Tentoonstelling — Doorlopend

Het Stedelijk gaat de collectie op een nieuwe, meer thematisch geordende manier laten zien. In drie fases wordt de collectieopstelling geheel vervangen, te beginnen met de meest hedendaagse werken: 1980 - nu. In Tomorrow is a Different Day zijn werken van internationale kunstenaars en vormgevers te zien die medeverantwoordelijk zijn voor de veranderingen van vandaag en morgen. Ze verzetten zich tegen de status quo en bieden andere perspectieven.
De werken vanaf 1880 tot 1980 blijven voorlopig te zien in STEDELIJK BASE.

*Gedurende de looptijd van de tentoonstelling Bruce Nauman (t/m 24 oktober 2021) geldt een eenmalige toeslag.

  • Zaalopname Tomorrow is a Different Day - 1980 - Heden. Foto: Gert-Jan van Rooij
    Zaalopname Tomorrow is a Different Day - 1980 - Heden. Foto: Gert-Jan van Rooij
  • Zaalopname Tomorrow is a Different Day - 1980 - Heden. Foto: Gert-Jan van Rooij
    Zaalopname Tomorrow is a Different Day - 1980 - Heden. Foto: Gert-Jan van Rooij
  • Zaalopname Tomorrow is a Different Day - 1980 - Heden. Foto: Gert-Jan van Rooij
    Zaalopname Tomorrow is a Different Day - 1980 - Heden. Foto: Gert-Jan van Rooij
  • Zaalopname Tomorrow is a Different Day - 1980 - Heden. Foto: Gert-Jan van Rooij
    Zaalopname Tomorrow is a Different Day - 1980 - Heden. Foto: Gert-Jan van Rooij
  • Zaalopname Tomorrow is a Different Day - 1980 - Heden. Foto: Gert-Jan van Rooij
    Zaalopname Tomorrow is a Different Day - 1980 - Heden. Foto: Gert-Jan van Rooij
  • Zaalopname Tomorrow is a Different Day - 1980 - Heden. Foto: Gert-Jan van Rooij
    Zaalopname Tomorrow is a Different Day - 1980 - Heden. Foto: Gert-Jan van Rooij

De periode vanaf 1980 is een tijd van grote mondiale veranderingen, zoals globalisering, migratie, dekolonisatie, digitalisering, toegenomen werking van de markt en erkenning van verschillende diaspora's in de kunst en in de maatschappij. Zoals de kunstenaars in Tomorrow is a Different Day laten zien, zijn deze transformaties niet aan de kunst voorbij gegaan. Kunstenaars leggen zich meer en meer rekenschap af van de wereld waarin wij leven, en zetten hun kunst in om veranderingen tot stand te brengen. Met kritische geluiden van verzet, en met verhalen van hoop en verlangen vertellen ze verhalen die betekenisvol zijn voor onze tijd.

Jeff Koons, Ushering in Banality, 1988. © Jeff Koons, 2007. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Jeff Koons, 'Ushering in Banality', 1988. © Jeff Koons, 2007. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Esiri Erheriene-Essi, Barricade, 2014, olieverf en inkt op canvas. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Esiri Erheriene-Essi, 'Barricade', 2014, olieverf en inkt op canvas. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.

Enkele kunstenaars in de nieuwe collectieopstelling waren lange tijd minder zichtbaar in het museum. Voor Tomorrow is a Different Day zochten de conservatoren naar niet getoonde narratieven om naast de bekendere namen te laten zien. Daarnaast kocht het Stedelijk gericht een aantal nieuwe werken aan van onder andere Martine Syms, El Anatsui, Marcel Pinas en Anna Tereshkina om de collectie te verdiepen. Aan de hand van verschillende thema’s als protest in de stad, ecologie, digitalisering en migratie worden meerdere geschiedenissen in deze nieuwe collectieopstelling verteld; met werken van vertrouwde en minder bekende namen als Steve McQueen, Rineke Dijkstra, Wolfgang Tillmans, Marlene Dumas, Sheila Hicks, Simnikiwe Buhlungu, Harvey Bouterse, Remy Jungerman en Danielle Dean.

