Tentoonstelling — 14 mrt t/m 23 aug 2020

Groot overzicht van Nam June Paik, een van de meest visionaire en invloedrijke pioniers van de vroege videokunst. Zijn werk is multidisciplinair, experimenteel, innovatief en speels en van grote invloed op de generaties na hem.

Nam June Paik (1932, Korea-VS, 2006) wordt geboren in Zuid-Korea, groeit op in Japan, studeert muziek in Duitsland en neemt deel aan een internationaal netwerk van Fluxus-kunstenaars. Paik ziet al vroeg in wat de impact van massamedia zullen zijn. Hij introduceert de term ‘elektronische snelweg’ en voorspelt daarmee de toekomst van de communicatie in het internettijdperk. Paik legt een relatie tussen kunst en technologie, tussen Oost en West, en reflecteert op de invloed die technologie heeft op de globalisering, en daarmee op ons dagelijks leven.

Het Stedelijk heeft een lange relatie met Nam June Paik, dat hem al in 1977 bij het Nederlandse publiek introduceert met een grote solotentoonstelling. In 1984 neemt Paik ook deel aan The Luminous Image, een uitgebreid overzicht van hedendaagse videokunst, met de video-installatie Homage to Stanley Brouwn (1984). Een iconisch werk van Paik in de collectie van het Stedelijk is TV-Buddha uit 1974, een installatie waarbij een 18e-eeuws houten Boeddhabeeld zichzelf ‘bekijkt’ op een modern televisietoestel, en dat typerend is voor de invloed (zen)boeddhisme op Paiks benadering van kunst en technologie.

Nam June Paik, TV-Buddha, 1974. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Stedelijk Museum Amsterdam.
Nam June Paik, TV-Buddha, 1974. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Stedelijk Museum Amsterdam.
Nam June Paik, TV Garden, 1974-1977 (2002). Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf © Estate of Nam June Paik
Nam June Paik, TV Garden, 1974-1977 (2002). Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf © Estate of Nam June Paik

De tentoonstelling is het grootste en meest ambitieuze overzicht van Nam June Paik in jaren en zal voor het eerst in meer dan veertig jaar in het Stedelijk belangrijke werken verenigen. The Future is Now toont het oeuvre van Paik in al zijn veelzijdigheid, en zal twee indrukwekkende, zaalvullende werken bevatten: TV Garden uit 1974-77, waarin natuur en technologie samenkomen in een installatie met tv’s en tientallen planten, en Sistine Chapel uit 1993, het monumentale sluitstuk van de tentoonstelling – met geluid en 34 projectoren een totaalervaring in de Erezaal. Voor dit werk ontving Paik in 1993 de prestigieuze Gouden Leeuw tijdens de Biënnale van Venetië. De tentoonstelling besteedt eveneens ruim aandacht aan de samenwerkingen die Paik aanging met andere kunstenaars, zoals componist John Cage, choreograaf Merce Cunningham, celliste Charlotte Moorman en kunstenaar Joseph Beuys.

De interactie tussen publiek en kunstwerk speelde een belangrijke rol bij Paik, daarom bevat de expositie ook werken waaraan de bezoekers zelf kunnen deelnemen door het kunstwerk fysiek te beïnvloeden.

Bij de tentoonstelling zal een publicatie verschijnen.

De tentoonstelling is wereldwijd op vijf locaties te zien; Tate Modern, Londen, Stedelijk Museum, Amsterdam, Museum of Contemporary Art, Chicago, San Francisco Museum of Modern Art en National Gallery Singapore.

De tentoonstelling Nam June Paik: The Future is Now is mede tot stand gekomen dankzij de genereuze bijdrage van de Terra Foundation for American Art en de Korea Foundation.

De tentoonstelling is georganiseerd door Tate Modern, Londen en San Francisco Museum of Modern Art in samenwerking met het Stedelijk Museum Amsterdam.

Samengesteld door Sook-Kyung Lee, Senior Onderzoeksconservator, Tate en Rudolf Frieling, Conservator Mediakunst, San Francisco Museum of Modern Art in samenwerking met Leontine Coelewij, Conservator Stedelijk Museum Amsterdam.