Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Tentoonstelling — 16 jan t/m 17 apr 2016

And You Were Wonderful, On Stage (2013 – 2015) van de Britse kunstenaar Cally Spooner is een onderdompeling in een vijfkanaals filminstallatie. Dit is de eerste collectiepresentatie die voortkomt uit een serie actuele aankopen uit de oeuvres van jonge kunstenaars die al sinds vroeg in hun carrière door dit museum worden gevolgd.

In dit werk, een musical voor zes camera’s, is een black box van een opnamestudio met al zijn bewoners in één doorlopende take opgenomen. De technische benodigdheden voor de opname (camera’s, microfoons, mengpanelen, chromakey-schermen en crew) zijn daarbij even aanwezig als de performers die worden vastgelegd: cast en crew vormen een constant bewegend menselijk decor, waartegen pragmatische scènewisselingen plaatsvinden aan de hand van wijzigingen voor belichting, stem en lichaamsbeweging of voortdurende wisselingen van filmapparatuur en props. De indruk van een postproductie-montage ontstaat door de precieze organisatie en orkestratie van lichamen en apparatuur op de set.

Verschillende groepen performers lijken zich niet bewust van elkaar: een operazangeres kondigt vijf scènes aan als steeds een ander soort televisiepresentator, achtergrondzangeressen verzorgen de soundtrack achter staande microfoons, danseressen -met behulp van een in-ear geluidssysteem- voeren herhalende bewegingen uit. Ondertussen volgt de technische crew shot-lists die vooral gericht lijken op de lege ruimte en apparatuur. Terwijl floor managers de lege stage-sets installeren, ontmantelen en her-installeren, volgt het productieteam instructies vanuit een verafgelegen controleruimte in een ander deel van het gebouw over het schakelen naar vooraf opgenomen reclamespotjes. 

In de installatie in het Stedelijk Museum, wordt het cinematografische beeld  het bijproduct van het proces waarin meerdere geroutineerde teams van performers door hun regisseur worden aangestuurd in een 46 minuten durende non-stop beweging. Daarbij ontstaat soms coherentie, maar soms ook niet. De zes camera feeds worden gepresenteerd op vijf schermen, met de oorsponkelijke chronologie en technische fouten intact gehouden waardoor de installatie meer gemeen heeft met een live-choreografie dan met film.

MEER OVER DE MUSICAL

Dit werk is ontstaan uit een opdracht van het Public Program van het Stedelijk Museum Amsterdam. Cally Spooner ontwikkelde de rondreizende musical And You Were Wonderful, On Stage in een periode van twee jaar. Het werk wordt uitgevoerd door een koor van vrouwen dat roddelt over beroemdheden, sporters en politici die hun publieke performances technologisch hebben uitbesteed, bijvoorbeeld het playbacken van Beyoncé tijdens de presidentiële inauguratie, de door Oprah gemedieerde verontschuldiging van Lance Armstrong voor zijn dopinggebruik, en de beslissing van speechschrijver Jon Favreau om het Witte Huis te verruilen voor een nieuwe carrière als scenarioschrijver in Hollywood. Het libretto van Broadway-achtige nummers werd door Spooner opgebouwd uit notities van reclamebureaus over manieren om persoonlijke verhalen en ambities van medewerkers los te krijgen, en om te vormen zodat ze de stem van het bedrijf beter vertegenwoordigen als het ware een tv-reclame.

And You Were Wonderful, On Stage werd verder ontwikkeld als een coproductie met Performa 13 in New York en Tate Modern in Londen. In 2014 committeerde het Stedelijk Museum zich permanent aan dit werk door het aan te kopen terwijl Spooner de performance tot een vijfkanaals installatie ontwikkelde tijdens haar residentie bij het Curtis R. Priem Experimental Media and Performing Arts Center (EMPAC), New York. Deze residentie volgde op een jaar van publieke evenementen en tijdelijke tentoonstellingen waarin de compositie en personages van de film verder werden vormgegeven. In 2016 is het werk voor het eerst voltooid en in zijn volledigheid te zien in het Stedelijk.

