn opgenomen in de tentoonstelling. Het zijn vlekkeloos vervaardigde montages die een integraal onderdeel uitmaken van Wolfsons artistieke proces. Deze kunstwerken zijn momentopnames van Wolfsons beeldende denken, waarin ze fungeren als directe toepassing en verduidelijking van de taal, overschrijding van grenzen en intentie die naar voren komt in de gedetailleerde videoanimaties en grootschalige figuratieve sculpturen.

Deel 2: TRUTH / LOVE

In februari 2017 opent deel twee van de tentoonstelling, met daarin onder meer een nieuwe video-installatie en Wolfsons eerste animatronic: Female figure uit 2014. Deze computergestuurde blonde vrouwenfiguur is gekleed als een hyper geseksualiseerde popster: doorschijnend rokje, hooggehakte lieslaarzen, lange handschoenen. Haar gezicht is bedekt met een vogelachtig masker, van waaruit haar ogen via gezichtsherkenningssoftware de blik van de toeschouwer vangen. Terwijl ze de bezoeker aanspreekt - ondersteund door een soundtrack van popsongs - voert ze een geraffineerde dans uit voor de spiegel, verleidelijk en afstotelijk tegelijk in een ballet van kijken en bekeken worden.

Jordan Wolfson, Female figure, 2014. Mixed media, Overall dimensions vary with each installation Courtesy the artist and David Zwirner, New York. Photo: Jonathan Smith

Over de kunstenaar

Jordan Wolfson (New York, 1980) werd afgelopen tien jaar bekend om zijn werk in een breed scala aan media, waaronder video, sculptuur, installatie, fotografie en performance. Hij haalt intuïtief invloeden uit de wereld van reclame, het internet en de technologie-industrie om ambitieuze en raadselachtige verhalen te produceren. Zo creëert hij zijn eigen unieke content, die vaak draait om een reeks verzonnen, geanimeerde karakters. Zijn werk was onder meer te zien in het Cleveland Museum of Art in Ohio, S.M.A.K. in Gent, Kunsthalle Wien, REDCAT in Los Angeles, Galleria d'Arte Moderna e Contemporanea di Bergamo, Italië (2007) en de Kunsthalle Zürich (2004). In 2009 ontving Wolfson de Cartier Award van de Frieze Foundation. Hij woont en werkt in New York en Los Angeles. 

Over Amsterdam Art Weekend

Amsterdam Art Weekend is een jaarlijks evenement dat de hoofdstad gedurende vier dagen geheel in het teken zet van hedendaagse kunst. De meer dan honderd programma’s op locatie bij circa vijftig gerenommeerde kunstinstellingen zorgen voor een ware 360 graden kunstervaring. Het programma, bestaande uit onder andere tentoonstellingen, performances, filmvertoningen, lezingen en rondleidingen, geeft een publiek van cultuurgeïnteresseerden, kunstliefhebbers en professionals de kans om de laatste ontwikkelingen in de hedendaagse kunst te ontdekken.
Amsterdam Art Weekend bestaat zowel uit een publiek als professionals programma. Laatstgenoemd is uitsluitend op uitnodiging en is elk jaar weer een reden voor internationale kunstprofessionals om naar Amsterdam af te reizen.

Stedelijk Contemporary

Het Stedelijk Museum presenteert met regelmaat solotentoonstellingen van een veelbelovende generatie kunstenaars. Het gaat veelal om nieuwe producties en recente aankopen. Het Stedelijk reageert hiermee op de actualiteit en stimuleert hedendaags talent door, in sommige gevallen, ook de positie van opdrachtgever in te nemen. Voor het Stedelijk zijn kunstenaars de betekenisgevers van onze tijd. Door een langdurige relatie aan te gaan met de kunstenaars van nu krijgt de collectie van de toekomst een gezicht.

Jordan Wolfson behoort tot de post-internet generatie: kunstenaars die reflecteren op de digitale en technologische ontwikkelingen van deze tijd. Het Stedelijk toonde in de afgelopen jaren werk van kunstenaars die zich hiertoe verhouden, zoals Ed Atkins, Avery Singer en Jon Rafman.

Jordan Wolfson MANIC / LOVE / TRUTH / LOVE is samengesteld door Beatrix Ruf, directeur SMA en Martijn van Nieuwenhuyzen, conservator SMA

De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt met genereuze financiële steun van LUMA Foundation, Fonds 21, Fundación Almine Y Bernard Ruiz-Picasso Para El Arte, Sadie Coles HQ en David Zwirner.
Speciale dank gaat uit naar de leden van de Jordan Wolfson Exhibition Circle: ProWinko Nederland B.V., Ringier Collection en anonieme begunstigers. De catalogus is mogelijk gemaakt door Joe en Marie Donnelly.

De Stedelijk Contemporary presentaties in 2016 en 2017 worden mede mogelijk gemaakt door Ammodo



Noot voor de redactie:
Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de Press Office van het Stedelijk Museum, 020 - 573 2660 / 656 of pressoffice@stedelijk.nl