Tentoonstelling — 5 sep 2020 t/m 31 jan 2021

In the Presence of Absence toont een selectie kunstwerken en ontwerpprojecten die het begrip van algemene kennis en collectief bewustzijn uitdagen met verhalen die ongezien blijven, genegeerd zijn of vaker verteld mogen worden binnen grote publieke instellingen.

  • Kasper Bosmans, ‘Legend Vair: Hercule + St. Ontcommer’, 2016. Met dank aan de kunstenaar.
    Kasper Bosmans, ‘Legend Vair: Hercule + St. Ontcommer’, 2016. Met dank aan de kunstenaar.
  • Our Polite Society, FACIT Data, product catalog, 1971. FACIT AB archive, reproduced with the kind permission of Brukskultur Åtvidaberg.
    Our Polite Society, FACIT Data, product catalog, 1971. FACIT AB archive, reproduced with the kind permission of Brukskultur Åtvidaberg.
  • Pieter Paul Pothoven. ‘Map 1814, negative no. 20. (RARA-suspect on Trial, Amsterdam)’, 1988. Photo Bert Verhoeff)
    Pieter Paul Pothoven. ‘Map 1814, negative no. 20. (RARA-suspect on Trial, Amsterdam)’, 1988. Photo Bert Verhoeff)
  • Jennifer Tee, ‘Tampan Natural System of Souls’, 2019, tulip petal collage print on 316 grams museum etching paper, 186 x 165 cm. Courtesy Galerie Fons Welters, Amsterdam
    Jennifer Tee, ‘Tampan Natural System of Souls’, 2019, tulip petal collage print on 316 grams museum etching paper, 186 x 165 cm. Courtesy Galerie Fons Welters, Amsterdam

Met ruim 14 zalen presenteert de interdisciplinaire tentoonstelling In the Presence of Absence een selectie van (tegen-)verhalen die vastomlijnde ideeën bevragen over onze samenleving en over de manier waarop geschiedenis geschreven wordt. Wanneer deze verhalen niet besproken worden door instellingen zoals scholen, bibliotheken, archieven en musea, ontstaan door hun afwezigheid kennislacunes binnen publieke debatten die het collectieve bewustzijn en geheugen mede bepalen.

De geselecteerde projecten omvatten zowel persoonlijke, intieme onderwerpen alsook brede sociaalhistorische kwesties. Handgeschreven brieven adresseren bijvoorbeeld een ongrijpbare notie als elegantie in een installatie van Evelyn Taocheng Wang. Thema’s als migratie, transitie en herinnering worden onder andere in de tekeningen van Sadik Kwaish Alfraji onder de aandacht gebracht. Ook is er ruimte in de tentoonstelling voor archiefmateriaal, schrift, beeldspraak en gesproken woord als verschillende manieren om verhalen te vertellen en geschiedenissen uit te lichten. Zo onderzoekt Anna Dasović op basis van archiefmateriaal rond Srebrenica dat aan haar werd vrijgegeven op kritische wijze hoe de Koninklijke Landmacht in een rollenspel militairen trainde om zichzelf te presenteren in reactie op 'de ander', en adapteert de schilderijinstallatie van Natasja Kensmil het klassieke archetype-beeld van een vooraanstaand 17e-eeuws huwelijk tot een hedendaags kritisch portret over machtsverhoudingen en rijkdom.

De tentoonstellingstitel is ontleend aan het gelijknamige en laatste boek van dichter Mahmoud Darwish. In de context van deze tentoonstelling benadrukt ‘de aanwezigheid van afwezigheid’ hoe verhalen binnen een samenleving functioneren en resoneren.

