Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Nieuws — 9 nov 2021

Reda Metwalli, Le Mûrier, 1961. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.C
Reda Metwalli, Le Mûrier, 1961. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.C

LET TEXTILES TALK - ZES TAPIJTEN ONTRAFELD

13 november 2021 t/m 1 mei 2022

Zes kleurrijke wandtapijten uit de collectie van het Stedelijk Museum spelen de hoofdrol in een tentoonstelling over textielkunst. In de bijrol een groep Egyptische kinderen, (textiel)kunstenaars uit de hele wereld en een voormalig museumdirecteur. Zij doen elk hun kant van het verhaal uit de doeken in deze compacte tentoonstelling. Let Textiles Talk is een mozaïekvertelling over textielkunst, creatieve expressie en de aantrekkingskracht van deze nauwelijks getoonde tapijten.

PRIX DE ROME 2021

13 november 2021 t/m 18 april 2022

De Prix de Rome is de oudste prijs in Nederland voor beeldend kunstenaars onder de 40 jaar, georganiseerd en gefinancierd door het Mondriaan Fonds. De vier genomineerde kunstenaars voor 2021 zijn: Mercedes Azpilicueta, Alexis Blake, Silvia Martes en Coralie Vogelaar. Zij reflecteren op actuele thema’s, bieden kritische herinterpretaties van historische gebeurtenissen, verbinden onderbelichte geschiedenissen aan het heden of richten de blik juist op de verre toekomst. De kunstenaars kregen een werkbudget om nieuw werk te maken, dat in het Stedelijk wordt getoond. De winnaar wordt begin december bekendgemaakt.

Remy Jungerman, VISITING DEITIES (detail), Horizontal Obeah GEENGESITONU III, 2018. Coll. Kunstmuseum Den Haag. Foto: Aatjan Renders.
Remy Jungerman, VISITING DEITIES (detail), Horizontal Obeah GEENGESITONU III, 2018. Coll. Kunstmuseum Den Haag. Foto: Aatjan Renders.

REMY JUNGERMAN.
BEHIND THE FOREST

20 november 2021 t/m 10 april 2022

Overzicht van de afgelopen vijftien jaar en nieuw werk dat Remy Jungerman (1959, Moengo) speciaal maakt voor de tentoonstelling. In Jungermans sculpturen, installaties, panelen, collages en zeefdrukken beweegt hij zich tussen de Marron-cultuur in Suriname, de Afrikaanse diaspora en het 20ste-eeuws modernisme. Hij zoekt naar een autonome beeldtaal door abstracte geometrische patronen uit verschillende culturen met elkaar in gesprek te laten gaan. Voor het eerst is het imposante werk 'Visiting Deities' weer te zien, dat tijdens de 58e Biënnale van Venetië werd gepresenteerd.

Hito Steyerl, Liquidity Inc., 2014, HD video. Courtesy the artist, Andrew Kreps Gallery, New York en Esther Schipper, Berlin. © VG Bild-Kunst, Bonn, 2021. Film still © Hito Steyerl.
Hito Steyerl, Liquidity Inc., 2014, HD video. Courtesy the artist, Andrew Kreps Gallery, New York en Esther Schipper, Berlin. © VG Bild-Kunst, Bonn, 2021. Film still © Hito Steyerl.

HITO STEYERL.
I WILL SURVIVE

28 januari t/m 12 juni 2022

Grote solotentoonstelling van Hito Steyerl (1966), die als schrijver, cultuurcriticus, kunstenaar, filmmaker en professor een van de belangrijkste en meest gewaardeerde vertegenwoordigers is van de hedendaagse kunstwereld. Steyerls video-installaties nemen de onderlinge verbanden tussen kunst, samenleving, geavanceerde technologie en het neoliberale kapitalisme kritisch onder de loep. Deze vaak essayistische en documentaire werken zetten de doorsnee toeschouwer aan tot kritische reflectie over voorheen onderbelichte maatschappelijke kwesties, zoals koloniaal geweld, overheidscontrole, systemisch racisme en de kracht van het protest. Deze tentoonstelling is georganiseerd in samenwerking met het Centre Pompidou, Parijs.

EVERYDAY, SOMEDAY AND OTHER STORIES
COLLECTIE 1950-1980

vanaf 19 februari 2022

Het Stedelijk vervangt in drie delen de collectieopstelling en laat die op een nieuwe, meer thematisch geordende manier zien. Met werken van internationale kunstenaars en vormgevers die zich verzetten tegen de status quo en andere perspectieven bieden. Na de opening van het eerste deel: 'Tomorrow is a Different Day, collectie 1980–nu', is begin 2022 de kunst en vormgeving uit de periode 1950–1980 aan de beurt. Deel 3, kunst en vormgeving van voor 1950, opent later in 2022.

