Nieuws — 12 jan 2017

Amsterdam, 12 januari, 2017 - In 2017 presenteert het Stedelijk Museum de eerste overzichtstentoonstelling wereldwijd van de Amerikaanse kunstenaar Seth Price (1973, Palestina). De tentoonstelling zal bestaan uit meer dan 150 werken uit de periode 2000-2017 en geeft een uitgebreid beeld van zijn artistieke carrière. Het oeuvre van Price bestrijkt vele media en disciplines en het overzicht toont daarvan onder meer sculpturen, installaties, 16mm-film, video’s, foto’s, tekeningen, schilderijen, kleding en textiel, webdesign, muziek, geluid en poëzie. Naast een ruime selectie werken uit de belangrijkste series sinds 2000, zal er een aantal nieuwe werken te zien zijn die speciaal voor de tentoonstelling gemaakt zijn.

Seth Price neemt een unieke plaats in binnen de hedendaagse kunst. Hij beperkt zich niet tot één medium of stijl, maar verkent herhaaldelijk nieuwe terreinen. Zijn vele interesses en thema’s vinden vaak (soms jaren later) bredere toepassing in de kunstwereld. De vernieuwingen in zijn werk hebben een enorme invloed op zowel zijn eigen generatie als een jongere generatie kunstenaars, mede door zijn aandacht voor digitale manipulatie en culturele transformatie, zijn benadering van abstracte kunst vanuit een sociaal-economisch perspectief en zijn positie als kunstenaar die tegenstrijdige rollen zowel binnen als buiten de kunstwereld weet te combineren.

Beatrix Ruf, directeur van het Stedelijk Museum: “Ik zie Seth Price als een sleutelfiguur in zijn benadering van technologie en artistiek auteurschap. Hij draait en verrast met wat artistieke producten kunnen zijn, zoals een schilderij, een film, een sculptuur of een foto. Zijn oeuvre wordt gekenmerkt door een verwantschap met technologische vooruitgang en de impact die de hedendaagse digitale cultuur op ons leven heeft. Tegelijkertijd is zijn werk ook doordrenkt met scepsis over deze vooruitgang, waarbij hij speels gebruik maakt van haar mislukkingen en beperkingen." 

Een belangrijk thema binnen het werk van Price is het lichaam onder technologische druk, wat hij vaak tot uiting brengt als ‘huid’: oppervlak, verpakking en omhulsel. Soms heel letterlijk: een fotografische studie van de huid van een persoon, gemaakt met het soort technologie dat Google gebruikt voor het produceren van kaarten; een vacuümgevormd plastic reliëf van een lichaamsdeel dat in plastic is gevangen; een grote wandsculptuur van de negatieve ruimte tussen twee mensen in een vertrouwelijke interactie, sterk uitvergroot van een kleine jpeg-afbeelding van internet. Soms verschijnt het thema op een subtielere manier, in de vorm van de belabberde, oppervlakkige esthetiek van internet of de huidige manie van alles bedekkende patronen van logo’s, bijvoorbeeld op kleding, aan de binnenkant van bedrijfsenveloppen en in winkels.

Schrijver Rachel Kushner noemt Seth Price's werk 'een visioen zo nauwkeurig dat het fictie wordt'. Over het geheel genomen, presenteert Price's tentoonstelling een onverschrokken portret van de hedendaagse westerse leven: vlees en huid, corporate monogrammen, vuilnis, afval en verpakkingen, geïsoleerde lichaams onderdelen, producten voor vrijetijdsbesteding, wrede en gewelddadige beelden, mode en design, koude vervreemding en lege pictogrammen, gloeiende schermen, film, folie en plastic, kalme elegantie naast lelijkheid en banaliteit, onhandelbare humor naast plechtige schoonheid.

Over Seth Price

Seth Price werd in 1973 geboren in Palestina, waar hij tot zijn derde woonde. Hij studeerde literatuur en politicologie in Amerika en bouwde met zijn experimentele films en video’s gestaag een carrière op binnen de kunstwereld. Hij had zijn eerste solotentoonstelling in 2004. Zijn werk was te zien op de Whitney Biennal (2008), de Biënnale van Venetië (2010) en dOCUMENTA 13 (2012). Daarnaast had hij solotentoonstellingen in de Kunsthalle Zürich (2008), de Kunstverein in Keulen (2008) en MAMbo in Bologna (2009). Price woont in New York.

Hoewel Price zichzelf geen schrijver noemt en zijn geschreven werk bij voorkeur rangschikt onder de noemer kunst, is hij een van de meest vooraanstaande en best gelezen schrijvende kunstenaars van deze tijd. Zijn publicaties en essays hebben een cultstatus onder kunstenaars, vormgevers en denkers. Hij schreef onder meer Dispersion (2002), een profetisch en bijna onmiddellijk gecanoniseerd essay over digitale cultuur, How to Disappear in America (2008), een verzameling bewerkte bestaande teksten over hoe te verdwijnen uit het hedendaagse leven, en Fuck Seth Price (2015), een fictieve autobiografische roman

Publieksprogramma en publicatie

De tentoonstelling wordt georganiseerd in samenwerking met Museum Brandhorst in Munchen en is samengesteld door Beatrix Ruf, directeur van het Stedelijk Museum, Leontine Coelewij, curator van Stedelijk Museum en Achim Hochdörfer, directeur van Collection Brandhorst, in nauwe samenwerking met de kunstenaar. Na Amsterdam zal de tentoonstelling in München te zien zijn van 12 oktober 2017 tot 18 maart 2018.

Bij de tentoonstelling wordt een publieksprogramma met lezingen, films en performances georganiseerd. Er zal een uitgebreide monografie verschijnen met bijdragen van Cory Arcangel, Ed Halter, Achim Hochdörfer, Branden Joseph, John Kelsey, Michelle Kuo, Rachel Kushner, Laura Owens en Ariana Reines.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de Press Office van het Stedelijk Museum, 020 - 573 2660 / 656 of pressoffice@stedelijk.nl