Nieuws — 1 okt 2008

Het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties en het Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst hebben aan het Stedelijk Museum en SubmarineChannel de Ding! Prijs uitgereikt. Deze prijs, ter waarde van € 50.000, is bestemd voor de artistieke ontwikkeling van een computergame.

Stedelijk Museum en SubmarineChannel, een platform voor digitale beeldcultuur, dienden samen een plan in: A Split Second. In de autonome game die vanuit dit plan ontwikkeld wordt, speelt het willekeurige beslissingsmoment een grote rol. Kunstenaars en gamedesigners zullen, onder begeleiding van het Stedelijk en Submarine, vanuit de kunstgeschiedenis en vanuit de traditie van gamedesign reflecteren op vragen over inhoud en perceptie van kunst en games. Een van de kenmerken van games is dat de speler uitgedaagd wordt op het juiste moment de juiste beslissing te nemen, vaak in een ‘split second’. Het mechanisme van het beslissingsmoment geldt ook voor de kunstpraktijk.

Marten Jongema, curator Stedelijk Museum en betrokken bij de ontwikkeling van A Split Second: “Dit is een belangrijke ondersteuning van het beleid dat het Stedelijk sinds 2005 heeft uitgezet, met meer aandacht voor de ontwikkeling van digitale media en gametechnologie. Dat leidde al tot de tentoonstellingen Next Level – Art, Games and Reality en Deep Screen – Art in Digital Culture als vervolg daarop kunnen we nu een eigen game ontwikkelen. Het is heel interessant om het artistieke gehalte van een game te koppelen aan kunst en de collectie van het Stedelijk Museum. Verder geeft recent onderzoek aan dat een goede game ook verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van cognitieve kwaliteiten: scherpzinnigheid en samenwerken.”

De jury was vol lof over het intellectuele niveau van het winnende plan en hoopt dat de toekenning niet alleen ten goede komt aan de ontwikkeling van A Split Second, maar dat die ook wordt opgevat als een uitnodiging tot blijvende samenwerking tussen kunstenaars en gamedesigners.

De Ding! Prijs werd in 2008 voor het eerst uitgereikt en is een initiatief van het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties en het Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst, samen met Virtueel Platform, expertisecentrum voor e-cultuur. De stimuleringsprijs van € 50.000 kende ruim twintig inzendingen. De jury ziet genoeg potentie om de conceptuele kant van gameontwikkeling te stimuleren en denkt dat Nederland zich op dit punt internationaal kan onderscheiden. De fondsen starten op korte termijn een subsidieregeling om de ontwikkeling van games met een artistieke meerwaarde te blijven bevorderen – samen met het ministerie van OCW stellen zij daarvoor € 1 miljoen beschikbaar.

www.SubmarineChannel.com is een internationaal platform voor creatieve en innovatieve digitale mediaproducties, van digitale films, online games, interactieve comics en online documentaires. SubmarineChannel ontwikkelde o.a. al de online game The Tulse Luper Journey (gebaseeerd op de films van Peter Greenaway) en vanuit Submarine werd de game Kruistocht in Spijkerbroek – De Game geproduceerd. SubmarineChannel maakt deel uit van de Amsterdamse productiemaatschappij Submarine, in 2000 opgericht door Bruno Felix en Femke Wolting. SubmarineChannel.com is tot stand gekomen met financiële steun van het Ministerie van OCW en de Gemeente Amsterdam, Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling.

Voor het volledige juryrapport, zie:http://www.stimuleringsfonds.nl/ContentFiles/juryrapport%20games-21.doc