Nieuws — 18 dec 2009

Minister Plasterk kent 2,1 miljoen euro toe voor innovatieve projecten in de culturele sector. Stedelijk Museum en Fabrique willen met interactieve ARtours een breder publiek bereiken. 

Het plan van het Stedelijk Museum en multidisciplinair communicatie- en designbureau Fabrique om interactieve kunsttours te ontwikkelen is gehonoreerd door het ministerie van OCW als innovatief project. Dat heeft het ministerie vandaag bekend gemaakt. Onder de nieuwe subsidieregeling voor innovatieve cultuuruitingen vallen toepassingen van moderne technieken en slimme samenwerkingsverbanden met partijen buiten de culturele sector. Doel van deze projecten is om een breder publiek te bereiken en bij te dragen aan een betere aansluiting van kunst en cultuur met de samenleving.

Het Stedelijk Museum creëert met Fabrique ARtours: een open source platform met een toepassing van Augmented Reality (AR). Daarmee kunnen op vernieuwende wijze verhalen over de collectie met het publiek gedeeld worden en bezoekers worden geprikkeld om zelf verhalen, foto’s en informatie toe te voegen. Met een smart phone is het mogelijk om zowel binnen als buiten het museum multimediale toevoegingen (audio, beeld, video, animatie) te bekijken en te beluisteren. Op deze wijze kunnen kenners én leken hun interpretaties delen en kunstwerken verrijken door er informatie aan te koppelen. 

Wie een ARtour volgt in de stad, zal door de smart phone te richten op getagde plekken informatie op kunnen vragen over de verbinding van die plek met moderne kunst en design. Zo zal bijvoorbeeld de Harrenstein slaapkamer van Rietveld (1926) virtueel te zien zijn bij de oorspronkelijke locatie op de Weteringschans in Amsterdam. Of is het mogelijk om virtueel een tentoonstelling te bezoeken op de Dam of aan het Museumplein. In het project worden verschillende tours in de stad ontwikkeld en wordt het publiek uitgedaagd om ook zelf tours ontwikkelen. Het inrichten van virtuele tentoonstellingen is eveneens mogelijk.

Een museum kan altijd slechts een deel van de collectie op zaal tonen. Met dit project kan het Stedelijk op innovatieve wijze de rest van de kunstwerken tonen aan het publiek. Op deze manier wil het museum toegankelijker zijn en neemt het Stedelijk Museum een stap in het democratiseren van de informatie, door niet alleen de afzender van informatie te zijn maar nadrukkelijk het publiek uit te nodigen om informatie toe te voegen.

Het Stedelijk is met de grootste collectie van moderne en hedendaagse kunst en design in Nederland ook een belangrijk kenniscentrum op dit gebied. Het museum stelt zich tot doel om de kennis die buiten het museum bestaat bijeen te brengen en samen met anderen nieuwe kennis te genereren. Zo wil het museum een kennisplatform bieden voor moderne en hedendaagse kunst binnen Amsterdam, waar alle kunstgerelateerde organisaties (zoals onderwijsinstellingen, galeries, kleinere kunstinstellingen) en in kunst geïnteresseerde particulieren elkaar ontmoeten en met elkaar in dialoog treden. Dialoog met commerciële partners (zowel corporate als particulier) is hierin onontbeerlijk. 

Voor het ontwikkelen van de ARtours werkt het Stedelijk samen met diverse onderwijs- en kunstinstellingen. Ook wordt samenwerking verkend met verschillende commerciële partijen. Voor dit project werkt het Stedelijk Museum samen met Fabrique en Layar. 

Voor meer informatie:

www.cultuursubsidie.nl

www.senternovem.nl/innovatiecultuuruitingen 

Noot voor de redactie 

Voor meer informatie: Press Office Stedelijk Museum, Marie-José Raven, 020 – 573 26 56,m.raven@stedelijk.nl.