Het museum is open en veilig te bezoeken. Denk je aan je tijdslot, coronatoegangsbewijs en mondkapje?

Tentoonstelling — 13 nov 2021 t/m 20 mrt 2022

De tentoonstelling Let Textiles Talk toont vanaf 13 november zes kleurrijke wandtapijten die aanzetten tot nadenken. Samen met de nieuwe conservator vormgeving, Amanda Pinatih, ontrafel je de aantrekkingskracht van deze nauwelijks getoonde tapijten.

*Gedurende de looptijd van de tentoonstelling Kirchner en Nolde. Expressionisme. Kolonialisme (t/m 5 dec 2021) geldt een eenmalige toeslag.

Reda Metwalli, Le Mûrier, 1961. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Reda Metwalli, Le Mûrier, 1961. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.

In 1951 begon de Egyptische architect en pedagoog Ramses Wissa Wassef samen met zijn vrouw Sophie Habib Georgi aan een experiment over creativiteit dat werd geprezen door prominenten uit de kunstwereld, zoals oud-directeur van het Stedelijk Willem Sandberg, kunstenaar Etel Adnan en filosoof Jean Paul Sartre. Met het experiment wilde Wassef bewijzen dat creativiteit aangeboren is en iedereen kunst kan maken. Dit deed hij door kinderen ‘onbevangen’ en geïsoleerd van de ‘moderne beschaving’ tapijten te leren weven. Hij zette zich hiermee af tegen de eentonige massaproductie en gebrek aan creativiteit in de 20e eeuwse stadscultuur.

In Let Textiles Talk combineert het Stedelijk de tapijten met werken van Etel Adnan, Karel Appel, Dorothy Akpene Amenuke, Sheila Hicks, Jean Lurçat en anderen. Met deze werken wordt een transnationale reis gemaakt door de geschiedenis, die vragen oproept over hoe de tapijten en hun makers door de jaren werden gecontextualiseerd en vanuit welk perspectief we het experiment vandaag de dag kunnen bekijken.

Een groep Egyptische kinderen, (textiel)kunstenaars uit de hele wereld en een voormalige museumdirecteur vertellen hun persoonlijke verhalen bij de zes wandtapijten. Deze verhalen zijn door Amanda Pinatih aaneen geregen tot een mozaiëkvertelling over textielkunst, creatieve expressie en herwaardering van de collectie.

Rawhia Aly, L’arbre et le chat, 1961. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Rawhia Aly, L’arbre et le chat, 1961. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.

De zes tapijten lijken een vreemde eend in de bijt in de collectie van het Stedelijk. Het is een typisch voorbeeld van hoe de Westerse blik van vroeger kunst van buiten Europa en Noord-Amerika verzamelde als iets ‘naïefs’ en ‘primitiefs’. Kunstenaars lieten zich inspireren door de creativiteit en traditioneel vakmanschap. In deze tentoonstelling laat ik het publiek door verschillende brillen naar hetzelfde kijken. Wat valt jou het meest op?

— - Conservator Vormgeving Amanda Pinatih

In het Stedelijk van nu krijgt het onderzoek een prominentere rol dan voorheen. Daarbij wordt ook de eigen collectie- en tentoonstellingsgeschiedenis van het museum onder de loep genomen. Sandbergs keuze voor deze zes tapijten is raadselachtig en fascinerend en laat zich verklaren binnen het raamwerk van zijn tijd.

— Directeur Stedelijk Museum Amsterdam Rein Wolfs
Sheila Hicks, Vague Verte, 1974. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Sheila Hicks, Vague Verte, 1974. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Dorothy Akpene Amenuke, How Far How Near, 2012. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam
Dorothy Akpene Amenuke, How Far How Near, 2012. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam

VOLG AMANDA’S ZOEKTOCHT

Conservator Amanda Pinatih zoeft op het vliegend tapijt door het depot en archief op zoek naar de geheimen van de zes Egyptische tapijten. Volg haar blog op Stedelijk Studies waar ze verslag doet van haar ontdekkingsreis. In de tentoonstelling Let Textiles Talk pakt ze de draad verder op en voorziet ze de zalen van persoonlijk commentaar voor extra stof tot nadenken.