Stedelijk Museum Amsterdam

campaign.title

Bruce Nauman

Ontregelend, indringend, absurdistisch - Laatste weken!

Boek ticket

te zien t/m 24 okt 2021

Het werk van Bruce Nauman is een mentale en lichamelijke ervaring. Met thema’s die iedereen raken: leven, dood, seks, liefde, frustratie en onvermogen. Sculpturen, geluid, neon, video's: beleef het diverse oeuvre van Bruce Nauman in de grootste tentoonstelling ooit in Nederland.

Een groot voorbeeld

De Amerikaan Bruce Nauman (79) is een van de belangrijkste levende kunstenaars. Nauman heeft al impact op de kunst sinds de late jaren 60. Zijn enorme vrijheid en experimenteerdrang maakt hem tot een groot voorbeeld voor jongere generaties kunstenaars.

"Nauman-werken staan voor een boeiende en ontregelende ervaring, rauw, confronterend en soms een klap in je gezicht. Zijn werk raakt aan diepmenselijke gevoelens – afzondering, frustratie, isolatie, onbehagen, onrust en verveling."

– Rein Wolfs, directeur van het Stedelijk Museum

Boek nu een tijdslot

Bruce Nauman, 'The True Artist Helps the World by Revealing Mystic Truths (Window or Wall Sign)', 1967. Kunstmuseum Basel. © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam
Bruce Nauman, 'The True Artist Helps the World by Revealing Mystic Truths (Window or Wall Sign)', 1967. Kunstmuseum Basel. © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam
Bruce Nauman, 'Clown Torture', 1987. © 2021. The Art Institute of Chicago / Art Resource, NY/ Scala, Florence
Bruce Nauman, 'Clown Torture', 1987. © 2021. The Art Institute of Chicago / Art Resource, NY/ Scala, Florence.

Tegendraads & onconventioneel

Bruce Nauman is al zijn leven lang tegendraads en onconventioneel. Al in 1968 verklaart hij dat alles kunst kan zijn, zelfs de meest simpele dingen. Denk aan het gebruik van neon, dat eind jaren 60 alleen nog voorkwam in reclame, of het verfilmen van zoiets dagelijks als handen wassen. 

Naumans werk is ontregelend, indringend en absurdistisch. Door te refereren aan grote thema's als leven, dood, seks, liefde, frustratie, en onvermogen wordt de kunst tegelijkertijd een mentale en lichamelijke ervaring. De werken nodigen je uit om mee te leven of zelfs mee te doen. Maar, niets is wat het lijkt. Nauman zet je vaak op het verkeerde been en brengt je aan het twijfelen. Alleen als je de tijd neemt, geven diepere lagen zich prijs.

Boek nu een ticket

Grootste tentoonstelling ooit in Nederland

Na eerdere tentoonstellingen over specifieke onderdelen van zijn oeuvre is dit het grootste overzicht van het werk van Bruce Nauman in Nederland tot nu toe. De tentoonstelling bestaat uit ruim veertig werken, waaronder een aantal zaalvullende installaties. Sommige werken zijn zelden of nooit getoond. 

Boek nu een ticket

Bruce Nauman, 'Seven Figures', 1985. © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam / Stedelijk Museum Amsterdam
Bruce Nauman, 'Seven Figures', 1985. © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam / Stedelijk Museum Amsterdam