Tamara Orjola, Forest Wool, 2016.
Tamara Orjola, Forest Wool, 2016.

IT'S OUR F***ING BACKYARD
DESIGNING MATERIAL FUTURES

26 mei t/m 4 september 2022

Ontwerpers zetten steeds meer hun creativiteit in om te zoeken naar oplossingen voor de klimaatcrisis. Anders omgaan met grondstoffen is hierin essentieel. Er worden geheel nieuwe materialen ontwikkeld, natuurlijke materialen krijgen een nieuwe functie (zoals plastic van algen) en afval wordt gerecycled of veranderd in hoogwaardig materiaal (zoals textiel en meubels van dennennaalden). Daarnaast zijn er projecten die zich richten op energieopwekking die het milieu minder belast of op een grotere bewustwording bij de gebruiker. In de tentoonstelling worden zowel experimenten getoond als producten die al op een grotere schaal worden toegepast. Met werk van onder meer Fernando Laposse, FormaFantasma, Christien Meindertsma, Shahar Livne, Donghoon Sohn (ovb), Yamuna Forzani, Basse Stittgen en werk van producenten als Vitra en Ikea.

SEDJE HÉMON /
IMRAN MIR /
ABDIAS DO NASCIMENTO

zomer 2022

De volgende halte in de reis van sonsbeek 20→24, de internationale Arnhemse kunstmanifestatie, is het Stedelijk. Er worden in de tentoonstelling werken belicht van de Nederlands-Joodse schilder en componist Sedje Hémon (1923–2011), de Pakistaanse kunstenaar en ontwerper Imran Mir (1950–2014) en de Afro-Braziliaanse schilder, dichter, essayist, toneelschrijver en politicus Abdias do Nascimento (1914–2011). Alle drie bevaren de wateren van de abstractie, verwijden de luiken van het modernisme, herschikken het minimalisme en bevrijden het uit de klauwen van de Westerse uitvindingsmythe en -betekenissen, en situeren het begrip conceptualisme in andere en bredere geografische gebieden, geschiedenissen en culturen. sonsbeek 20→24 is samengesteld door Amal Alhaag, Zippora Elders, Krista Jantowski en Aude Christel Mgba, onder artistieke leiding van Bonaventure Soh Bejeng Ndikung.

Kazimir Malevich, Mystiek Suprematisme (Rood kruis op zwarte cirkel), 1920–22, coll. Stedelijk Museum Amsterdam.
Kazimir Malevich, Mystiek Suprematisme (Rood kruis op zwarte cirkel), 1920–22, coll. Stedelijk Museum Amsterdam.

COLLECTIE VOOR 1945

vanaf zomer 2022

Dit derde en laatste deel van de nieuwe collectieopstelling focust op de manier waarop kunstenaars en vormgevers zich positioneren ten opzichte van de grote omwentelingen tussen 1860 en 1945, van industrialisatie en kolonialisme tot en met de twee wereldoorlogen en het bewogen interbellum. Er is extra aandacht voor de belangrijke rol van vrouwelijke makers en voor de geschiedenis van het museum. Naast een aantal bekende werken uit de collectie wordt ook minder bekend werk getoond en worden er nieuwe verhalen verteld.

DE BEST VERZORGDE BOEKEN 2022

oktober 2022

Overzicht van de mooiste boeken van het afgelopen jaar beoordeeld door een vakjury op de combinatie van ontwerp, druk- en bindtechniek en opdrachtgeverschap.

Yto Barrada, The Power of Two or Three Suns, 2020, still, 16 mm film overgezet naar digitaal. Met dank aan de kunstenaar, Pace Gallery, Sfeir-Semler Gallery Beirut/Hamburg.
Yto Barrada, The Power of Two or Three Suns, 2020, still, 16 mm film overgezet naar digitaal. Met dank aan de kunstenaar, Pace Gallery, Sfeir-Semler Gallery Beirut/Hamburg.

YTO BARRADA

22 oktober 2022 t/m 5 maart 2023

Solotentoonstelling van Yto Barrada (1971) die in haar multidisciplinaire werk uiteenlopende cross-culturele narratieven met elkaar verbindt. Zo verweeft ze verhalen uit haar persoonlijke leven en Tanger, waar zij is opgegroeid, met onderzoek naar verschillende vormen van kennisverwerving en experimentele methodes van zelfexpressie. Zij herinterpreteert ook momenten uit de moderne kunstgeschiedenis. De tentoonstelling bevat recent werk, in verschillende disciplines, waaronder textiel, film, video en sculptuur, evenals nieuw werk, zoals de film 'Continental Drift'.

