Nieuws — 4 okt 2019

De tentoonstelling Voorstellen tot Gemeentelijke Kunstaankopen 2020 in het Stedelijk Museum Amsterdam start vanuit een kritische blik op de museumcollectie met interesse in verhalen die ongezien blijven, genegeerd zijn of vaker verteld mogen worden. Kunstenaars en ontwerpers worden aangemoedigd om projecten in te zenden met ongrijpbare, intuïtieve, en persoonlijke vormen van kennisoverdracht waarmee traditionele manieren van kennisvorming worden uitgedaagd. Het Stedelijk zal een selectie van kunstwerken en ontwerpprojecten uit de tentoonstelling aankopen voor de collectie.

Traditionele kennissystemen zoals opleidingscurricula, openbare archieven en museumcollecties leiden vaak tot een specifieke selectie van informatie die vervolgens wordt geclassificeerd als ‘geldig’ of ‘betrouwbaar’. Er zijn echter andere vormen van kennisproductie die door organisaties herhaaldelijk worden uitgesloten: verhalen die bestempeld worden als niet-traceerbaar, controversieel, veranderlijk of onbetrouwbaar, zoals instinctieve, overgeleverde of mondelinge kennis, maar ook kennis uit bijvoorbeeld jeugdherinneringen, geruchten, of liefdesliedjes. Deze bronnen worden als onofficieel beschouwd en blijven daardoor buiten de structuren die bepalen wat publieke, collectieve kennis is. Hierin schuilt het risico dat eenzijdige verhalen met beperkte perspectieven overblijven. Het spreekwoord ‘onbekend maakt onbemind’ illustreert hoe deze onbewuste filtering van geaccepteerde kennisvormen blinde vlekken laat ontstaan die invloed hebben op wat een samenleving koestert en behoudt voor de toekomst. Dit leidt tot urgente vragen over de manier waarop kennis en informatie binnen organisaties als musea worden verzameld voor de collectie. 

Hoe kunnen kunstwerken en ontwerpen bijdragen aan deze kritische kijk op wat kennis kan zijn? Voor de tentoonstelling wordt met name gezocht naar projecten die bestaande of gangbare manieren van kennisvorming kunnen uitdagen.

De Open Call is voor kunstenaars en ontwerpers die in Nederland werken en/of wonen, nationaliteit is geen criterium. Er kan werk worden ingezonden tot en met 14 november 2019. Samen met een internationale jury zal het curatorenduo Britte Sloothaak en Fadwa Naamna een selectie maken die vanaf juni 2020 wordt tentoongesteld in het Stedelijk Museum.

PRAKTISCHE INFORMATIE

  • Kunstenaars en vormgevers kunnen zich aanmelden met bestaande werken, met werk in uitvoering of werken die ze voor deze tentoonstelling willen ontwikkelen.
  • Aanmelden kan uitsluitend via het online aanmeldingsformulier
  • Vragen kunnen worden gestuurd naar gka2020@stedelijk.nl
  • Gesprekken met de jury zullen plaatsvinden op 27, 28 en 29 november 2019

Aanmeldingsformulier

Juryleden Gemeentelijke Kunstaankopen 2020

Vandaag zijn de juryleden bekendgemaakt die de inzendingen voor de Gemeentelijke Kunstaankopen 2020 gaan beoordelen:

Britte Sloothaak (g. 1984) is kunsthistoricus en curator, en werkt momenteel als Junior Curator voor het Stedelijk Museum Amsterdam. Samen met Fadwa Naamna is zij co-curator van de tentoonstelling Voorstellen tot Gemeentelijke Kunstaankopen in 2020, gericht op kunstwerken en vormgevingsprojecten die een alternatief bieden aan bestaande of gangbare vormen van kennis. 

Fadwa Naamna (g. 1985) is curator en onderzoeker, en woont en werkt in Amsterdam. Momenteel werkt zij samen met Britte Sloothaak als co-curator aan de komende Voorstellen tot Gemeentelijke Kunstaankopen 2020 in het Stedelijk Museum Amsterdam, een groepstentoonstelling gevolgd door geselecteerde aankopen voor de museumcollectie, en nodigt zij kunstenaars en vormgevers uit om werken te presenteren die ongrijpbare, fysieke en persoonlijke vormen van kennisoverdracht verspreiden om heersende structuren van kennisvorming  uit te dagen.

Zippora Elders (g. 1986) is als curator werkzaam in Berlijn en Amsterdam. Ze is artistiek directeur van het Kunstfort bij Vijfhuizen en co-curator van sonsbeek20-24. Haar recente projecten en interesses hebben betrekking op het landschap in hedendaagse kunst, studiofotografie, performativiteit en identiteit in online culturen, en kunst- en ontwerppraktijken in relatie tot stedelijke ontwikkeling. De programmering van het Kunstfort is geïnspireerd op het science fiction genre.

Cédric Fauq (g. 1992) is curator en auteur, en werkt momenteel in Nottingham (VK) als Curator of Exhibitions voor Nottingham Contemporary, waar hij sinds september 2017 werkzaam is (voorheen als Assistant Curator). Hij is een van de co-curatoren van het meerdelige project Still I Rise: Feminisms, Gender, Resistance; onder de komende projecten zijn een solotentoonstelling met Sung Tieu en een project getiteld Grace Before Jones: Camera, Disco, Studio. 

Prem Krishnamurthy (g. 1977) is een ontwerper, tentoonstellingsmaker, docent en auteur werkzaam in Berlijn en New York City. Hij is een partner in de multidisciplinaire designpraktijk Wkshps en co-Artistic Director van FRONT International 2021. Zijn werk heeft betrekking op historische en speculatieve snijvlakken tussen kunst, vormgeving, architectuur en tekst. Zijn overige interesses zijn o.a. de politieke aspecten van tentoonstellen en presentatiemethodes, experimentele institutionele formats, en samenwerkingskaders. 

Monika Szewczyk (g. 1975) is directeur van De Appel centre for art in Amsterdam. Eerder was ze curator voor documenta 14 in Athene en Kassel (2015-2017); Visual Arts Program Curator voor het Reva and David Logan Center for the Arts, University of Chicago (2012-2014), en Hoofd Publicaties voor het Witte de With Center for Contemporary Art in Rotterdam (2008-2011). Voorafgaand was ze woonachtig in Vancouver (Canada), waar ze International Relations and Art History studeerde aan de University of British Columbia en als curator werkte voor de Morris and Helen Belkin Art Gallery en de Vancouver Art Gallery.