Tentoonstelling — 28 nov t/m 6 dec 2013

Het Stedelijk Museum Amsterdam en TrouwAmsterdam presenteren met trots de derde en laatste editie van Stedelijk at Trouw: Contemporary Art Club, met een tentoonstelling rond het thema DATA. Het is de grote finale van de samenwerking tussen het Stedelijk en TrouwAmsterdam in 2013.

Prijs
Gratis tussen 17.30 en 2.00 uur
Locatie
TrouwAmsterdam, Wibautstraat 127-131, Amsterdam

De derde editie neemt DATA als centraal thema. Dit zeer actuele thema refereert naar ‘database’: archivering,catalogisering van gegevens en opslag en distributie van informatie. Verschillende culturen kennen uiteenlopende systemen voor kennisopslag en informatie-overdracht. Met de komst van de computer en vooral het internet is de notie van de ‘database’ echter onmetelijk breed geworden. Wat is de betekenis van data in onze tijd van eindeloze informatiestromen? Wat is de consequentie van het toenemend beeldende karakter van datastromen?

De kunstenaars Elizabeth Price, Camille Henrot en Hannah Perry, van wie recent werk te zien is in de tentoonstelling, bevragen en onderzoeken dit fenomeen ieder op hun eigen manier. Daarbij grijpen ze op bijzonder fascinerende wijze terug op bekende disciplines en tradities, die ze vervolgens benaderen vanuit de mogelijkheden en problemen van onze hypertechnologische maatschappij.

Kunstwerken in Contemporary Art Club: DATA

Elizabeth Price won met The Woolworth's Choir of 1979 (recentelijk aangekocht door het Stedelijk Museum) de Turner Price in 2012. Ze (re)construeert verschillende narratieven – over een beruchte brand, dansperformances en de architectuur van een kerkkoor – met veel gebruik van internetfootage en uiteenlopend materiaal uit foto- en publieksarchieven. Het werk wordt daarmee een dissonant ‘concert’ – met videomontage als belangrijkste medium.

Grosse Fatigue (2013) van Camille Henrot was te zien in de hoofdtentoonstelling van de 55ste Biënnale van Venetië. Met als basis een ‘spoken word’-gedicht en geïnspireerd op minimal hiphop, plaatst Henrot het wetenschappelijke paradigma over het ontstaan van de aarde tegenover scheppingsverhalen uit verschillende religieuze en orale tradities. Het geheel ontvouwt zich soepel op een computer desktop tot een intuïtief, schijnbaar ‘universeel’ verhaal.

Hannah Perry participeert momenteel in het pop-up initiatief The Moving Museum in Londen als één van de grote talenten van de nieuwe generatie Britse kunstenaars. Ze werkt in While it lasts (2012) met beeld- en geluidsmontage die geïnspireerd is op dance music loops en hip hop sampling. Perry brengt internetfootage, archiefmateriaal en eigen geschoten beelden samen en laat zo de grens vervagen tussen informatie uit de publieke en privésfeer. Daarbij raakt ze tevens een thema van coming of age en de reflectie van populaire beelden in het gedrag van jongeren.

Openingsavond

Tijdens het openingsprogramma op donderdag 28 november openen de deuren om 19:30 uur. Na de aanvang van een speciaal PechaKucha-programma volgt om 20:00 ter gelegenheid van de opening van Amsterdam Art Weekend een speciale programmering met kunstenaarsinterviews en experimentele muziek rondom het thema DATA. De avond wordt gemodereerd door Golfstromen (Jeroen Beekmans en Joop de Boer).  

Mediakunstenaar Geert Mul is één van de absolute god fathers van de VJ en Michel Banabila is gevierd componist en beroemd om zijn filmmuziek. Na de PechaKucha presentaties brengen zij een unieke performance, Big Data Poetry, die wat betreft beeld als startpunt de zelfontwikkelde databasemethodologie van Mul heeft: in zijn visuele poëzie zoekt hij een spannende interactie met databases en archieven. Michel Banabila verzorgt het geluid. Hij is componist, geluidskunstenaar en producer. Banabila maakt atmosferische muziek en industriele soundscapes – van experimentele glitch tot technodub. In 2003 was hij samen met trompettist Eric Vloeimans winnaar van de Edison Jazz Award, met hun CD VoizNoiz 3. In 2004 werd dit duo genomineerd voor een Gouden Kalf op het Nederlands Film Festival (NFF). Michel Banabila heeft muziek geproduceerd voor de soundtrack van diverse films en documentaires, videokunst, theater en choreografieën.

Grischa Lichtenberger van het Raster-Noton label geeft daarna een spannende audiovisuele performance. Gedachten zijn het vertrekpunt van zijn werk, waarvoor bewegend beeld en muziek de belangrijkste elementen vormen. De niet te missen optredens van deze grote namen sluiten sterk aan bij de esthetiek en onderliggende thema’s van de tentoongestelde werken.

Het Stedelijk Museum Amsterdam en TrouwAmsterdam werken in de programmering van de opening van deze editie samen met Amsterdam Art Weekend, een initiatief van Capital A.

Blikopeners

Op zondag 1 december presenteren de Blikopeners een interactieve avond. Belangrijk onderdeel zijn de exclusieve gastrondleidingen door bekende professionals uit vakgebieden gerelateerd aan de thema’s van de tentoonstelling.

Van 18:00 uur tot 22:00 uur gratis in Trouw, meer info en aanmelding rondleidingen:blikopeners@stedelijk.nl.