Samen met meerjarige partners ontwikkelt het Stedelijk Museum een origineel en op maat gemaakt programma met meetbare resultaten waarin beide partners een optimaal rendement hebben van de samenwerking.

Onze partners

Polestar

Het Stedelijk en Polestar bundelen hun krachten in een meerjarig partnership. Ze gaan een partnerschap aan om het milieubewustzijn in de samenleving te vergroten. Beiden onderzoeken hoe vormgeving bijdraagt aan duurzame oplossingen en slaan de handen ineen om de overgang naar een groene toekomst te versnellen. De komende jaren zal het Stedelijk met het Zweedse elektrische automerk een programma opzetten van verschillende events over vormgeving, duurzaamheid en innovatie.

Rein Wolfs, directeur Stedelijk Museum Amsterdam: “In het Stedelijk voeren we het gesprek van morgen. We geven een platform aan vormgevers en kunstenaars die dankzij duurzame, creatieve en andere oplossingen de industrie een impuls kunnen geven. Zij leren ons anders te kijken naar de wereld. We zijn ontzettend blij een meerjarig partnership aan te gaan met Polestar dat op een vergelijkbare manier de uitdagingen in de wereld met goed design, innovatie en lef aangaat. We kijken ernaar uit de krachten te bundelen om de weg naar een duurzame samenleving te versnellen.

Mastercard

Mastercard steunt het Stedelijk Museum om kunst toegankelijker te maken voor een breed publiek.

Door Mastercard wordt een nieuwe serie omarmd die het museum in het aankomende culturele seizoen lanceert: ‘Meet the Masters’, waarin het bredere publiek kennis kan maken met het werk en het leven van invloedrijke kunstenaars als Bruce Nauman, El Anatsui en Remy Jungerman.

"Kunst biedt mensen inspiratie, troost en reflectie. Wij delen de passie voor kunst en cultuur en zijn verheugd om vier iconen in de Nederlandse museumwereld, die onlangs heropend zijn, te ondersteunen. Met unieke fysieke en digitale ervaringen willen we kunst voor een nog breder publiek beschikbaar maken."
Jan-Willem van der Schoot, Country Manager Mastercard Nederland.

Rein Wolfs, directeur van het Stedelijk Museum over de nieuwe samenwerking: “We zijn ontzettend blij met Mastercard als partner. Het Stedelijk staat niet alleen voor eigenzinnigheid, maar ook voor betrokkenheid en toegankelijkheid, en wij zijn er altijd op uit onze bezoekers een onbetaalbare ervaring te geven. Met Mastercard delen we de ambitie om kunst te introduceren bij een breed publiek. Voor de “Meet the Masters”-serie die we in het najaar lanceren zouden we ons dan ook geen betere partner kunnen wensen.

Aedes Real Estate

Aedes Real Estate en zijn oprichter Paul Geertman zijn al lange tijd aan het Stedelijk Museum verbonden. In het bijzonder op het gebied van videokunst is de samenwerking zeer sterk. Aedes Real Estate heeft in 2015 de tentoonstelling Ed Atkins – Recent Ouija mede mogelijk gemaakt. Voor het Stedelijk een bijzondere erkenning van zijn artistieke ambities. 

Tata Steel Nederland

Voor de nieuwe collectiepresentatie STEDELIJK BASE zijn Tata Steel Nederland, het Stedelijk Museum en AMO/ Rem Koolhaas met Federico Martelli met elkaar als ware pioniers een avontuur aangegaan dat grote flexibiliteit heeft gevraagd van alle partijen. Met oog voor innovatieve oplossingen en dankzij de gedrevenheid van alle betrokken werknemers, heeft Tata Steel Nederland een multi-inzetbaar, recyclebaar en duurzaam product neergezet. De 180 ton staal in STEDELIJK BASE, zijn - letterlijk - een sterk staaltje Nederlands vakmanschap. Bekijk een korte documentaire over de totstandkoming van STEDELIJK BASE. De drang om het onmogelijke mogelijk te maken met innovatieve oplossingen heeft ervoor gezorgd dat Tata Steel Nederland, het Stedelijk Museum en AMO gezamenlijk iets creëerden wat nog nooit eerder is vertoond.

“In het Stedelijk Museum en AMO hebben wij gelijkgezinden gevonden. Partijen die net als wij gedreven worden door een pioniersgeest en de wil iets te willen nalaten voor toekomstige generaties. Samen hebben we een geheel nieuwe toepassing voor staal gecreëerd, een wereldprimeur van Nederlandse bodem. Het Stedelijk Museum is het eerste museum ter wereld waar een dergelijke constructie van stalen wanden is gebouwd. Wij zijn trots dat de innovatieve kracht van Tata Steel Nederland – samen met onze partnerbedrijven Service Center Maastricht en Laura Metaal - een grote bijdrage aan dit project in het Stedelijk Museum leverde en we daardoor de bijzondere collectie van het museum voor het publiek toegankelijk kunnen maken.”

— Hans van den Berg, bestuursvoorzitter van Tata Steel Nederland