Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Tentoonstelling — 24 jun t/m 15 okt 2005

Toegang
Noodzakelijk. Stuur een email naar reservations@stedelijk.nl met uw volledige naam, email-adres, telefoonnummer en de datum waarop het programma plaatsvindt dat u wilt bezoeken.

Toen Michel Majerus in 2002 op 35-jarige leeftijd overleed, liet hij een indrukwekkend oeuvre na. Zijn dynamische schilderkunstige installaties omgeven de beschouwer.

In Stedelijk Museum CS is van 24 juni tot en met 16 oktober een aantal van deze grootschalige ruimtelijke installaties, muurschilderingen, (video)sculpturen en een selectie van Majerus' schilderijen uit de periode 1994-2002 te zien.

Majerus, die zijn werkzame leven vooral in Berlijn en Los Angeles heeft doorgebracht, brak midden jaren negentig door als een van de opvallendste en talentvolste schilders van zijn generatie. De titel van de tentoonstelling “what looks good today may not look good tomorrow” is ontleend aan een van zijn werken en verwijst naar de wereld van reclame, corporate design, stripverhalen en computergames, waar hij veel inspiratie uit putte.

Majerus’ oeuvre bestaat uit een opeenstapeling van citaten, stijlen en beeldmotieven, niet alleen uit de populaire cultuur maar ook uit de kunstgeschiedenis, met name de Minimal en de Pop Art. Hij maakte geen onderscheid tussen ‘high’ en ‘low’; Super Mario en Toy Story waren voor hem net zo belangrijk als Warhol, Richter, Basquiat en De Kooning. In zijn optiek zijn alle visuele media gelijkwaardig en moeten deze in samenhang met elkaar getoond worden.

Traditionele artistieke concepten als autheticiteit en orginaliteit deden Majerus weinig: “Mijn werk functioneert precies rond het gegeven dat elke claim op ‘authentieke’ cultuur en levenswijze een illusie is”, merkte hij zelf ooit op over zijn werk, dat gesitueerd kan worden in de populaire cultuur van de jaren negentig.

De tentoonstelling “what looks good today may not look good tomorrow” is het eerste overzicht van Majerus in Nederland en brengt de belangrijkste werken bijeen, waaronder de vroege schilderkunstige installatie gemälde uit 1994 (neugerriemschneider, Berlijn), de installatie met monumentale computerprints the space is where you’ll find it (oorsponkelijke gemaakt voor Delfina, Londen 2000) en de schilderijen op billboard-formaat gemaakt tijdens zijn verblijf in Los Angeles in 2001.

Publicaties
Bij de tentoonstelling is een catalogus verschenen met teksten van onder andere Robert Fleck, Veit Loers, Peter Pakesch en Raimar Stange (D-E). 
Uitgever: Verlag de Buchhandlung Walther König, Keulen (312 p, ISBN: 3-88375-930-9, Stedelijk Museum Catalogusnummer 883).

Stedelijk Museum Bulletin 3, 2005 besteedt ook aandacht aan Majerus met een artikel van Günther Holler-Schuster. 
Het bulletin is te koop in de museumwinkel (NL/ENG) en kost € 5,- 

De tentoonstelling in Stedelijk Museum CS is onderdeel van een reeks presentaties van Majerus in 2005-2006:

- Kunsthaus Graz (12 februari–16 mei 2005)
Stedelijk Museum Amsterdam (24 juni-16 oktober 2005)
Deichtorhallen Hamburg (25 november 2005–5 februari 2006) 
Kestnergesellschaft Hannover (26 november 2005–26 februari 2006)
Musée d’Art moderne Grand Duc Jean Luxembourg (13 december 2006–16 april 2007).