Tentoonstelling — 30 mei t/m 30 aug 2020

Het Stedelijk Museum presenteert de nieuwe video-installatie SaF05 van de Britse kunstenaar Charlotte Prodger (Bournemouth, 1974), die vorig jaar de Turner Prize won. SaF05 was tijdens de afgelopen editie van de Biënnale van Venetië te zien.

Veel van Prodgers werk handelt over subjectiviteit, zelfbeschikking en queerness. SaF05 is het laatste werk in een trilogie die in een autobiografische cyclus de opeenstapeling van voorkeuren, verlangens en verlies in kaart brengt, waarmee iemand zich over een periode een zelfbeeld vormt. SaF05 rust op meerdere bronnen – archief, wetenschappelijk en dagboekvorm – en combineert beelden van een aantal locaties (de Schotse Hooglanden, de Great Basin Desert, de Okavango Delta en de Ionische eilanden). SaF05 is vernoemd naar een leeuwin met manen, als een symbool voor queer gehechtheid en verlangen. Dit dier is het laatste van verschillende leeuwinnen met manen die zijn gedocumenteerd in de Okavango Delta en is bij Prodger alleen bekend via een database van gedragingen en camerabeelden die over meerdere jaren zijn vastgelegd. Deze tekens van het bestaan van leeuwin SaF05 worden doorsneden met autobiografische fragmenten uit het eigen leven van Prodger. SaF05 is doortrokken van Prodgers preoccupatie met perspectief, kadrering en de fysieke aanwezigheid van de camera als sculpturaal apparaat.

Charlotte Prodger, 'SaF05', installatie overzicht Venice Biennale 2019, met dank aan de kunstenaar; Koppe Astner, Glasgow en Hollybush Gardens, Londen. Foto: Cristiano Corte
Charlotte Prodger, 'SaF05', installatie overzicht Venice Biennale 2019, met dank aan de kunstenaar; Koppe Astner, Glasgow en Hollybush Gardens, Londen. Foto: Cristiano Corte

SaF05 werd voor de 58th Biënnale van Venetië in opdracht geproduceerd door Scotland + Venice partnership, ondersteund door de National Lottery doormiddel van Creative Scotland en gecureerd door Linsey Young samen met Cove Park. SaF05 werd geproduceerd met partner If I Can’t Dance I Don't Want To Be Part Of Your Revolution, ondersteund door Mercer Union, Toronto, Stedelijk Museum Amsterdam, Hollybush Gardes, Londen and Koppe Astner, Glasgow.