“Ik denk altijd dat live werk gedefinieerd zou kunnen worden als grotendeels ongepland; dat het mag landen waar het landt, in de marges van het laatste moment. Dit betekent dat het meeste werk dat tegenwoordig als ‘live’ wordt gepresenteerd, dat eigenlijk niet is (zoals Britney’s Piece of Me-residentie in Las Vegas, of de musical Cats, die al 34 jaar loopt). Anderzijds kunnen veel dingen die beslist niet als live beschouwd worden levendiger zijn dan allerlei (in theorie) levende dingen. Maar dit heb ik pas recentelijk ontdekt, door het maken van meer single-take en first-take films met een cast en crew…”

— Cally Spooner

MEER OVER CALLY SPOONER

Cally Spooner (1983) ontwikkelde een onderscheidend oeuvre dat bestaat uit media-installaties, essays, romans en live-performances zoals radio-uitzendingen, toneelstukken en een musical. Haar werk fluctueert tussen het intuïtieve en het bureaucratische, het ongeplande en het zwaar georganiseerde, en probeert grip te krijgen op hoe onzekerheden, instincten, gemoedelijkheid, en minder vastgelegde tijd kunnen worden georganiseerd en gearrangeerd binnen de linguïstische architectuur van zakelijke, gemediatiseerde en institutionele productie. Opmerkelijk aan Spooners werk zijn haar plotloze romans, ontwrichtende theaterwerken, circulaire monologen en vervreemdende muzikale arrangementen.

Recente solotentoonstellingen zijn o.a. THE ANTI CLIMAX CLIMAX (2015, Bielefelder Kunstverein, Bielefeld), On False Tears and Outsourcing (2015, de Vleeshal, Middelburg) en Regardless, it’s still her voice (2014, gb agency, Parijs). In 2013 ontving Spooner de Paul Hamlyn Foundation Award en werd haar roman Collapsing in Parts uitgegeven door Mousse. Onlangs stelde ze de groepstentoonstelling Violent Incident samen in de Vleeshal, Middelburg met Roos Gortzak. In 2016 zal haar eerste grote, Amerikaanse overzichtstentoonstelling te zien zijn in het New Museum, New York.

CREDITS

And You Were Wonderful, On Stage (2013 – 2015) is geschreven, ontwikkeld en geregisseerd door Cally Spooner, met muziekcomposities door Peter Joslyn, choreografie door Adam Weinert, decors door Giles Round en mede  ontwikkeld en uitgedragen door Rhiannon Drake, Helen Hart, Piya Malik, Jenny Minton, Rebecca Thorn en Chloé Turpin, en productie door Edd Hobbs.

De rondreizende musical was oorspronkelijk in opdracht van en gepresenteerd door co-curatoren Hendrik Folkerts en Annie Godfrey Larmon voor het Stedelijk Museum in 2013, en vervolgens verder ontwikkeld met Charles Aubin, Laura McLean-Ferris en RoseLee Goldberg voor Performa 13, New York, Catherine Wood en Capucine Perrot voor Tate Modern, Londen.

De vijfkanaals filminstallatie is een co-commissie van Hendrik Folkerts voor het Stedelijk Museum en Victoria Brooks in het Curtis R. Priem Experimental Media and Performing Arts Center (EMPAC) in 2015. Ontwikkeld met behulp van Bielefelder Kunstverein, Bielefeld; Curtis R. PriemExperimental Media and Performing Arts Center(EMPAC), New York; Frieze Film, London; gbagency, Paris; High Line Art, New York;Kunstverein Langenhagen, Langenhagen; KWInstitute for Contemporary Art, Berlin; LafayetteAnticipation, La Fondation d'entreprise GaleriesLafayette, Paris; Performa 13, New York; SpikeIsland, Bristol; Stedelijk Museum Amsterdam;TATE Modern, London; Victor PinchukFoundation, Kyiv; Wysing Arts Centre,Cambridge

STEDELIJK CONTEMPORARY

Het Stedelijk Museum presenteert voortdurend dynamische solotentoonstellingen van een veelbelovende generatie kunstenaars. Het gaat veelal om nieuwe producties en recente aankopen. Het Stedelijk reageert hiermee op de actualiteit en stimuleert hedendaags talent door, in sommige gevallen, ook de positie van opdrachtgever in te nemen. Voor het Stedelijk zijn kunstenaars de betekenisgevers van onze tijd. Door een duurzame relatie aan te gaan met de kunstenaars van nu krijgt de collectie van de toekomst een gezicht.

De Stedelijk Contemporary presentaties in 2016 en 2017 worden mede mogelijk gemaakt door Ammodo.