Tentoonstelling — 7 sep 2019 t/m 2 feb 2020

Dankzij de hulp van de in Amsterdam wonende Japanse grafisch ontwerper Shigeru Watano (1937-2012) heeft het Stedelijk Museum een groot aantal verwervingen kunnen doen van affiches in Japan. Hij werkte al samen met de toenmalige conservator grafische vormgeving van het Stedelijk, Ada Stroeve, toen zij in 1974 Tadanori Yokoo voor het eerst in Europa toonde. Shigeru Watano zou voor het Stedelijk een onmisbare schakel met Japan zijn, hij overleed onverwacht in 2012.

Al vaker toonde het museum onderdelen uit de collectie Japanse affiches waarvan het er ruim 800 bezit. Om Shigeru Watano postuum te bedanken voor zijn niet aflatende steun en ook de vele ontwerpers die dankzij zijn inzet affiches aan het museum schonken, presenteert het Stedelijk vanaf september een tentoonstelling van 225 affiches. Er zal een dwarsdoorsnede te zien zijn die de reikwijdte en rijkdom van dit onderdeel van de collectie grafische vormgeving toont, puttend uit een lange verzamelgeschiedenis. Affiches van beroemde ontwerpers als Kazumasa Nagai, Ikko Tanaka, Mitsuo Katsui, Tadanori Yokoo, Shigeo Fukuda maar ook van vele andere ontwerpers zullen worden getoond.

Interessant is niet alleen de wijze waarop onderwerpen worden behandeld, maar ook de fantastische druktechniek. Dai Nippon Printers, een grote Japanse drukker die ook twee galeries heeft, gewijd aan internationale grafische vormgeving (DDD in Kyoto en GGG in Tokio), nodigde het Stedelijk Museum uit om een keuze te maken uit hun archief. De 92 affiches die zij in 2018 aan het Stedelijk Museum schonken vormen een waardevolle aanvulling van de collectie.

Kazumasa Nagai (1929), Himeji Shirotopia Exposition 1989, 1988
Kazumasa Nagai (1929), Himeji Shirotopia Exposition 1989, 1988

Credits

De tentoonstelling Kleurrijk Japan – 226 affiches uit de collectie is mede tot stand gekomen dankzij de genereuze steun van Teijin.