Tentoonstelling — Doorlopend

Het Stedelijk toont de collectie op een nieuwe, meer thematisch geordende manier. In Tomorrow is a Different Day. Collectie 1980–nu zijn werken van internationale kunstenaars en vormgevers te zien die medeverantwoordelijk zijn voor de veranderingen van vandaag en morgen. Ze verzetten zich tegen de status quo en bieden andere perspectieven.

De collectie vanaf 1950 tot 1980 is te zien in Everyday, Someday and Other Stories. De collectie tot 1950 in Yesterday Today.

  • Zaalopname Tomorrow is a Different Day - 1980 - Heden. Foto: Gert-Jan van Rooij
    Zaalopname Tomorrow is a Different Day - 1980 - Heden. Foto: Gert-Jan van Rooij
  • Zaalopname Tomorrow is a Different Day - 1980 - Heden. Foto: Gert-Jan van Rooij
    Zaalopname Tomorrow is a Different Day - 1980 - Heden. Foto: Gert-Jan van Rooij
  • Zaalopname Tomorrow is a Different Day - 1980 - Heden. Foto: Gert-Jan van Rooij
    Zaalopname Tomorrow is a Different Day - 1980 - Heden. Foto: Gert-Jan van Rooij
  • Zaalopname Tomorrow is a Different Day - 1980 - Heden. Foto: Gert-Jan van Rooij
    Zaalopname Tomorrow is a Different Day - 1980 - Heden. Foto: Gert-Jan van Rooij
  • Zaalopname Tomorrow is a Different Day - 1980 - Heden. Foto: Gert-Jan van Rooij
    Zaalopname Tomorrow is a Different Day - 1980 - Heden. Foto: Gert-Jan van Rooij

Een fantastisch, zinderend samenspel [...] dat stimuleert tot geconcentreerd kijken★★★★★

— Janneke Wesseling (NRC)

De periode vanaf 1980 is een tijd van grote mondiale veranderingen, zoals globalisering, migratie, dekolonisatie, digitalisering, toegenomen werking van de markt en erkenning van verschillende diaspora's in de kunst en in de maatschappij. Zoals de kunstenaars in Tomorrow is a Different Day laten zien, zijn deze transformaties niet aan de kunst voorbij gegaan. Kunstenaars leggen zich meer en meer rekenschap af van de wereld waarin wij leven, en zetten hun kunst in om veranderingen tot stand te brengen. Met kritische geluiden van verzet, en met verhalen van hoop en verlangen vertellen ze verhalen die betekenisvol zijn voor onze tijd.

Jeff Koons, Ushering in Banality, 1988. © Jeff Koons, 2007. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Jeff Koons, 'Ushering in Banality', 1988. © Jeff Koons, 2007. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Esiri Erheriene-Essi, Barricade, 2014, olieverf en inkt op canvas. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Esiri Erheriene-Essi, 'Barricade', 2014, olieverf en inkt op canvas. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.

Enkele kunstenaars in de nieuwe collectieopstelling waren lange tijd minder zichtbaar in het museum. Voor Tomorrow is a Different Day zochten de conservatoren naar niet getoonde narratieven om naast de bekendere namen te laten zien. Daarnaast kocht het Stedelijk gericht een aantal nieuwe werken aan van onder andere Martine Syms, El Anatsui, en Marcel Pinas om de collectie te verdiepen. Aan de hand van verschillende thema’s als protest in de stad, ecologie, digitalisering en migratie worden meerdere geschiedenissen in deze nieuwe collectieopstelling verteld; met werken van vertrouwde en minder bekende namen als Steve McQueen, Wolfgang Tillmans, Marlene Dumas, Sheila Hicks, Harvey Bouterse, Remy Jungerman en Danielle Dean.

Marlene Dumas, Big Artists, 1991, olieverf op linnen. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Marlene Dumas, 'Big Artists', 1991, olieverf op linnen. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.

De presentatie is in tegenstelling tot de laatste opstelling niet chronologisch, maar thematisch geordend en confronteert ons met een veranderende wereld. Ze wil de bezoeker enerzijds verleiden, maar telkens ook aan het denken zetten. Esthetische vraagstellingen bergen vaak evenzogoed ethische vraagstellingen in zich. Ook Esiri Erheriene-Essi kantelt in haar schilderijen je blik door het dagelijkse leven af te beelden. Hiermee biedt zij een tegengeluid op het dominante beeld dat de media scheppen. Imposant is de monumentale wandsculptuur gemaakt van flessendoppen van de kunstenaar El Anatsui. Met het hergebruik van afval vertelt hij verhalen over handel, slavernij, consumentisme en het milieu.

El Anatsui, I'n the World But Don’t Know the World', 2009, aluminium en koperdraad, 560 x 1000 cm, collectie Stedelijk Museum Amsterdam en Kunstmuseum Bern.

El Anatsui, In the World But Don’t Know the World, 2009, aluminium en koperdraad, 560 x 1000 cm, collectie Stedelijk Museum Amsterdam en Kunstmuseum Bern. Mogelijk gemaakt dankzij de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds, haar Themafonds Naoorlogse en Hedendaagse kunst, haar Van Rijn Fonds en haar Coleminks Fonds), het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij en Stiftung GegenwART, met speciale dank aan de SIGG COLLECTION © El Anatsui. Foto Peter Tijhuis.

Don Yaw Kwaning, Medulla, 2018. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Don Yaw Kwaning, 'Medulla', 2018. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.

