Nieuws — 29 jun 2010

De Vereniging Vrienden van het Stedelijk Museum Amsterdam schenkt een belangrijk werk aan de collectie van het museum: SCATTERED MATTER BROUGHT TO A KNOWN DENSITY WITH THE WEIGHT OF THE WORLD / CUSPED (2007) van de Amerikaanse kunstenaar Lawrence Weiner (New York, 1942). Het werk zal voor het eerst te zien zijn als onderdeel van The Temporary Stedelijk at the Stedelijk Museum, het tijdelijke programma dat op 28 augustus 2010 van start gaat in het gerenoveerde historische museumgebouw. Daarna zal het werk, dat geïnstalleerd wordt in het voormalige restaurant van het Stedelijk Museum, voor onbepaalde tijd te zien blijven.

Lawrence Weiner, een van de grondleggers van de conceptuele kunst in de jaren zestig van de vorig eeuw, is nog altijd een van de belangrijkste hedendaagse kunstenaars. Zijn werk bestaat uit taal en de materialen waar de taal naar verwijst, waarbij hij de taal zelf als een sculpturaal gegeven behandelt. De condities waarbinnen een kunstwerk functioneert zijn sinds 1967 altijd de basis geweest voor het kunstenaarschap van Weiner. Zijn "STATEMENT OF INTENT," een vaak geciteerde verklaring die gezien wordt als de basis van de conceptuele kunst, werd voor het eerst gepubliceerd in de catalogus bij de tentoonstelling January 5–31, 1969, georganiseerd door Seth Siegelaub in New York (en verscheen vervolgens in licht aangepaste versies). Deze woorden blijven de kern van zijn praktijk.

Het "STATEMENT OF INTENT" luidt als volgt: 1. THE ARTIST MAY CONSTRUCT THE WORK.2. THE WORK MAY BE FABRICATED.3. THE WORK NEED NOT BE BUILT. EACH BEING EQUAL AND CONSISTENT WITH THE INTENT OF THE ARTIST THE DECISION AS TO CONDITION RESTS WITH THE RECEIVER UPON THE OCCASION OF RECEIVERSHIP.

Weiner's behandeling van de taal heeft met opzet een open karakter en staat toe dat die wordt vertaald, overgedragen en getransformeerd door de gebruiker. Elke keer dat zijn werk wordt geïnstalleerd, gaat het in feite om een nieuw werk. Omdat niet vastligt waar, wanneer en hoe het verschijnt, zal elke vorm van verschillen – iedereen zal het werk anders hanteren en zal een andere band aangaan met de inhoud van het werk.

Stedelijk Museum directeur Ann Goldstein schreef in 2007 in de retrospectieve catalogus over Weiner: "De relatie van mensen tot objecten blijft de kern van Weiner's werk en is verankerd in de relatie die hij heeft met de materialen – of ze nu fysiek aanwezig zijn als werkelijk gemaakte objecten, of dat ze materieel aanwezig zijn in taal. Alle mogelijke vormen waarop je het werk kunt beschouwen bewerkstelligt – elke keer opnieuw – een betrokkenheid bij de cultuur als geheel, of zijn werk zich nu manifesteert op de vloer van zijn atelier, de muren van een expositieruimte, in een boek of in het hoofd van de beschouwer. Op die manier stelt hij ons in de gelegenheid onze eigen verhouding tot objecten en tot de cultuur te onderzoeken en kunnen ook wij betekenissen formuleren. En uiteindelijk, zoals de kunstenaar stelt, onze "positie in relatie staan tot de zon" nader bepalen."

Deze aanwinst was een initiatief van voormalig directeur Gijs van Tuyl, die in nauw contact met Lawrence Weiner het werk en de locatie in het museum selecteerde. De aankoop werd mogelijk gemaakt dankzij de genereuze steun van de Vrienden van het Stedelijk Museum, die, met de heropening in gedachten, een belangrijk kunstwerk aan het Stedelijk wilden schenken. Het werk zal geplaatst worden in het voormalige restaurant van het museum, in de toekomst tentoonstellingsruimte, en zal een dynamische relatie aangaan met de muurschildering van Karel Appel uit 1956. De presentatie van het werk van Weiner is onderdeel van The Temporary Stedelijk at the Stedelijk Museum, dat opent voor publiek op 28 augustus 2010. Daarna zal het werk voor onbepaalde tijd te zien zijn.

Lawrence Weiner is met 79 werken aanwezig in de collectie van het Stedelijk, waaronder 58 kunstenaarsboeken en AN OBJECT MADE TO RESEMBLE ANOTHER BY THE ADDITION OF A SUFFICIENT QUANTITY OF EXTERNAL QUALITIES (1988), een bronzen plaquette aan de façade van het museumgebouw.

Weiner woont en werkt in New York City en Amsterdam. Sinds zijn eerste tentoonstelling in het museum, de legendarische groepstentoonstelling Op Losse Schroeven in 1969, heeft het Stedelijk Museum een band met de kunstenaar. In 1988 bracht het museum zijn werk in het grote retrospectief What is Set Upon the Table Sits Upon the Table, gemaakt door Wim Beeren en Marja Bloem. Stedelijk Museum directeur Ann Goldstein was, samen met Donna de Salvo, in 2007 verantwoordelijk voor Weiner's eerste retrospectief in de Verenigde Staten, AS FAR AS THE EYE CAN SEE, een productie van The Museum of Contemporary Art, Los Angeles en het Whitney Museum of American Art, New York.