Nieuws — 21 apr 2017

Karen Archey is de nieuwe conservator Hedendaagse Kunst, Time-based media bij het Stedelijk Museum Amsterdam. De Amerikaanse Archey is conservator en kunstcriticus en was voorheen gevestigd in Berlijn en New York. Zij stapt over naar het Stedelijk Museum Amsterdam vanuit de in New York gevestigde organisatie e-flux, waar ze van 2014 tot 2017 werkzaam was als redacteur en oprichter van het openbare publicatieplatform e-flux conversations.


Zowel in haar publicaties als bij haar activiteiten als curator richt Archey zich vaak op thema’s die betrekking hebben op de maatschappij en het individu, zoals feminisme, identiteit en technologie. Haar kritiek uit zich regelmatig in de vorm van tentoonstellingsrecensies, kunstenaarsprofielen en thema-artikelen in tijdschriften als Frieze en ArtReview, maar ook literaire en theoretische essays in uitgaven van onder meer het Whitney Museum of American Art, MIT Press en het New Museum. In 2015 ontving Archey in het kader van de Creative Capital | Warhol Foundation Arts Writers Grant een subsidie in de categorie Short-Form Writing.

Archey trad op als curator voor Sharing Love, de monografische tentoonstelling van mediakunstenaar Ann Hirsch bij het Institute of Contemporary Art aan het MECA in Portland, Maine (2016) en ze organiseerde lezingen rond het satirisch-feministische woordenboek Women Inc. Lexicon bij Artists Space (New York) en het ICA in Londen (2015). Ze was medecurator van de overzichtstentoonstelling Art Post-Internet bij het Ullens Center for Contemporary Art in Peking (2014) en redacteur van de publicatie Art Post-Internet: INFORMATION/DATA. Als professioneel spreker nam Archey de afgelopen jaren deel aan fora van de University of Chicago, het Institute of Contemporary Arts in Londen, het Museum of Modern Art en MoMA PS1 in New York. Daarvoor was ze werkzaam als curator-in-residence bij het Abrons Arts Center (2012-2013) en editor-at-large bij Rhizome, onderdeel van het New Museum, beide in New York.

Archey en het Stedelijk

Archeys nieuwe rol bij het Stedelijk bestaat uit het versterken van de collectie en de presentatie van time-based media van het Stedelijk, bestaande uit digitale media, performance, dans en sound art. Zij integreert time-based media in tijdelijke tentoonstellingen, collectiepresentaties, evenementen, samenwerkingsprojecten en coproducties.

“Karen Archey beschikt niet alleen over omvangrijke internationale ervaring als conservator, schrijver en spreker op het gebied van nieuwe media en performance art, ze heeft ook een persoonlijk visie op de betekenis van hedendaagse kunst in de samenleving en in het museum. Met Archey verwelkomen we een internationaal vermaarde en inspirerende conservator in ons team; een nieuw geluid.”  Bart van der Heide, Hoofd Conservatoren & Onderzoek

“Het is voor mij een eer om te mogen samenwerken met directeur Beatrix Ruf en Hoofd Conservatoren & Onderzoek Bart van der Heide – twee mensen met een vooruitziende curatorenblik die ik al jaren bewonder om hun werk. Bij mijn overstap naar het Stedelijk ben ik op een open en warme manier ontvangen door mijn nieuwe collega’s, ik kijk er ontzettend naar uit om samen met hen te werken voor dit instituut van wereldformaat dat grote aandacht besteedt aan time-based art.” – Karen Archey, Conservator Hedendaagse Kunst, Time-based Media

Eerste projecten voor het Stedelijk

Archey is curator van de eerste museale solotentoonstelling van Stefan Tcherepnin die vanaf oktober 2017 te zien is in het Stedelijk. Tcherepnin is ook musicus, hij studeerde aan de befaamde Oberlin Conservatory of Music. Hij werkte in het verleden intensief samen met Maryanne Amacher: haar archief werd in 2017 door het Stedelijk gepresenteerd in samenwerking met Sonic Acts.

Daarnaast is Archey verantwoordelijk voor de Gemeentelijke Kunstaankopen 2018; de eerste gemeentelijke aankoop tentoonstelling die is gewijd aan time-based art in het Stedelijk Museum. Archey is tevens verantwoordelijk voor de snel groeiende mediacollectie van het Stedelijk. De aanzet hiervoor werd in 2016 gegeven met de aankoop van digitaal werk, samen met het Museum of the Image, thans Stedelijk Museum Breda.