De nieuwe collectiepresentatie bevat zowel beeldende kunst als vormgeving. Ontwerpers bieden oplossingen voor de nieuwe problemen en ontwikkelingen in de wereld, met name de verontrustende klimaatcrisis die onze omgeving in een razendsnel tempo verandert. Belén laat je op een andere manier naar onze leefomgeving kijken door de kracht van natuurlijke grondstoffen te onderzoeken. De Another Throw-dekens worden geweven met garens die geverfd zijn met plantaardige pigmenten en zorgen vanwege hun eigenschappen voor unieke kleurschakeringen. Don Yaw Kwaning onderzoekt in zijn project Medulla nieuwe toepassingsmogelijkheden van de pitrus, een grasachtige plant die in Nederland wordt gezien als onkruid. Door het zachte merg (medulla) te scheiden van de vezels, ontwikkelt hij lichte, organische materialen, die gebruikt kunnen worden bij de productie van bijvoorbeeld meubels en verpakkingsmateriaal. Ook Daan Roosegaarde maakt van een waardeloos product iets waardevols met zijn project Smog Free Ring. Hij vangt 1000 kubieke meter smog op in een toren en perst het opgevangen afvalproduct tot een diamanten ring.

Het thema verplaatsing en herinneringen komt aan bod in de collectie vormgeving met nieuw aangekochte werken van onder andere Foundland, Czar Kristoff en Bodil Ouedrago. Deze werken staan opgesteld in een speciaal vormgegeven ruimte die een andere context en perspectief geven aan de werken.

De nieuwe collectieopstelling presenteert werken van kunstenaars en ontwerpers met moed, lef en hoop. Zij werpen een nieuwe blik op de veranderende wereld met soms ongemakkelijke interventies, vaak ontroerende verhalen en altijd inspirerende vergezichten. Met ‘Tomorrow is a Different Day’ leren we beter kijken naar onze samenleving en kijkt het Stedelijk ook kritischer naar haar eigen maatschappelijke positie. Morgen is alles anders dan vandaag, en gisteren is in het licht van vandaag een andere dag. De hedendaagse kunst en vormgeving in de collectie van het Stedelijk houdt ons voortdurend scherp op de vraagstukken die de voortdurende verandering met zich meebrengt.

— Rein Wolfs, directeur Stedelijk Museum Amsterdam
Remy Jungerman, 'INITIANDS', 2015
Remy Jungerman, 'INITIANDS', 2015. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Courtesy Galerie Ron Mandos, Amsterdam. © Remy Jungerman. Foto Peter Tijhuis.

Tomorrow is a Different Day. Collectie 1980-nu bevat werk van:

Francis Alÿs, El Anatsui, Belén, Rachid Ben Ali, Wout Berger, Rachid Ben Ali, Laloua/Didier Pascal, Gilles de Brock, Cosima von Bonin, Harvey Bouterse, Panmela Castro, Anne-Lise Coste, Danielle Dean, Jan Dietvorst, Marlene Dumas, Esiri Erheriene-Essi, Jana Euler, Collective Foundland, Felix Gonzalez-Torres, Xu Han, Marit van Heumen, Sheila Hicks, Richard Hutten, Saodat Ismailova, Steffani Jemison, Remy Jungerman, Patricia Kaersenhout, Iris Kensmil, Max Kisman, Jeff Koons, Czar Kristoff, Otto Künzli, Don Yaw Kwaning, Charl Landvreugd, Louise Lawler, Olia Lialina, Zuzana Licko, Klara Lidén, Harmen Liemburg, Angela Luna, Jonas Lund, Kees Maas, Luna Maurer, Steve McQueen, Yerbossyn Meldibekov, Christien Meindertsma, Peter Mertens, Issey Miyake, Zanele Muholi, Manfred Nisslmüller, Bodil Ouedraogo, Noon Passama, Marcel Pinas, Sigmar Polke, Josephine Pride, Michel Quarez, Waldi Raad, Karim Rashid, Raw Color, Willem de Rooij, Daan Roosegaarde, Swip Stolk, Martine Syms, Ikko Tanaka, Michael Tedja, Jennifer Tee, Tenant of Culture, Frank Tjepkema, Yulia Tsvetkova, Anna Uddenberg, Mirjam Unger, Rudy VanderLans, Werker Collective, Wolfgang Tillmans, Witho Hans & Gremmen Worms, Peter Zegveld.

KIJKEN DOOR DE OGEN VAN…

In de audiotour bij de nieuwe collectieopstelling geven kunstenaars, ontwerpers of conservatoren in iedere zaal een persoonlijke toelichting. Kunstenaars en ontwerpers vertellen wat de drijfveer was om het werk te maken, wat het voor hen betekent en waarnaar ze op zoek zijn in hun werk. Conservatoren lichten toe wat een werk bijzonder maakt en hoe het in deze nieuwe opstelling past. Ook schreven meerdere kunstenaars teksten die in de tentoonstelling naast de werken gepresenteerd worden.

VIDEO'S IN NEDERLANDSE GEBARENTAAL

Bekijk video's in Nederlandse gebarentaal bij kunstwerken in de collectieopstelling.

OPNIEUW EN ANDERS KIJKEN NAAR DE COLLECTIE

De geschiedenis is voortdurend in beweging, steeds weer gevoed door nieuwe stemmen en inzichten. Tomorrow is a Different Day is het eerste deel van de nieuwe collectieopstelling van het Stedelijk, met meer ruimte voor bekende, nieuwe en andere perspectieven. De kunst en vormgeving van 1950 tot 1980 is te zien in Everyday, Someday and Other Stories. De collectie tot 1950 is te zien in Yesterday Today.

Harvey Bouterse, '#33', 2018-2020, keramiek, glazuur. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Harvey Bouterse, '#33', 2018-2020, keramiek, glazuur. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.

Het Stedelijk Museum wordt ondersteund door Gemeente Amsterdam en VriendenLoterij.

  • gemeente amsterdam logo
  • vriendenloterij logo
    Partner