Tentoonstelling — 23 sep t/m 25 nov 2000

Onder de titel ‘Cold Fusion' toont het Stedelijk Museum van 23 september tot en met 26 november een overzicht van het werk van Rob Birza (Geldrop, 1962) van de afgelopen tien jaar. Sinds zijn tentoonstelling in het Stedelijk Museum in 1991 staat Rob Birza bekend als één van de vooraanstaande kunstenaars van de jonge generatie in Nederland.

De komende expositie omvat niet alleen schilderijen, maar ook sculpturen, videowerken en installaties. De erezaal van het museum bijvoorbeeld wordt het podium voor een exuberante enscenering van metershoge godenfiguren van geglazuurde keramiek en projecties van video-opnamen die de kunstenaar tijdens zijn reizen door India heeft gemaakt. Deze tentoonstelling is de eerste die de veelzijdigheid van de kunstenaar weerspiegelt en verduidelijkt welke kwaliteiten de verschillende werkseries verbinden.

Kunstmatige schoonheid
Rob Birza hecht niet aan een medium of een stijl. Hij is de meester van de positiewisselingen. Het gaat niet om de ene positie of om de andere, maar om de wisseling zelf, om het verlangen te ervaren hoe het is de ene zaak op te geven voor de andere. Deze voortdurende uitdaging de grenzen te verleggen werpt een licht op zijn grote productie en zijn ongelimiteerd gebruik van verschillende technieken, culturen en stijlen. De zeer verschillende werkseries worden gekenmerkt door een gevoeligheid voor kunstmatige schoonheid, theatrale verheviging en het extravagante, gepassioneerde gebaar.

Werkseries
De tentoonstelling omvat voorbeelden uit de belangrijkste werkseries van het afgelopen decennium. Er zijn schilderijen opgenomen uit de reeks ‘Concrete Abstracties' uit 1991-1992, die beschouwd kunnen worden als een revisie van de abstracte schilderkunst en uit de barokke assemblages van allerhande voorwerpen. Veel van deze werken waren nooit eerder te zien. Series uit de late jaren negentig zijn vertegenwoordigd met schilderijen die kwesties als stijl, genre en expressie op scherp stellen (de ‘Power Flower Portraits' (1998 - 1999), de ‘Cosy Monsters from Inner Space' (1999) en de recente ‘Dumb Heads' (2000).

Installaties
Een prominente plaats is ingeruimd voor twee spectaculaire installaties. ‘Buddha's Horizon/View of Lights' (1994) is een overdonderende allegorie op de oerkrachten van de natuur, vormgegeven als een etalage van een lampenwinkel uit de jaren zestig. Speciaal voor deze tentoonstelling maakt Rob Birza in de erezaal ‘The Cold Fusion Zone', een omvangrijke installatie die ingaat op de ideeën over gedaanteverwisseling, bewustzijnsverruiming en het verstrijken van de tijd.