Nieuws — 11 apr 2013

Een selectie uit de schenking is vanaf 3 mei te zien in een presentatie in combinatie met werken uit de collectie van het Stedelijk en bruiklenen uit de collectie van Andriesse. De interdisciplinaire presentatie is door Stedelijk-conservator Bart Rutten in dialoog met Paul Andriesse samengesteld, en maakt de wisselwerking tussen de collecties op associatieve wijze zichtbaar. Daarnaast toont het de bijzondere samenwerking met Paul Andriesse als kunstliefhebber, verzamelaar en galeriehouder.

Directeur Ann Goldstein van het Stedelijk Museum over de schenking: “Wij zijn Paul Andriesse zeer erkentelijk voor de gulle en betekenisvolle wijze waarop hij zich met het Stedelijk Museum verbindt. De diepe relatie die Andriesse onderhoudt met het museum getuigt van zijn grote toewijding aan dit instituut en deze weldoordachte schenking toont zijn kennis van de collectie. Zijn genereuze gebaar onderstreept dat privéverzamelaars een aanzienlijke en blijvende bijdrage kunnen leveren aan musea en aan het opbouwen en ontwikkelen van hun collecties. Wij prijzen ons gelukkig met de steun van Paul Andriesse en koesteren de relatie met schenkers.”

Volgens Paul Andriesse hebben de benoeming van Ann Goldstein tot directeur van het Stedelijk en de heropening van het museum hem geïnspireerd tot de schenking. “Ik vind het van wezenlijk belang om het Stedelijk op deze manier te ondersteunen, en ik ben zeer gelukkig dat ik dat vanuit mijn positie kan doen. Het werd mij bij de aanstelling van Ann Goldstein al snel duidelijk dat het museum nog meer een plek wordt waar kunstenaars en verzamelaars met open armen worden ontvangen. Ik hoop dat mijn passie voor hedendaagse kunst met deze schenking wordt overgebracht op de bezoekers”, aldus Andriesse.

Over de schenking zegt Andriesse: “Het is een afgewogen schenking, die gemotiveerd aansluit bij de collectie van het Stedelijk, zowel op het gebied van kunst als vormgeving.” Zo is het van werk Marlene Dumas en René Daniëls een prachtige aanvulling op de sterke groepen werken die het Stedelijk al van deze gerenommeerde kunstenaars in de collectie heeft. De tekening 'Een zaal boven de Pacific' van Daniëls is een bijzonder voorbeeld hiervan – een sleutelwerk, waarin de voor de kunstenaar zo typerende strikvorm en tentoonstellingszaal samenkomen in een zelfportret. Een stoel van de Franse ontwerper Jean Prouvé, een belangrijke vertegenwoordiger van het modernisme, is het eerste werk van Prouvé dat aan de uitgebreide collectie vormgeving wordt toegevoegd.

Drie foto's van Thomas Struth versterken de collectie die het museum al van deze Duitse kunstenaar bezit, en vullen de collectie met werk van generatiegenoten als Rineke Dijkstra, Andreas Gursky, Thomas Ruff en Cindy Sherman goed aan. Andere foto’s in de schenking zijn onder meer Tableau No. 35 van de Franse kunstenaar Jean-Marc Bustamante, Meriden van de Amerikaan James Welling, en Tropical House (prototype), Sun Shutters van Christopher Williams, ook uit de Verenigde Staten. Deze kunstenaars delen een conceptuele benadering van fotografie, die in de afgelopen decennia een belangrijke rol heeft gespeeld in de positieverandering van het medium binnen de beeldende kunsten.

Ter gelegenheid van de schenking geeft het Stedelijk Museum een set van zeven ansichtkaarten uit; een knipoog naar de traditie van verzamelen. De set bevat afbeeldingen van een aantal van de nieuwe aanwinsten, als eerbetoon aan deze genereuze gift.

Over Paul Andriesse

Paul Andriesse (Bussum, 1955) is fotograaf, kunsthistoricus, galeriehouder en verzamelaar. Hij opende in 1984 zijn gelijknamige galerie in Amsterdam. Andriesse begon in zijn studententijd met het verzamelen voor zijn privécollectie. Paul Andriesse staat bekend om zijn goede relaties met kunstenaars aan het begin van hun carrière, en hij wist ze vaak opvallend vroeg zich te verbinden. Andriesse vertegenwoordigt internationaal gerenom-meerde kunstenaars als Marlene Dumas, Thomas Struth en Lidwien van de Ven. Met René Daniëls werkt hij sinds 1979, en het werk van Rineke Dijkstra toonde hij al in 1993.