Marlene Dumas, Big Artists, 1991, olieverf op linnen. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Marlene Dumas, 'Big Artists', 1991, olieverf op linnen. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.

De presentatie is in tegenstelling tot de laatste opstelling niet chronologisch, maar thematisch geordend en confronteert ons met een veranderende wereld. Ze wil de bezoeker enerzijds verleiden, maar telkens ook aan het denken zetten. Esthetische vraagstellingen bergen vaak evenzogoed ethische vraagstellingen in zich. Zo vestigt Otobong Nkanga met haar installatie In Pursuit of Bling de aandacht op de uitbuiting van de aarde, en in het bijzonder de manier waarop grondstoffen ergens worden gedolven om elders te worden verhandeld en gebruikt. Haar werk laat je anders kijken naar dagelijkse voorwerpen als make-up en smartphones, waar een wereld van ongelijkheid en uitbuiting achter schuilt. Ook Esiri Erheriene-Essi kantelt in haar schilderijen je blik door het dagelijkse leven af te beelden. Hiermee biedt zij een tegengeluid op het dominante beeld dat de media scheppen. Imposant is de monumentale wandsculptuur gemaakt van flessendoppen van de kunstenaar El Anatsui. Met het hergebruik van afval vertelt hij verhalen over handel, slavernij, consumentisme en het milieu.

El Anatsui, I'n the World But Don’t Know the World', 2009, aluminium en koperdraad, 560 x 1000 cm, collectie Stedelijk Museum Amsterdam en Kunstmuseum Bern.

El Anatsui, In the World But Don’t Know the World, 2009, aluminium en koperdraad, 560 x 1000 cm, collectie Stedelijk Museum Amsterdam en Kunstmuseum Bern. Mogelijk gemaakt dankzij de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds, haar Themafonds Naoorlogse en Hedendaagse kunst, haar Van Rijn Fonds en haar Coleminks Fonds), het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij en Stiftung GegenwART, met speciale dank aan de SIGG COLLECTION © El Anatsui. Foto Peter Tijhuis.

Don Yaw Kwaning, Medulla, 2018. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Don Yaw Kwaning, 'Medulla', 2018. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.

De nieuwe collectiepresentatie bevat zowel beeldende kunst als vormgeving. Ontwerpers bieden oplossingen voor de nieuwe problemen en ontwikkelingen in de wereld, met name de verontrustende klimaatcrisis die onze omgeving in een razendsnel tempo verandert. Belén laat je op een andere manier naar onze leefomgeving kijken door de kracht van natuurlijke grondstoffen te onderzoeken. De Another Throw-dekens worden geweven met garens die geverfd zijn met plantaardige pigmenten en zorgen vanwege hun eigenschappen voor unieke kleurschakeringen. Don Yaw Kwaning onderzoekt in zijn project Medulla nieuwe toepassingsmogelijkheden van de pitrus, een grasachtige plant die in Nederland wordt gezien als onkruid. Door het zachte merg (medulla) te scheiden van de vezels, ontwikkelt hij lichte, organische materialen, die gebruikt kunnen worden bij de productie van bijvoorbeeld meubels en verpakkingsmateriaal. Ook Daan Roosegaarde maakt van een waardeloos product iets waardevols met zijn project Smog Free Ring. Hij vangt 1000 kubieke meter smog op in een toren en perst het opgevangen afvalproduct tot een diamanten ring.

Het thema verplaatsing en herinneringen komt aan bod in de collectie vormgeving met nieuw aangekochte werken van onder andere Foundland, Czar Kristoff en Bodil Ouedrago. Deze werken staan opgesteld in een speciaal vormgegeven ruimte die een andere context en perspectief geven aan de werken.

