Het museum is momenteel gesloten. Wij hopen je snel weer te kunnen ontvangen. Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Stedelijk Museum Amsterdam

campaign.title

Ulay was here

Als eerste horen wanneer we weer open zijn?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Kwetsbaar, eerlijk en rauw. Ulay was een van de grondleggers van de performancekunst en een ‛master of no compromise’. Ontdek Ulay's werk nu in het Stedelijk, in het grootste overzicht ooit. Van zijn performances en body art, tot zijn Polaroid fotografie en legendarische samenwerking met Marina Abramović.

Compromisloos & experimenteel

Ulay onderzoekt al vroeg zijn identiteit in zijn werk en gebruikt daarvoor zijn lichaam, onder meer via Polaroids, zoals in de serie S’he. Hij verkent zijn genderidentiteit door zich te verkleden en make-up te gebruiken. 

Ulay gaat telkens weer tot het uiterste, spaart zichzelf niet en neemt risico’s. Hij gebruikt zijn eigen lichaam als medium door het te veranderen, erop te schrijven, het te versieren, doorboren of erin te snijden. Zijn werk is kwetsbaar, eerlijk, rauw. Zowel het onderwerp dat hij kiest als de manier waarop hij dit doet, met zijn lichaam en de camera als hulpmiddel, is nieuw.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ulay, S'he, 1973–1974, Copyright The Artist, Courtesy ULAY Foundation
Ulay, S'he, 1973–1974, Copyright The Artist, Courtesy ULAY Foundation
Ulay/Marina Abramović, Breathing In/Breathing Out, 1977, performance, 19 minuten, Studenski Kulturni Center Belgrado. Met dank aan ULAY Foundation en Marina Abramović Archives
Ulay/Marina Abramović, Breathing In/Breathing Out, 1977, performance, 19 minuten, Studenski Kulturni Center Belgrado. Met dank aan ULAY Foundation en Marina Abramović Archives

samenwerking met Marina Abramović

Als Ulay in 1975 in Amsterdam Marina Abramović ontmoet, begint een twaalfjarige samenwerking die resulteert in performances die legendarisch zijn geworden. Samen met Abramović verkent Ulay nieuwe wegen in de performancekunst. In hun peformances stellen ze de de man/vrouw-verhouding op scherp en testen ze tot het uiterste elkaars mentale en fysieke uithoudingsvermogen. In Breathing In/Breathing Out (1977) ademden ze elkaars adem in een schijnbaar eindeloze kus, met het risico van bewusteloos raken.

Hoewel hun werk samen iconisch is, laat ULAY WAS HERE zien dat Ulay een indrukwekkend solo-oeuvre op heeft gebouwd, zowel voor als na zijn samenwerking met Abramović.

Online Video's

Onderdeel van de tentoonstelling is een reeks online video's met rondleidingen door de tentoonstellingsruimtes en bijzondere verhalen over ULAY WAS HERE. Met directeur Rein Wolfs, curator Hripsimé Visser, Hana Ostan Ožbolt, directeur van de ULAY Foundation, Ulay's zoon Jurriaan Löwensteyn en Marina Abramović.

  • Rein Wolfs over ULAY WAS HERE (Online Tour)
  • Curator Hripsimé over ULAY WAS HERE (Online Tour)
  • Marina Abramović over ULAY WAS HERE
  • Hana Ostan Ožbolt over ULAY WAS HERE (Online Tour)
  • Jurriaan Löwensteyn over ULAY WAS HERE (Online Tour)

grootste retrospectief van Ulay tot nu toe

ULAY WAS HERE is de eerste internationale postume tentoonstelling van Ulay’s oeuvre. Ulay begon samen met de conservatoren aan dit grote retrospectief te werken voordat hij in maart 2020 overleed.  

Deze tentoonstelling is het meest uitgebreide overzicht van zijn werk tot nu toe, met veel nooit eerder vertoonde werken. 

Een ticket met tijdslot geeft toegang tot het hele museum en niet slechts tot ULAY WAS HERE. Het kan daarom op drukke momenten nog steeds zo zijn dat je even in de rij moet wachten bij de tentoonstelling.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Diamond Plane, 1974, originele Auto-Polaroid, type 107, 8,5 x 10,8 cm. Met dank aan ULAY Foundation
Diamond Plane, 1974, originele Auto-Polaroid, type 107, 8,5 x 10,8 cm. Met dank aan ULAY Foundation
  • Ulay / Marina Abramović, ‛AAA AAA’, 1978. Met dank aan ULAY Foundation en Marina Abramović Archives.
    Ulay / Marina Abramović, ‛AAA AAA’, 1978. Met dank aan ULAY Foundation en Marina Abramović Archives.
  •  Ulay, ‛Ich Bin Ich’. Met dank aan ULAY Foundation.
    Ulay, ‛Ich Bin Ich’. Met dank aan ULAY Foundation.
  • Ulay, ‛Retouching Bruises’. Met dank aan ULAY Foundation.
    Ulay, ‛Retouching Bruises’. Met dank aan ULAY Foundation.
  • Ulay / Marina Abramović, ‛Imponderabilia’, 1997. Met dank aan ULAY Foundation en Marina Abramović Archives.
    Ulay / Marina Abramović, ‛Imponderabilia’, 1997. Met dank aan ULAY Foundation en Marina Abramović Archives.
  • Ulay, ‛Amsterdam Graffiti’, 1970-1973, Polaroid type 107, 8.5 x 10.8 cm. Met dank aan ULAY Foundation
    Ulay, ‛Amsterdam Graffiti’, 1970-1973, Polaroid type 107, 8.5 x 10.8 cm. Met dank aan ULAY Foundation