Nieuws — 3 okt 2008

Het Stedelijk Museum kijkt met enthousiasme terug op de ruim 4 jaar dat het gebruik maakte van het Post CS-gebouw. Bijna een miljoen bezoekers bezocht de tijdelijke locatie nabij het Centraal Station en de target voor 2008, 150.000 bezoekers, werd ruim gehaald.

De laatste weken was het extra druk in het museum – men wilde voor de laatste maal de tentoonstellingen zien en maakte gebruik van de uitverkoop in de winkel. Ruim 15.000 mensen gaven aan dat ze op de hoogte willen blijven van de bewegingen van het museum en schreven zich in voor de digitale nieuwsbrief.

De periode in het Post CS-gebouw kenmerkte zich door een hedendaagse en geëngageerde programmering en door openheid en experiment. Nadat duidelijk werd dat de klimaatomstandigheden niet toelieten de klassiek-moderne collectie te tonen, concentreerde het museum zich op de kunst na 1968. Nederlandse kunstenaars als Saskia Olde Wolbers, De Rijke/De Rooij en Melvin Moti toonden er hun laatste werk, maar ook internationale kunstenaars als Vito Acconci, Shirin Neshat, Pierre Bernard en Paul Chan.

Publiekslievelingen waren de tentoonstellingen van Rineke Dijkstra (2005/06) met 74.191 bezoekers en Andy Warhol – Other Voices, Other Rooms(2007/08), met ruim 124.000 bezoekers. Die laatste liet zien dat een bekend onderwerp als Warhol door een frisse aanpak wel degelijk opnieuw gebracht kan worden – het museum kreeg er de AICA Award van kunstcritici voor toegekend.

Andere in het oog springende presentaties waren de jaarlijkse voorstellen voor Gemeentelijke Kunstaankopen. Die boden thema’s als vormgeving (Nest, 2005), hedendaagse tekenkunst (Drawing Typologies, 2007) en de invloeden van de digitale cultuur (Deep Screen, 2008).

In 2006 lanceerde het museum een projectruimte voor de nieuwste internationale kunst: Docking Station. Daar beleefde menige productie een primeur, zoals bij Amar Kanwar (2008), Ryan Gander (2007) en Mario Garcia Torres (2007).

Het museum werkte in deze periode met verschillende gastcuratoren uit binnen- en buiteland, zoals Eva Meyer-Hermann, Okwui Enwezor, Maxine Kopsa, Nicolaus Schafhausen, Roel Arkesteijn en Andreas Broeckmann.

Niet alleen de bezoekers vonden steeds beter hun weg naar het Stedelijk Museum CS, ook de pers was in toenemende mate enthousiast over het programma op de alternatieve locatie. Het huidige nummer van Museumtijdschrift zegt in een terugblik: “(…) het Stedelijk Museum in Amsterdam speelt de laatste jaren een belangrijke rol in de artistieke emancipatie van de 'wereld kunst' (…) in de intellectuele en artistieke verheffing van het Amsterdamse publiek. (…) het Stedelijk Museum [sluit] een opwindende periode van vernieuwing en engagement af.“

Gijs van Tuyl, directeur Stedelijk Museum, verwoordt het als volgt: “Het Stedelijk heeft vanuit die onverwachte plek met open vizier de kunst verkend. Dat heeft geleid tot nieuwe inzichten, bijvoorbeeld over hoe kunst te presenteren in relatie tot de hedendaagse maatschappij. Daar zal het museum in de toekomst zeker door geïnspireerd blijven, met oog op het nieuwe Stedelijk aan het Museumplein. Ook bijzonder is dat we in het Post CS-gebouw opvallend veel jongere bezoekers getrokken hebben – dat was bijvoorbeeld te zien aan het succes van de Andy Warhol Club.”

Aantallen per jaar:
Totale periode mei 2004 – september 2008
2004 130.500 (8 maanden)
2005 197.900
2006 200.324
2007 223.411
2008 152.103 (9 maanden)

Het museum heeft over de periode in het Post CS-gebouw de publicatieStedelijk Museum CS – Prospect, retrospect uitgebracht, met teksten van Robbert Roos en Gijs van Tuyl.

Direct na sluiting van het Post CS-gebouw start Stedelijk in de Stad. Van oktober 2008 t/m december 2009 is het museum op allerlei plekken in Amsterdam aanwezig met tentoonstellingen, projecten, workshops en andere activiteiten. Verbindend element is De Bouwkeet, die 3 oktober gelanceerd wordt op het Oosterdokseiland.

De complete programmering is te volgen via de website www.stedelijkindestad.nl, die is opgezet als een interactief communicatieplatform.

Met Stedelijk in de Stad blijft het Stedelijk Museum zichtbaar voor bestaand en nieuw publiek. Met grote, thematische tentoonstellingen uit de collectie bij collega-instellingen en met hedendaagse kunst in de wijken van Amsterdam. Het museum gaat in deze bijzondere periode nieuwe samenwerkingverbanden aan met Amsterdamse instellingen en werkt op locatie met kunstenaars. De tour beweegt zich langzaam maar zeker richting Museumplein, en zo wordt er via Stedelijk in de Stad afgeteld naar de heropening.