GUNA-GUNA: DESIGN, CONTEMPORARY ART AND DIASPORIC MAGIC
GEMEENTELIJKE KUNSTAANKOPEN 2022/2023

29 oktober 2022 t/m 10 april 2023

Bij deze editie van de Gemeentelijke Kunstaankopen staan objecten, sculpturen of andere projecten van vormgevers en kunstenaars centraal die (in)direct te maken hebben met guna-guna: een stille, mystieke kracht die productief, beschermend, afwerend of destructief kan zijn. De term kan betrekking hebben op geesten, beschermende entiteiten, het dieren- en plantenrijk, folklorewezens, natuurlijke of occulte en onverklaarbare gebeurtenissen. Het project concentreert zich op het idee dat objecten een ziel of boven-natuurlijke kracht kunnen bezitten die je niet ziet, maar wel voelt. Op basis van een open call selecteert een jury de deelnemers, tijdens de tentoonstelling maakt het museum de aankopen voor de collectie bekend.

Anne Imhof, Faust, 2017, Duitse Paviljoen, 57e Biënnale van Venetië, 2017. Foto: Nadine Fraczkowski, courtesy kunstenaar en Duitse Paviljoen 2017
Anne Imhof, Faust, 2017, Duitse Paviljoen, 57e Biënnale van Venetië, 2017. Foto: Nadine Fraczkowski, courtesy kunstenaar en Duitse Paviljoen 2017

ANNE IMHOF

najaar 2022

De Duitse kunstenaar Anne Imhof (1978) krijgt de volledige vrijheid om de grote kelderzaal van het museum van 1100 vierkante naar haar hand te zetten. Imhof is een fenomeen. Haar combinaties van schilderijen, installaties, choreografie en muziek putten inspiratie uit kunstgeschiedenis en underground cultuur en stellen de dynamiek van macht aan de orde. Het werk is verontrustend en ongemakkelijk, en altijd indrukwekkend. Imhof gaat in op lichamelijkheid, collectiviteit, eenzaamheid, verlangen, hebzucht, angst, schuld en boetedoening. Daarvoor zet ze verschillende media in om al onze zintuigen aan te spreken. Met 'Faust' won zij in 2017 de Gouden Leeuw tijdens de Biënnale van Venetië en haar eerdere shows in Tate Modern en Palais de Tokyo waren een sensatie. Dit wordt Imhofs eerste soloshow in Nederland. De tentoonstelling is een samenwerking tussen het Stedelijk en de Hartwig Art Foundation, geïnitieerd door Garage Museum of Contemporary Art, Moskou.

General Idea, AIDS Wallpaper, 1989. Coll. Stedelijk Museum Amsterdam en Centraal Museum.
General Idea, AIDS Wallpaper, 1989. Coll. Stedelijk Museum Amsterdam en Centraal Museum.

GENERAL IDEA

voorjaar 2023

General Idea, het Canadese kunstenaarscollectief uit de jaren 80, trok veel internationale aandacht met provocerende ideeën over identiteit, massamedia en aidsactivisme. General Idea zou tot 1995 bestaan, en de invloed op volgende generaties is nog altijd groot. Al sinds 1980 verzamelt het Stedelijk het multidisciplinaire werk van General Idea en recentelijk deed het een aantal belangrijke aankopen, waaronder 'AIDS Wallpaper' en 'Infe©ted Mondrian'. Bovendien kreeg het museum een deel van het archief geschonken, waardoor het Stedelijk het kenniscentrum werd in Europa. Dit overzicht wordt samengesteld door Beatrix Ruf, oud-directeur van het Stedelijk, voor het Stedelijk en in samenwerking met de National Gallery of Canada, Ottawa.

MEET THE MASTERS

Je hoeft geen kenner te zijn om van kunst te genieten. Voor wie op de vrijdagavond op zoek is naar inspiratie en een creative boost is in het Stedelijk aan het juiste adres. Tijdens het maandelijkse Meet the Masters-programma, mede mogelijk gemaakt door Mastercard, wordt steeds één kunstenaar bekeken door de ogen van andere makers uit de wereld van onder meer kunst, design, fashion, muziek, dans en film.

3 dec 2021    –   Sheila Hicks
14 jan 2022 – Wassily Kandinsky
11 feb 2022 – Remy Jungerman
25 mrt 2022 – Rietveld Uncut
8 apr 2022 – Hito Steyerl
13 mei 2022 – It’s Our F***ing Backyard
17 jun 2022   –   Sedje Hémon

Meer informatie

Noot voor de redactie: Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de Press Office van het Stedelijk Museum, 020 573 2660 / 656 of pressoffice@stedelijk.nl