Laatste weken

  • Bruce Nauman, 'Washing Hands Abnormal', 1996. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
    Bruce Nauman, 'Washing Hands Abnormal', 1996. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
  • Bruce Nauman, 'Studies for Holograms' (e), 1970. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. © 2021 Bruce Nauman / Artists Right Society (ARS), Courtesy Sperone Westwater, New York.
    Bruce Nauman, 'Studies for Holograms' (e), 1970. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. © 2021 Bruce Nauman / Artists Right Society (ARS), Courtesy Sperone Westwater, New York.
  • Bruce Nauman, 'Pay Attention', 1973. Uitgegeven door Gemini G.E.L. Courtesy Sperone Westwater, New York. © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam / Stedelijk Museum Amsterdam
    Bruce Nauman, 'Pay Attention', 1973. Uitgegeven door Gemini G.E.L. Courtesy Sperone Westwater, New York. © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam / Stedelijk Museum Amsterdam
  • Bruce Nauman, 'Hanged Man', 1985. D.Daskalopoulos Collection. © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam
    Bruce Nauman, 'Hanged Man', 1985. D.Daskalopoulos Collection. © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam
  • Bruce Nauman, 'Falls, Pratfalls and Sleights of Hand (Clean Version)', 1993. Kunstmuseum Wolfsburg. © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam
    Bruce Nauman, 'Falls, Pratfalls and Sleights of Hand (Clean Version)', 1993. Kunstmuseum Wolfsburg. © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam
  • ...Bruce Nauman, 'Setting a Good Corner (Allegory & Metaphor)', 1999. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
    Bruce Nauman, 'Setting a Good Corner (Allegory & Metaphor)', 1999. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
  • Bruce Nauman, 'My Name As Though It Were Written on the Surface of the Moon', 1968. © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam / Stedelijk Museum Amsterdam
    Bruce Nauman, 'My Name As Though It Were Written on the Surface of the Moon', 1968. © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam / Stedelijk Museum Amsterdam
  • Bruce Nauman, 'Walking in an Exaggerated Manner Around the Perimeter of a Square', 1968. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Stedelijk Museum Amsterdam.
    Bruce Nauman, 'Walking in an Exaggerated Manner Around the Perimeter of a Square', 1968. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Stedelijk Museum Amsterdam.
  • Bruce Nauman, 'Walks in Walks Out' (still), 2015. © 2021 Bruce Nauman / Artists Right Society (ARS), Courtesy Sperone Westwater, New York.
    Bruce Nauman, 'Walks in Walks Out' (still), 2015. © 2021 Bruce Nauman / Artists Right Society (ARS), Courtesy Sperone Westwater, New York.
  • Zaalopname. Bruce Nauman, 'One Hundred Live and Die', 1984, coll. Benesse Holdings, Inc./Benesse House Museum, Naoshima. Foto: Peter Tijhuis © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam
    Zaalopname. Bruce Nauman, 'One Hundred Live and Die', 1984, coll. Benesse Holdings, Inc./Benesse House Museum, Naoshima. Foto: Peter Tijhuis © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam
  • Zaalopname. Met de klok mee: Bruce Nauman, 'Human Nature/Life Death/Knows Doesn’t Know', 1983; 'Musical Chairs' ,1983; 'Carousel', 1988; 'My Name As Though It Were Written on the Surface of the Moon', 1968. Foto: Peter Tijhuis ©️ 2021 Bruce Nauman
    Zaalopname. Met de klok mee: Bruce Nauman, 'Human Nature/Life Death/Knows Doesn’t Know', 1983; 'Musical Chairs' ,1983; 'Carousel', 1988; 'My Name As Though It Were Written on the Surface of the Moon', 1968. Foto: Peter Tijhuis ©️ 2021 Bruce Nauman
  • Zaalopname. Bruce Nauman, 'Black Marble Under Yellow Light', 1987, coll. Fundacion "la Caixa", Barcelona. Foto: Peter Tijhuis © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam
    Zaalopname. Bruce Nauman, 'Black Marble Under Yellow Light', 1987, coll. Fundacion "la Caixa", Barcelona. Foto: Peter Tijhuis © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam
  • Zaalopname. Links: Bruce Nauman, 'Double Steel Cage Piece', 1974, collectie Museum Boijmans Van Beuningen; rechts: 'Mapping the Studio II with color shift, flip, flop, & flip/flop (Fat Chance John Cage)', 2001. Foto: Peter Tijhuis ©️ 2021 Bruce Nauman
    Zaalopname. Links: Bruce Nauman, 'Double Steel Cage Piece', 1974, collectie Museum Boijmans Van Beuningen; rechts: 'Mapping the Studio II with color shift, flip, flop, & flip/flop (Fat Chance John Cage)', 2001. Foto: Peter Tijhuis ©️ 2021 Bruce Nauman
  • Zaalopname. Bruce Nauman, 'Human Nature/Life Death/Knows Doesn’t Know', 1983, coll. Sammlung Froehlich, Stuttgart. Foto: Peter Tijhuis © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam
    Zaalopname. Bruce Nauman, 'Human Nature/Life Death/Knows Doesn’t Know', 1983, coll. Sammlung Froehlich, Stuttgart. Foto: Peter Tijhuis © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam
  • Zaalopname. Bruce Nauman, 'Studies for Holograms (a-e)', 1970, coll. Stedelijk Museum Amsterdam. © 2021 Bruce Nauman / Artists Right Society (ARS), Courtesy Sperone Westwater, New York. Foto: Peter Tijhuis © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam
    Zaalopname. Bruce Nauman, 'Studies for Holograms (a-e)', 1970, coll. Stedelijk Museum Amsterdam. © 2021 Bruce Nauman / Artists Right Society (ARS), Courtesy Sperone Westwater, New York. Foto: Peter Tijhuis © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam
  • Zaalopname. Links: Bruce Nauman, Hanged Man, 1985, D.Daskalopoulos Collection; rechts: Bouncing in the Corner, No.1 (1968), Violin tuned D E A D (1969), Wall-Floor Positions (1968), Electronic Arts Intermix, (EAI), New York, NY. Foto: Peter Tijhuis © 2021
    Zaalopname. Links: Bruce Nauman, Hanged Man, 1985, D.Daskalopoulos Collection; rechts: Bouncing in the Corner, No.1 (1968), Violin tuned D E A D (1969), Wall-Floor Positions (1968), Electronic Arts Intermix, (EAI), New York, NY. Foto: Peter Tijhuis © 2021
  • Zaalopname. Links: Bruce Nauman, 'Musical Chairs', 1983, particuliere collectie; rechts: 'My Name As Though It Were Written on the Surface of the Moon', 1968, coll Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Peter Tijhuis © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam
    Zaalopname. Links: Bruce Nauman, 'Musical Chairs', 1983, particuliere collectie; rechts: 'My Name As Though It Were Written on the Surface of the Moon', 1968, coll Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Peter Tijhuis © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam
  • Zaalopname. Bruce Nauman, 'The True Artist Helps the World by Revealing Mystic Truths (Window or Wall Sign)', 1967, coll. Kunstmuseum Basel. Foto: Peter Tijhuis © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam
    Zaalopname. Bruce Nauman, 'The True Artist Helps the World by Revealing Mystic Truths (Window or Wall Sign)', 1967, coll. Kunstmuseum Basel. Foto: Peter Tijhuis © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam