Nieuws — 9 dec 2014

Amsterdam, 9 december 2014 — Het Stedelijk Museum Amsterdam en het Van Abbemuseum hebben met steun van het Mondriaan Fonds gezamenlijk vier werken van de Duitse kunstenaar, schrijver, filmmaker en performer Hito Steyerl aangekocht voor hun collectie: de video-installatie Adorno’s Grey (2012) en de videotrilogie November (2004), Lovely Andrea (2007) en Abstract (2012).

Hito Steyerl (1966) wordt gezien als een van de meest uitgesproken artistieke persoonlijk-heden van vandaag. Het belang van Steyerl binnen de hedendaagse kunst ligt zowel bij de thema’s die zij adresseert als bij de bijzondere manier waarop zij verschillende disciplines (documentairefilm, videokunst, performance, schrijverschap, theoretisch onderzoek) combineert. In haar werk speculeert Steyerl over urgente, eigentijdse thema’s zoals de invloed van internet en digitalisering op het dagelijks leven. Ze is een kunstenaar die momenteel internationaal doorbreekt, met tentoonstellingen in instellingen als de Artists Space in New York en Reina Sofía in Madrid en aankopen door onder meer het MoMA New York, het Art Institute of Chicago en het Walker Art Center Minneapolis. Afgezien van de video How Not to Be Seen. A Fucking Didactic Educational MOV file (Van Abbe-museum, 2013) was Steyerls werk tot nu toe niet in andere publieke Nederlandse collecties opgenomen.

In de vier werken die het Stedelijk Museum en het Van Abbemuseum hebben aangekocht komen de belangrijkste thema’s van Steyerl en haar bijzondere manier van werken goed tot uitdrukking. Bij de selectie is rekening gehouden met de aansluiting van de werken bij de collecties van beide musea. Met uitzondering van Abstract waren deze werken eerder te zien in de overzichtstentoonstelling die het Van Abbemuseum eerder dit jaar hield. Zowel het Stedelijk Museum als het Van Abbemuseum hebben de afgelopen jaren regelmatig met Steyerl samengewerkt – het Stedelijk met verschillende performancesI Dreamed a Dream (Part 1), mei 2013, Is the Museum a Battlefield?, in opdracht van het Stedelijk tijdens de Istanbul Biënnale 2013 en The Secret Museum, november 2014. Recentelijk was haar werk ook opgenomen in de tentoonstelling Bad Thoughts – De collectie Martijn en Jeannette Sanders.

Samenwerking Stedelijk en Van Abbemuseum

 Naast Steyerls werken delen het Van Abbe-museum en het Stedelijk tevens het eigendom van een werk van Yael Bartana en twee van Wendelien van Oldenborgh. De musea willen hun samenwerking in de toekomst verder uitbreiden. Zo is met De Hallen Haarlem en LIMA in Amsterdam een samenwerkings-project gestart met als doel de zichtbaarheid van mediakunst te vergroten.

Deze aankoop wordt gesteund door het Mondriaan Fonds. Het fonds is van mening dat deze werken een mooie aanwinst vormen op Collectie Nederland en ziet het samenwer-kingsverband als een bijzonder waardevol initiatief. In dergelijke samenwerkingen kunnen niet alleen de kosten gedeeld worden, maar kunnen belangrijke werken voor een groter publiek zichtbaar gemaakt worden. Bovendien kunnen werken door presentatie in verschillen-de museale contexten winnen aan betekenis en interpretatie.

Meer over de aangekochte werken

November (2004) en Lovely Andrea (2007) steunen op de vorm van documentaire die Steyerl in twijfel trekt als adequate vorm om verhalen te vertellen. In November staan beelden van haar overleden jeugdvriendin Andrea Wolf als actrice in een feministische vechtfilm tegenover de foto van Wolf die in Koerdische protesten wordt meegedragen als icoon voor de Koerdische vrijheidsstrijd. Lovely Andrea toont Steyerls zoektocht in Tokyo naar een bondage-foto waar ze twintig jaar eerder voor poseerde. In het laatste deel van de trilogie, Abstract (2012), verbindt Steyerl de Koerdische strijd met een countershot van het gebouw van de Duitse firma die raketten produceert.

De video-installatie Adorno’s Grey (2012) toont de tevergeefse zoektocht van restauratoren naar de grijze laag die Duitse filosoof Theodor Adorno volgens de legende op de muren van zijn collegeruimte liet verven, om zo de concentratie van zijn studenten te vergroten. De zoektocht wordt voortgezet in de installatie zelf, in een spel tussen de grijs-gradaties in de verf op de panelen en de geprojecteerde grijswaarden van de zwart/wit projectie. Op deze manier maakt Steyerl zichtbaar en voelbaar dat elke werkelijkheid ook een projectie is in de ogen van de kijker.

De aankoop van de werken van Hito Steyerl is mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds.

 

 

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie en foto’s, kijk op: http://www.stedelijk.nl/pers/press-office

Marie-José Raven / Annematt Ruseler
Press Office Stedelijk Museum
020 – 573 2660 / 656
pressoffice@stedelijk.nl

Hilde van der Heijden
Press Office Van Abbemuseum
040 – 238 1019
pressoffice@vanabbemuseum.nl