Nieuws — 1 jun 2012

De eerste editie van de tweejaarlijkse curatorenprijs VBCN OPEN Werk uit bedrijfscollecties is gewonnen door het duo Claire van Els en Hendrik Folkerts. Met de prijs wil de VBCN (Vereniging BedrijfsCollecties Nederland) hedendaagse tentoonstellingsmakers ondersteunen, stimuleren en een platform bieden.

Curatoren Claire van Els en Hendrik Folkerts.

 Voor de VBCN is het winnende concept Time Deposits een keuze voor avontuur. Van Els en Folkerts onderzoeken met Time Deposits de relatie tussen ruimte en publiek via het medium van de performance. Hun concept bestaat uit drie performances die in opdracht van de VBCN door drie jonge kunstenaars worden ontwikkeld. Van februari tot en met april 2013 zullen de performances en daaropvolgende tentoonstellingen op verschillende locaties te zien zijn.

De performance als kunstvorm staat de laatste tijd weer volop in de belangstelling. Met hun project willen de curatoren de performancekunst ook in de wereld van de bedrijfscollecties meer onder de aandacht te brengen. De collecties en locaties van de bedrijven dienen als uitgangspunt voor de performances. Op verschillende locaties bij VBCN leden (of dat nu een bank is, een advocatenkantoor of een educatieve instelling) zal een performance plaatsvinden. Van die performances worden registraties gemaakt die daarna in een samenhangend tentoonstellingsprogramma worden getoond.

In Time Deposits stellen de curatoren vragen over de rol en betekenis van hedendaagse (performance) kunst in deze tijd. Hoe ontstaat er een dialoog met kunst op locaties die eigenlijk oorspronkelijk niet bedoeld waren voor het tentoonstellen van kunst? Wat voor rol zou hedendaagse performancekunst in bedrijfsruimtes kunnen spelen? De inhoudelijke uitgangspunten van Van Els en Folkerts reflecteren de doelstelling van de VBCN om een stimulerende bijdrage te leveren aan de hedendaagse kunstpraktijk.

De jury bestond uit Annabelle Birnie (ING Corporate Sponsoring, Events en Art Management), Sharon Oldenkotte-Vrolijk (directeur Kunst & Cultuur, Rabo Vastgoedgroep), Daniela Petovic (hoofd KPN Kunstzaken), Alexander Strengers (voorzitter kunstcommissie De Nederlandsche Bank), Pietje Tegenbosch galeriehouder, kunstcriticus en voorheen verbonden aan de ABN AMRO Kunststichting), Sietske van Zanten, (conservator VandenBroekFoundation) en Ella van Zanten, (hoofd kunstzaken Rabobank Nederland). Uit 12 inzendingen koos de jury drie tentoonstellingsconcepten, die op 10 mei werden gepresenteerd. De jury was verrast door het gevarieerde aanbod van de inzendingen en de hoge kwaliteit van de drie presentaties.

Met de keuze voor Time Deposits en performancekunst betreedt de VBCN als platform voor bedrijfscollecties een nieuw terrein. De vereniging hoopt een bijdrage te leveren aan de discussie over kunst, en in het bijzonder de performancekunst, zowel binnen de bedrijven als in de kunstsector. “Performances gaan over communicatie, interactie en contact en dit is precies waar kunst in het bedrijfsleven ook over gaat”, aldus de jury.

De VBCN OPEN Werk uit bedrijfscollecties 2012 kan opgevat worden als een statement. “Juist in deze tijd vindt de VBCN het belangrijk te laten zien dat de aangesloten bedrijven belang hechten aan een levendig en dynamisch kunstklimaat. De VBCN onderstreept met de prijs en de keuze voor het duo Van Els en Folkerts de maatschappelijke verantwoordelijkheid die het bedrijfsleven neemt in het ondersteunen én stimuleren van kunst en cultuur.” aldus Sabrina Kamstra, Voorzitter van de VBCN.

Over de VBCN

De VBCN is een professioneel platform waar kennis en ervaring wordt gedeeld door conservatoren en kunstadviseurs van bedrijven, instellingen en organisaties die naast hun kernactiviteit een (hedendaagse) kunstcollectie hebben. Bij haar oprichting in 2005 heeft de VBCN de woorden ‘dynamisch’, ‘onafhankelijk’, ‘grensoverschrijdend’ en ‘stimulerend’ als kernwaarden gekozen.

Over de curatoren

Claire van Els (1986) studeerde Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Van Els is momenteel werkzaam als freelance kunsthistorica bij het Stedelijk Museum in Amsterdam, waar zij meewerkt aan diverse (onderzoeks)projecten.

Hendrik Folkerts (1984) studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Folkerts werkt momenteel als Curator Publieksprogramma bij het Stedelijk Museum in Amsterdam en is voorts werkzaam als freelance kunstcriticus en tentoonstellingsmaker. Voorheen werkte hij als coördinator van het Curatorial Programme bij de Appel art centre in Amsterdam. Hij publiceert regelmatig in tijdschriften en op platforms zoals Metropolis M, The Journal for Art and Public Space, Afterall Online, Tubelight en voor het Stedelijk Museum (Bureau) Amsterdam.