  • Natasja Kensmil, The Wedding Portrait of Johan de Witt and Wendela Bicker, 2020, detail, 2 x 250x140cm, 9 x 100x100cm, oil on canvas. Courtesy andriesse-eyck gallery. Photo Peter Tijhuis.
    Natasja Kensmil, The Wedding Portrait of Johan de Witt and Wendela Bicker, 2020, detail, 2 x 250x140cm, 9 x 100x100cm, oil on canvas. Courtesy andriesse-eyck gallery. Photo Peter Tijhuis.
  • Leonardiansyah Allenda, Chapter 6: Marni, 2020. Courtesy the artist.
    Leonardiansyah Allenda, Chapter 6: Marni, 2020. Courtesy the artist.
  • Ahmet Öğüt, Bakunin’s Barricade, 2015/2017. Installation view Kunsthal Charlottenborg, 2017. Photo Vignola Gregorio.
    Ahmet Öğüt, Bakunin’s Barricade, 2015/2017. Installation view Kunsthal Charlottenborg, 2017. Photo Vignola Gregorio.
  • Anna Dasović, Before the Fall there was no Fall. Episode one; Raw material, 2019, still.
    Anna Dasović, Before the Fall there was no Fall. Episode one; Raw material, 2019, still.
  • Farida Sedoc, The Future Ain't What It Used To Be, 2019, collage on paper, 400 cm x 300 cm, screen prints on cotton (each 100 cm x 150 cm, Gentleman’s Agreement, Welcome To Society, The Sun Rises In The East). Photo Tom Janssen.
    Farida Sedoc, The Future Ain't What It Used To Be, 2019, collage on paper, 400 cm x 300 cm, screen prints on cotton (each 100 cm x 150 cm, Gentleman’s Agreement, Welcome To Society, The Sun Rises In The East). Photo Tom Janssen.
  • Sadik Kwaish Alfraji, Sing like the Southerners Do, 2019, sound-drawing installation. Courtesy the artist.
    Sadik Kwaish Alfraji, Sing like the Southerners Do, 2019, sound-drawing installation. Courtesy the artist.

De geselecteerde kunstenaars voor In the Presence of Absence zijn

Sadik Kwaish Alfraji / Leonardiansyah Allenda / Kristina Benjocki / Kasper Bosmans / Rowena Buur / Anna Dasović / Timo Demollin / Quinsy Gario in samenwerking met Mina Ouaouirst / Inas Halabi / Remy Jungerman / Natasja Kensmil / Sarah van Lamsweerde in samenwerking met Leroy de Böck en Alicia Hoost / DOMINIQUE (Dominique Latoel) / Wendelien van Oldenborgh / Ahmet Öğüt / Our Polite Society / Pieter Paul Pothoven / Farida Sedoc / Ghita Skali / Evelyn Taocheng Wang / Jennifer Tee / Gilleam Trapenberg / Werker Collective

De tentoonstelling In the Presence of Absence is onderdeel van het tweejaarlijkse project ‘Voorstellen tot Gemeentelijke Kunstaankopen’, dat kunstenaars of vormgevers die wonen en werken in Nederland uitnodigt te reageren op een open call, gevolgd door een juryselectie en een groepstentoonstelling. Een deel van het getoonde werk wordt aangekocht voor de museumcollectie. Anders dan andere edities, was deze open call toegankelijk voor alle disciplines.

Publicatie

De tentoonstelling zal vergezeld gaan van een online publicatie met meer informatie over de kunstenaars en hun werken. Bijdragen in de vorm van essays behandelen het overkoepelende thema van kennisproductie binnen de kunstwereld: hoe weten we wat we weten?

Public Program

Sunday Seminar lezingen (binnenkort online)

Performance programma (binnenkort online)

Curatoren

Britte Sloothaak & Fadwa Naamna

Jury

Britte Sloothaak & Fadwa Naamna (namens het Stedelijk Museum Amsterdam), Cédric Fauq (curator en schrijver, Palais de Tokyo), Monica Szewczyk (directeur De Appel, Amsterdam), Prem Krishnamurthy (ontwerper, tentoonstellingsmaker, schrijver, Wrkshps en artistiek (co-) directeur FRONT International 2021) en Zippora Elders (artistiek directeur Kunstfort bij Vijfhuizen en co-curator sonsbeek21-24)

De Voorstellen voor de gemeentelijke kunstaankopen worden tweejaarlijks georganiseerd met financiële steun van de Gemeente Amsterdam.

Scenografie

Müller Van Tol ( Bas van Tol / Malte Hailer)