Nieuws — 23 nov 2004

In de jaarlijkse tentoonstelling rondom de gemeentelijke kunstaankopen staat dit keer de discipline ‘vormgeving’ centraal. In de landelijke oproep voor inzendingen werd specifiek gevraagd naar ontwerpen voor het interieur uit de periode 2000-2004.

Uit de ca. 500 inzendingen koos de jury 94 ontwerpen van 56 ontwerpers of studio’s. De selectie varieert van bijna autonome objecten tot industrieel geproduceerde apparaten. Tijdens de tentoonstelling zal een keuze worden gemaakt van objecten die in de collectie van het museum worden opgenomen.

De titel van de tentoonstelling, ‘Nest’, is ontleend aan het Vogelkasthuis van Jurgen Bey, een soort hut voor binnen waarin kinderen kunnen spelen en slapen, en het zitobject Tak van Frank Tjepkema en Janneke Hooymans, dat op een nest lijkt. En natuurlijk omdat het om ontwerpen voor het interieur gaat. Hiertoe behoren ook gebruiksvoorwerpen zoals een stofzuiger van npk industrial design (Art by Miele), een mobiele keuken van Maxime Ansiau en het stalen City System meubelprogramma van Marcel Wanders voor het label moooi.

Behalve deze en andere gerenommeerde ontwerpers als Marijke van der Wijst, Bruno Ninaber van Eyben, Ineke Hans en Claudy Jongstra is ook de nieuwe generatie ruimschoots vertegenwoordigd in ‘Nest’, onder wie Maarten Baas, Bertjan Pot, Wouter Nieuwendijk en Wieki Somers.

Onder de getoonde meubels bevinden zich enkele primeurs. Studio Job (Job Smeets en Nynke Tynagel) presenteert de serie Rock Furniture, die in april in Milaan was te zien, in ‘Nest’ voor het eerst in een bronzen uitvoering. Door de gladde zitting en rugleuning te polijsten en de rest van de meubels – met een puntig oppervlak – te patineren, wordt het kleur- en textuurverschil benadrukt, dat in de aluminiumversie nog respectievelijk wit en aluminiumkleurig was. Verder maakten zij een model voor de Flemish Bench, een bank met vleugels aan de rugleuning die zoals bij een altaarstuk open en dicht kunnen. De ‘bekleding’ zou moeten bestaan uit de insectentegels, waarop het patroon prijkt dat ze eerder gebruikten op stof voor de collectie van modeontwerpers Viktor + Rolf.

Voorbeelden van locatiegebonden ontwerpen zijn het interieur van de De Lairesse apotheek naar ontwerp van Concrete. Van Inside Outside, het bedrijf van Petra Blaisse, wordt het tapijtontwerp voor de bibliotheek in Seattle (OMA/Rem Koolhaas) gepresenteerd, dat gekenmerkt wordt door een geprint dessin van planten in felle kleuren, met een daarvan afgeleid gordijndessin.

Licht & keramiek
Behalve meubels bevat ‘Nest’ veel verlichting, een gebied dat zowel qua vormgeving als qua techniek de laatste jaren interessante ontwikkelingen heeft laten zien. Er zijn minimalistische voorbeelden zoals de serie Claim van Wouter van Nieuwendijk, waarvan de lampen uit niet meer dan een stalen frame en een gloeilamp bestaan, en het revolutionaire LED-element Sugacube dat Jacob de Baan i.s.m. Frank de Ruwe ontwikkelde. Ook het meer poëtische ontwerp is vertegenwoordigd, zoals de Watervlooien Kroonluchter die sieraadontwerpster Felieke van der Leest en Martin Niemeyer voor de raad voor de Kinderbescherming in Alkmaar ontwierpen. 

Nog een opvallend aspect aan de selectie is het gebruik van keramiek bij ca. 20% van de tentoongestelde projecten. De toepassing van dit materiaal maakt een bloeitijd door sinds het Europees Keramisch Werkcentrum in Den Bosch zich ook nadrukkelijk openstelt voor experimenten van ontwerpers. Werk van Niels van Eijk, Wieki Somers, Bertjan Pot, Margit Seland, Maria Blaisse en Hella Jongerius is daar ontwikkeld.

Anderzijds onderscheiden sommige producten in ‘Nest’ zich juist door een geavanceerd materiaalgebruik: de Airborne Snotty Vase van Marcel Wanders is met behulp van een digital prototyping-techniek van polyamide gemaakt en de kachel Soft Stove van Niels van Eyk en Miriam van der Lubbe is van ‘keramisch textiel’.

Uit ‘Nest’ kan worden geconcludeerd, dat er in Nederland momenteel geen leidende stijl of stroming in de vormgeving heerst, maar dat er op velerlei gebied en in verschillende sferen goede ontwerpen worden gemaakt, waardoor een rijkgeschakeerd beeld bestaat.

De selectie
De aankoopvoorstellen zijn gekozen door een jury bestaand uit Ward Schrijver, tentoonstellings- en interieurarchitect, Hester Wolters, hoofdredacteur Vormberichten, Aaron Betsky, directeur Nederlands Architectuurinstituut en Sophie Krier, ontwerper en docent Designlab Rietveldacademie. Voorzitter was Ingeborg de Roode, conservator Industriële Vormgeving van het Stedelijk Museum.
De directeur van het Stedelijk Museum zal in overleg met de conservator industriële vormgeving een keus maken uit de voorstellen. De selectie wordt nog tijdens de tentoonstelling bekend gemaakt.

De tentoonstelling wordt vormgegeven door Gilian Schrofer. De bijbehorende catalogus, die de inrichting van de tentoonstelling direct zal verbeelden, wordt vormgegeven door Gilian Schrofer & Gesina Roters.

Vertegenwoordigde ontwerpers/studio’s in ‘Nest’:
Ed Annink; Maxime Ansiau; Jacob de Baan; Jacob de Baan en Frank de Ruwe; Jacob de Baan, Margit Seland en Marjet Wessels Boer; Maarten Baas; Jurgen Bey; Maria Blaisse; Petra Blaisse; Krijn Christiaansen en Cathelijne Montens; Concrete Architectural Associates; Hélène Dashorst en Eugène van Veldhoven; Hil Driessen; Dumoffice (Wiebe Boonstra, Martijn Hoogendijk, Marc van Nederpelt); Piet Hein Eek; Niels van Eijk; Studio Niels van Eijk & Miriam van der Lubbe; Khodi Feiz; Alex Gabriel & Willeke Evenhuis; Ineke Hans; Simon Heijdens; Richard Hutten; Peter van der Jagt en Frank Tjepkema; Peter van der Jagt, Erik-Jan Kwakkel en Arnout Visser; Hella Jongerius/ JongeriusLab; Claudy Jongstra; Chris Kabel; Anne Mieke Kooper; Felieke van der Leest en Martin Niemeyer; Joep van Lieshout; Miriam van der Lubbe; Sander Luske; MNO; MVRDV; Philips Design; Wouter Nieuwendijk; Bruno Ninaber van Eyben; Ted Noten; npk Industrial Design; Bertjan Pot; Tejo Remy en René Veenhuizen; Frederik Roijé; Scholten & Baijings; Margit Seland; Mara Skujeniece; Wieki Somers; Henk Stallinga; Maartje Steenkamp; Peter Struycken; Studio Job; Frank Tjepkema en Janneke Hooymans; Norman Trapman; Eugène van Veldhoven; Jeroen Vinken; Edward van Vliet; Roderick Vos; Marcel Wanders; Marijke van der Wijst en Annet Haak.