Nieuws — 5 jun 2018

Tijdens de European Design Award in Oslo afgelopen weekend heeft het Stedelijk Museum Amsterdam samen met ontwerpbureau Grrr maar liefst 2 gouden prijzen in de wacht gesleept! Een voor de vernieuwde website www.stedelijk.nl en een voor de digital identity van het museum. Daarmee was het Stedelijk het best bekroonde merk van de European Design Awards.

De nieuwe website van het Stedelijk is een statement. De herkenbare huisstijl van Mevis & Van Deursen voor het Stedelijk is op een brutale manier vertaald naar een online omgeving, met een grote rol voor typografie en het element van spel. Zo kun je op je telefoon en tablet swipen naar meer informatie. De nieuwe digitale stijl en de techniek daarachter roept een heftige reactie en voelt tegelijkertijd heel intuïtief aan, en is daarmee typisch Stedelijk.

v.l.n.r: Eva Heisterkamp, Robin Holland, Karin Sommerer van het Stedelijk Museum en Rolf Coppens van Mediabureau Grrr

“Veel websites zijn eigenlijk gedigitaliseerde folders waar je doorheen bladert. Dat terwijl toenemend digitaal gedrag – we gebruiken veel vaker mobiel – juist kansen biedt tot een heel andere benadering. Waarom niet een speelse presentatie waar je alle functies direct voor je hebt? Zo werken je mobiele besturingssysteem en chat apps, en dat was de inspiratie voor de opzet van de nieuwe Stedelijk website. We laten zien dat het allebei kan: een artistiek statement maken en een intuïtieve website. Zoals de White Cube de kunst beter tot zijn recht liet komen, is ook hier de digitale vorm dienend aan de inhoud. Tegelijkertijd is het ook een iconisch nieuw beeld. Wij hebben de moed gehad ons eigen pad te volgen en vraagtekens te zetten bij de heersende conventies op het web.”

— Robin Holland, webmaster Stedelijk Museum Amsterdam:

Het gaat goed met Nederlands ontwerp: tijdens de European Design Awards werd Vruchtvlees onderscheiden als beste bureau. Er werd in Oslo dan ook gesproken over de “Dutch School’. 

Meer informatie over de prijzen vindt u hier:

Promotional website

Digital identity