Tentoonstelling — 14 mrt t/m 23 aug 2020

Grootste overzicht in jaren van Nam June Paik: kunstenaar, visionair en pionier. Paik zag al vroeg in wat de impact van massamedia zouden zijn. Zo introduceerde hij de term ‘elektronische snelweg’ en voorspelde daarmee al in de jaren zeventig de toekomst van communicatie in het huidige internettijdperk. Zijn werk is multidisciplinair, experimenteel, innovatief en speels en van grote invloed op de generaties na hem.

Er zijn voor bezoekers vaste routes door het museum uitgestippeld. Deze routes worden aangegeven met een lijn op de grond, die onderbroken wordt in ruimtes waar bezoekers vrij kunnen rondlopen. We vragen je ten allen tijde 1,5 meter afstand te houden en eventuele instructies van onze publieksmedewerkers op te volgen.

Bereid je voor en lees deze info voorafgaand aan je bezoek.

1.5m Museumprotocol

De tentoonstelling The Future is Now volgt zijn artistieke loopbaan in vijf decennia met zestien zalen, aan de hand van grootschalige installaties, zoals TV Garden en Sistine Chapel, video sculpturen, bewerkte televisietoestellen, maar ook vroege partituren en robots.

Nam June Paik, TV-Buddha, 1974. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Stedelijk Museum Amsterdam.
Nam June Paik, TV-Buddha, 1974. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Stedelijk Museum Amsterdam.
Nam June Paik, TV Garden, 1974-1977 (2002). Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf © Estate of Nam June Paik
Nam June Paik, TV Garden, 1974-1977 (2002). Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf © Estate of Nam June Paik

Nam June Paik werd in Seoul geboren, maar woonde en werkte ook in Japan, Duitsland en de Verenigde Staten. Zijn omzwervingen overtuigden hem ervan dat landsgrenzen en culturele verschillen irrelevant zijn in een wereld die steeds meer onderling verbonden is. Paiks kunst weerspiegelt deze globale verbondenheid en zijn fascinatie met de filosofie en tradities van zowel oosterse als westerse culturen. Zijn vernieuwende werk omvatte vele artistieke genres. Hij was pionier op het gebied van videokunst, maar richtte zich ook op performances, muziek en televisie-uitzendingen. Bovendien neemt Paik deel aan de Fluxus-beweging, een internationaal netwerk van kunstenaars, musici, performers en specialisten uit uiteenlopende disciplines. De tentoonstelling besteedt ruimschoots aandacht aan de vele samenwerkingen met onder andere componist John Cage, choreograaf Merce Cunningham, celliste Charlotte Moorman en kunstenaar Joseph Beuys. Het Stedelijk Museum had een lange relatie met Paik. Al in 1977 had de kunstenaar zijn eerste solotentoonstelling in het Stedelijk. Een jaar later werd zijn baanbrekende werk TV Buddha door het Stedelijk aangekocht, dat de basis legde voor een belangwekkende collectie time-based media. Ook neemt hij met Hommage aan Stanley Brown deel in 1984 aan de tentoonstelling The Luminous Image, een uitgebreid overzicht van hedendaagse videokunst. Het Stedelijk gaf daarmee podium aan dit nieuwe medium en verzamelde als een van de eerste musea werk van videokunstenaars waaronder dat van Paik.

Nam June Paik installeert TV Buddha in het Stedelijk Museum. Foto: Rene Block

ICONISCHE WERKEN

De tentoonstelling brengt enkele iconische werken van Paik samen. TV-Buddha uit 1974 is het meest bekende werk van hem in de collectie van het Stedelijk. Dit werk bestaat uit een installatie waarbij een 18e-eeuws houten Boeddhabeeld zichzelf ‘bekijkt’ op een modern televisietoestel. Deze benadering van kunst en technologie komt voort uit de invloed die het (zen)boeddhisme had op Paik. Ook te zien is TV Garden uit 1974-77, een installatie met televisietoestellen en levende planten. Paik creëert zo een futuristisch landschap waarin technologie een integraal onderdeel van de natuur vormt. Sluitstuk van de tentoonstelling is het monumentale werk Sistine Chapel uit 1993, met tientallen projectoren bijeengebracht tot een totaalervaring. Voor dit werk ontving de kunstenaar in 1993 de prestigieuze Gouden Leeuw tijdens de Biënnale van Venetië. Deze video installatie is een audiovisuele collage van samples uit ouder werk en beelden van Paiks vrienden, mensen met wie hij heeft samengewerkt en publieke figuren. Sistine Chapel vat volgens Paik zijn artistieke loopbaan samen in één duizelingwekkende video-installatie.

  • Nam June Paik, Uncle, 1986, Particuliere Collectie. Met dank aan Hauser & Wirth. © The Estate of Nam June Paik
    Nam June Paik, Uncle, 1986, Particuliere Collectie. Met dank aan Hauser & Wirth. © The Estate of Nam June Paik
  •  Nam June Paik, Hommage aan Stanley Brouwn, 1984. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Peter Tijhuis
    Nam June Paik, Hommage aan Stanley Brouwn, 1984. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Peter Tijhuis
  • Nam June Paik, Sistine Chapel, 1993. Tentoonstellingskopie, met dank aan de Nam June Paik Estate. Foto: Peter Tijhuis
    Nam June Paik, Sistine Chapel, 1993. Tentoonstellingskopie, met dank aan de Nam June Paik Estate. Foto: Peter Tijhuis
  •  Nam June Paik, Three Camera Participation / Participation TV, 1969 / 2001. Kunsthalle Bremen – Der Kunstverein in Bremen. Foto: Peter Tijhuis
    Nam June Paik, Three Camera Participation / Participation TV, 1969 / 2001. Kunsthalle Bremen – Der Kunstverein in Bremen. Foto: Peter Tijhuis
  • Nam June Paik, TV Garden, 1974-1977, reconstructie 2002. Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf. Exhibition copy with permission by Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf. Foto: Peter Tijhuis
    Nam June Paik, TV Garden, 1974-1977, reconstructie 2002. Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf. Exhibition copy with permission by Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf. Foto: Peter Tijhuis
  • Nam June Paik, Magnet TV, 1965, Whitney Museum of American Art, New York, Purchase, with funds from Dieter Rosenkranz, 86.60 a-b. © The Estate of Nam June Paik
    Nam June Paik, Magnet TV, 1965, Whitney Museum of American Art, New York, Purchase, with funds from Dieter Rosenkranz, 86.60 a-b. © The Estate of Nam June Paik

De interactie tussen publiek en kunstwerk speelde een belangrijke rol bij Paik, daarom bevat de expositie ook werken waaraan de bezoekers zelf kunnen deelnemen door het kunstwerk fysiek te beïnvloeden.

Bij de tentoonstelling zal een publicatie verschijnen.

De tentoonstelling is wereldwijd op vijf locaties te zien; Tate Modern, Londen, Stedelijk Museum, Amsterdam, Museum of Contemporary Art, Chicago, San Francisco Museum of Modern Art en National Gallery Singapore.

De tentoonstelling Nam June Paik: The Future is Now is mede tot stand gekomen dankzij de genereuze bijdrage van de Terra Foundation for American Art en de Korea Foundation.

De tentoonstelling is georganiseerd door Tate Modern, Londen en San Francisco Museum of Modern Art in samenwerking met het Stedelijk Museum Amsterdam.

Samengesteld door Sook-Kyung Lee, Senior Onderzoeksconservator, Tate en Rudolf Frieling, Conservator Mediakunst, San Francisco Museum of Modern Art in samenwerking met Leontine Coelewij, Conservator Stedelijk Museum Amsterdam.