Tentoonstelling — 28 sep t/m 14 dec 2006

Na in juni geëxposeerd te hebben in Bureau Amsterdam, presenteert Chris Evans op 28 september het tweede deel van zijn kunstproject ‘Militant Bourgeois’: de existentialistische retraite. De verblijfplaats biedt kunstenaars een plek om te verblijven en te werken aan de rand van Amsterdam, op een stuk grond tussen twee rijbanen in.

Opening: 28 september om 15.00 uur (Transformatorweg)

Na in juni geëxposeerd te hebben in Bureau Amsterdam, presenteert Chris Evans op 28 september het tweede deel van zijn kunstproject ‘Militant Bourgeois’: de existentialistische retraite. De verblijfplaats biedt kunstenaars een plek om te verblijven en te werken aan de rand van Amsterdam, op een stuk grond tussen twee rijbanen in.

‘Militant Bourgeois’ onderzoekt het spanningsveld tussen het mecenaat en de hedendaagse productie van kunst. De oude traditie van rijke opdrachtgevers die kunstenaars betaalden om specifieke werken met specifieke onderwerpen te maken, werd in de 19de eeuw vervangen door een situatie waarin de kunstenaar autonoom werkt. Tegenwoordig vormt overheidssubsidie vaak een vaste bron van inkomsten voor kunstenaars. Vooral Nederland staat daar bekend om. Het vrijgevige gedrag van de Nederlandse overheid heeft de nodige internationale kritiek gekregen. Volgens sommigen zou de vele overheidssteun zelfs leiden tot een in zichzelf gekeerde kunstwereld, waar luiheid en middelmatig werk aan de orde van de dag zijn.

De existentialistische retraite is een sociaal experiment dat bedacht is om de mate te bepalen waarin goede kunst afhankelijk is van mecenaat, of op zijn minst om daarover te speculeren. De retraite is een Portocabin, verbouwd naar de ideeën van Evans, en is enkel voorzien van het broodnodige: een bureau, een stoel, een eenpersoonsbed, een eenpits-gasstel en een houtkachel. De grote houtkachel is het centrale element in de retraite. De sculpturale vormgeving van de kachelpijp, met 11 schoorsteentjes die boven het dak uitsteken, is gebaseerd op een gesprek tussen Evans en Jan Six, wiens 17de  eeuwse voorvader een belangrijke opdrachtgever was van Rembrandt.

De existentialistische retraite is geplaatst tussen twee rijbanen in, op het bedrijventerrein van Amsterdam Westpoort bij de ringweg. De inspiratie voor deze locatie werd geleverd door de neo-existentialistische novelle Eiland in Beton van J.G. Ballard, waarin de hoofdpersoon zit ingesloten op een stuk grond omringd door snelwegen en zich vereenzelvigt met zijn isolement.

Kunstenaars kunnen zich opgeven om gratis in de retraite te verblijven en werken. Ook na de opening van de retraite op 28 september kan men zich nog aanmelden. Ver van alledaagse luxe, die mogelijk wordt gemaakt door de genereuze Nederlandse kunstfondsen, wordt hen gevraagd te reflecteren over het kunstenaarschap, hun werk en de betrokkenheid bij hun roeping.
Aanmeldingsformulieren staan op www.smba.nl
---------------------------

De opening van de Existentialistische Retraite is op donderdag 28 september om 15.00 uur, locatie Transformatorweg, middenberm, tussen de Kabelweg en de oprit van de A10. U bent op dat tijdstip welkom in Café Westpoort, Transformatorweg 29, waar een korte toelichting wordt gegeven op het project. Daarna volgt een bezoek aan de locatie zelf.
----------------------------

Voor meer informatie over het project, zie www.smba.nl of SMBA Nieuwsbrief # 92 met een tekst van Alex Farquharson. Nieuwsbrief # 94 bevat een bijdrage van Xander Karskens, die in 2005 initiator van het project van Evans was.
Of bel naar SMBA, 020-4220471 / mail@smba.nl 

‘Militant Bourgeois: An Existentialist Retreat’ is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Amsterdams Fonds voor de Kunst.