De nieuwe collectieopstelling presenteert werken van kunstenaars en ontwerpers met moed, lef en hoop. Zij werpen een nieuwe blik op de veranderende wereld met soms ongemakkelijke interventies, vaak ontroerende verhalen en altijd inspirerende vergezichten. Met ‘Tomorrow is a Different Day’ leren we beter kijken naar onze samenleving en kijkt het Stedelijk ook kritischer naar haar eigen maatschappelijke positie. Morgen is alles anders dan vandaag, en gisteren is in het licht van vandaag een andere dag. De hedendaagse kunst en vormgeving in de collectie van het Stedelijk houdt ons voortdurend scherp op de vraagstukken die de voortdurende verandering met zich meebrengt.

— Rein Wolfs, directeur Stedelijk Museum Amsterdam

Tomorrow is a Different Day. Collectie 1980-nu bevat werk van:

Etel Adnan, Francis Alÿs, Belén, Rachid Ben Ali, Ben Laloua/Didier Pascal, Jop van Bennekom, Cosima von Bonin, Simnikiwe Buhlungu, Danielle Dean, Rineke Dijkstra, Marlene Dumas, Shannon Ebner, El Anatsui, Esiri Erheriene-Essi, Foundland, Karl Fritsch, Felix Gonzalez-Torres, Gillion Grantsaan, Hans Gremmen, Joseph Grigely, Xu Han, Harvey Bouterse, Marit van Heumen, Sheila Hicks, Richard Hutten, Steffani Jemison, Remy Jungerman, Patricia Kaersenhout, Iris Kensmil, Jeff Koons, Czar Kristoff, Otto Künzli, Don Yaw Kwaning, Charl Landvreugd, Louise Lawler, Olia Lialina, Harmen Liemburg, Angela Luna, Max Kisman, Steve McQueen, Christien Meindertsma, Metahaven, Issey Miyake, Manfred Nisslmüller, Otobong Nkanga, Bodil Ouedraogo, Noon Passama, Marcel Pinas, Sigmar Polke, Michel Quarez, Karim Rashid, Raw Color, Willem de Rooij, Daan Roosegaarde, Lotty Rosenfeld, Swip Stolk , Martine Syms, Ikko Tanaka, Michael Tedja, Anna Tereshkina, Wolfgang Tillmans, Frank Tjepkema, Danh Vo, Witho Worms, Billie Zangewa.

Anna Tereshkina, 'Untitled (from the police station series)', 2020 (voorzijde). Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Anna Tereshkina, 'Untitled (from the police station series)', 2020 (voorzijde). Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Remy Jungerman, 'INITIANDS', 2015. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Courtesy Galerie Ron Mandos, Amsterdam. © Remy Jungerman. Foto Peter Tijhuis.
Remy Jungerman, 'INITIANDS', 2015. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Courtesy Galerie Ron Mandos, Amsterdam. © Remy Jungerman. Foto Peter Tijhuis.

KIJKEN DOOR DE OGEN VAN…

In de audiotour bij de nieuwe collectieopstelling geven kunstenaars, ontwerpers of conservatoren in iedere zaal een persoonlijke toelichting. Kunstenaars en ontwerpers vertellen wat de drijfveer was om het werk te maken, wat het voor hen betekent en waarnaar ze op zoek zijn in hun werk. Conservatoren lichten toe wat een werk bijzonder maakt en hoe het in deze nieuwe opstelling past. Ook schreven meerdere kunstenaars teksten die in de tentoonstelling naast de werken gepresenteerd worden.

OPNIEUW EN ANDERS KIJKEN NAAR DE COLLECTIE

De geschiedenis is voortdurend in beweging, steeds weer gevoed door nieuwe stemmen en inzichten. Tomorrow is a Different Day is het eerste deel van de nieuwe collectieopstelling van het Stedelijk, met meer ruimte voor bekende, nieuwe en andere perspectieven. In 2022 zullen achtereenvolgens ook de periodes 1945-1980 en de kunst en vormgeving tot 1945 in nieuwe opstellingen worden gepresenteerd. Vooralsnog zijn deze te zien in STEDELIJK BASE.

Harvey Bouterse, '#33', 2018-2020, keramiek, glazuur. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Harvey Bouterse, '#33', 2018-2020, keramiek, glazuur. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.